@Tamás Jenővári: én erre annyit tudok mondani, akinek nincs humorérzéke ne olvasson ilyen cikkeket :D
Az én szerepjáték köröm elég erősen ismeri a MAGUS-t és kb minden évben egyszer előszedjük ezt a cikket és megszakadunk a röhögéstől mert annyira igaz ez az egész cikk a MAGUS világra és annyira jól van megírva.
Lehet ezen megsértődni,meg mondani, hogy valakinek nem való a szerepjáték..valakinek meg nem valók az ilyen ütős humoros cikkek
Mi annak idején többek közt pont azért alkottunk saját szabályrendszert és világot, mert nagyon nem jött be a M.A.G.U.S. világa és rendszere. Többnyire abban is játszottunk, a barátok és az rpg-s kör is, mert megállta a helyét. De egyébként nagy vonalakban abszolút helytálló a cikk. Nem volt más, a M.A.G.U.S. meg magyarul volt.
Én a M*-ot és a Középföldét ismertem meg elsőként (na meg persze a lapozgatós könyveket és Tihor Miklós ismertetőit a Computer Mánia magazinokban), és a M* terjedt el nálunk. Nem sok regényt olvastam, és sosem merültem el Ynev világában, mint egységes egész. Nekem a M* egy fantazi szerepjáték volt, ami magyar nyelvű és teljes, a különböző országok és tájak pedig tulajdonképpen félig önálló világleírásként jelentek meg a képzeletemben.
Tömören:
-- fantazi
-- szerepjáték
-- magyar nyelvű
-- érdekes kasztok (mondhatjuk úgy is, hogy kidolgozott szereptípusok; nem ragaszkodok a merev kasztokhoz, de ellensége sem vagyok)
-- sokféle táj, sokféle ország
-- magyar nyelvű
-- nagyon szép kiadványként is (nekem az alcím nélküli legeslegelső kiadás van meg, amiben nagyrészt (vagy kizárólag?) Max mester grafikái vannak... sokáig nem is értettem, hogy mit jelent a "Második törvénykönyv", mert nekem kimaradt az "első", nem is hallottam róla nagyon sokáig), még a betűtípus is tetszik!
-- magyar nyelvű...
Szóval számomra egy általános fantazi szerepjáték volt rengeteg ötlettel és háttéranyaggal, amit sokan ismernek és játszanak. Az én szememben ez volt a magyar AD&D. A szabályoktól viszont egyre erősebb frászt kaptam, pláne amikor olvastam az egyre újabb játékismertetőket a Bíborholdtölte és Rúna magazinokban. Ha szembejött egy magyarul kiadott szerepjáték (Star Wars, Cthulhu hívása, Shadowrun, Armageddon 2092, Ars Magica), mindig rögtön elkezdtem M*-hoz igazítani a szabályokat, mert sokkal átláthatóbbak és hangulatosabbak. Ennek ellenére megszereztem a Summariumot és az Új tekercseket is (ugye ez a címe az ötfokozatúsító kiegészítőnek). Szóval számomra "csak" izgalnas általános fantazi világ volt sok _opcionális_ lehetőséggel (háttérrel), ezért sosem értettem, hogy mi ez a nagy megfelelési kényszer a konkrét szabályokat illetően. Középfölde világához készült a MERP, A gyűrűk ura szerepjáték, a The One Ring, a D&D 5-höz igazítás... mind-mind teljesen eltérő szabályokkal és mindegyikkel lehet jókat játszani, egyik sem akarta felülírni az előzőket, új koncepcióval szerették volna megközelíteni a világot. A M*-nál ezt miért ne lehetne újabb variációkat készíteni? Nem kell felülírni a régit, nem kell letaszítani azt a "trónjáról". Éppen ezért nagyon örültem, hogy D&D3-hoz igazítják a játékot... és padlót fogtam, amikor megláttam, hogy azt is megbonyolították (már ami a szereplőkészítést illeti). Az Új törvénykönyv szép kiadvány lett, de inkább "csak" az eredeti kiadvány újraalkotása lett.
Nem értem, hogy az alapkönyvbe miért kell görcsös ragaszkodással és megfelelési kényszerrel rögtön az összes addig megjelent regényt, környezetleírást és kiegészítőt beleszuszakolni, hogy végül egy olyan könyv legyen belőle, ami lesokkolja adatmennyiségével a mesélőt, egy gyerek pedig félve rakná be a táskájába, hogy össze ne essen úton a játékhelyszín felé? Miért akarjuk agyonnyomni a mesélőt? Nem lehetne moduláris rendszerben új játékot készíteni, mint ahogy a Rifts, vagy a The One Ring, vagy a Palladium Fantasy?
Sokan méltatlankodtak a Summariumban az aquirokra (ha jól emlékszem). Én a Summariumot (ahogy az alapkönyv után minden további kiegészítőt), érdekes opciónak tartok, akkor használja a mesélő, amikor akarja. Nem kell állandóan összehangolni a világot, nem kell egységes egésszé kovácsolni. Nem kell a játékosoknak _mindent_ tudni a világról, és nem szükséges teljesen reálisnak lennie a világnak. Sőt azt is el tudom képzelni, hogy a mágia használata szabályrendszer szinten is eltérhessen egymástól a különböző iskoláktól (kasztok?) függően.
Szabályrendszernek ott van a D6 Fantasy (ez ráadásul magyarra is le lett már fordítva), a GURPS vagy a Savage Worlds. Akinek ezekből a rendszerekből hiányzik a kaszt és a tapszintes fejlődés, az is viszonylag könnyen beépíthető, sőt ezekkel a többkasztúság is könnyebben kezelhető. Lenne.
Miért nem lehet egy olyan új szemléletet behozni a képbe, mint amilyen pl. a MERP-hez képest a The One Ring játékos alapkönyv? Mi lenne, ha a M*-ban az egész világot csak röviden mutatnák be, és csak egy területegységet tárgyalna részletesebben? (Azt se tűhegynyi pontossággal persze, abba is rakni opciókat, svédasztalos megoldással.) Mi lenne, ha a M*-nak is lenne külön játékosok kézikönyve, amiben csak azok lennének, amik feltétlenül kellenek a szereplő elkészítéséhez és használatához és életéhez?
Most persze jól felhergeltem magamat, hogy na akkor majd én jól megcsinálom... de persze így is lenne egy csomó dolgom, ötletem, és megint az lesz a vége, hogy tulajdonképpen miért is pazarlok időt a M* ráncfelvarrására, ahelyett, hogy inkább valami világleírást fordítgatnék, vagy kalandot írnék és játszanék egy másik játékkal?
Mindenesetre ha valaki tudja a legelső kiadvány betűtípusait, az kérem, árulja el.
(Ja, és akkor még a Codex és Káosz szerepjátékok sorsa még szóba se kerültek......)
@M_Peti: Hozzáállás kérdése is szerintem, ahogy fentebb is írtam én nem vártam _teljesen új játékot_. Ha elvonatkoztatok az első résztől, akkor is nagyon jó a Kelet csodái. Írj majd, ha kipróbáltad, kíváncsi vagyok, hogy tetszett!
Nagyon eltérő leírásokat és teszteket olvastam eddig a Kelet csodáiról, van aki nagyon szidja és van aki szerint jobb lett mint az elődje. Köszi az írást, jó látni, hogy valaki nem a fanyalgók táborát erősíti :) Habár még nem próbáltam, de a kedvemet legalább meghoztad :)
Meglepő volt olvasni, hogy valaki másnak is szóról szóra ugyanaz volt a problémája a játékkal, mint nekem, igaz én csak egyetlen egyszer játszottam, de brutálisan leterhelt. Dettó elismerem, hogy a Village egy jó játék, de pont ez a szárazsága, szerintem is felesleges túlbonyolítottsága és a kockapakolgatás, családtagkinyírás aspektusa miatt nem jött be annyira, mint ahogy gondoltam, hogy be fog. Mondjuk az az egy játék egy olyan kaliberű ellenfél ellen történt, akivel a játék olyan volt, mint ha a sötét anyag rejtélyét kellene megfejtenem, hogy esélyem legyen a játékban maradáshoz (aztán a végén kiderült, hogy 1 ponttal nyertem, de már a felénél fel akartam adni, az volt az érzésem, hogy nekem itt esélyem sincs). Kicsit sajnálom. Máshogy indultam én is neki. Nem ismerem a Terra Mysticát, de valahogy még annál is szárazabbnak tűnik. Ilyen Azul szintű, amit - bár szintén elismerhető, hogy jó és egyben gyönyörű játék - de nem sikerült megszeretnem.
Nagy kedvencünk nekünk is, bár valóban 7+ játékosnál igazán fordulatos. Kicsit mintha lejtene a pálya gonoszok felé, hiszen (általában) elég egy sikertelen küldetéskártya a sikertelenséghez. Könnyű szabotálni az eseményeket. Ha a csapatban kevés az interakció meg győzködés, "szerepjátszás", akkor elég nehéz kombinálni, szerencsejáték lesz belőle. Egy alkalommal 10 játékossal 4-5 órát Avalonoztunk. Az fergeteges volt. Mindenképpen a top játékok között van.
Ez aztán ritka szutyok egy cikk. Sértve éreztem magam, ahogy olvastam. Rengeteg ember nagyon sokat dolgozott ezen a rendszeren és mérhetetlenül tiszteletlen vagy velük szemben. Nincs tökéletes rendszer, ezért van az embernek fantáziája, ez nem egy könyvre dobott pc játék. Láthatóan te nem vagy alkalmas a szerepjáték hobbi űzésére. Örülök, hogy nem az én játékosom vagy.
Neonflux:
@Tamás Jenővári: én erre annyit tudok mondani, akinek nincs humorérzéke ne olvasson ilyen cikkeke... (2023.06.02. 08:53)5 ok, amiért utáljuk a M.A.G.U.S.-t
Chimer:
Mi annak idején többek közt pont azért alkottunk saját szabályrendszert és világot, mert nagyon ne... (2021.07.08. 11:10)5 ok, amiért utáljuk a M.A.G.U.S.-t
Kadmon_:
Jó ismertető! Linkeltem a játékról szóló cikkemben: alkony.enerla.net/english/the-nexus/board-game... (2020.04.04. 19:13)A Sóságon kegyetlen az élet
Thészeusz:
Én a M*-ot és a Középföldét ismertem meg elsőként (na meg persze a lapozgatós könyveket és Tihor M... (2019.02.20. 15:22)Az "Én M.A.G.U.S.-om"
grungi · http://grungirpg.blog.hu 2023.10.20. 08:58:06
Bejegyzés: Nörd podcast: Nyulászi Zsolt és a M.A.G.U.S.-sztori
Neonflux 2023.06.02. 08:53:49
Az én szerepjáték köröm elég erősen ismeri a MAGUS-t és kb minden évben egyszer előszedjük ezt a cikket és megszakadunk a röhögéstől mert annyira igaz ez az egész cikk a MAGUS világra és annyira jól van megírva.
Lehet ezen megsértődni,meg mondani, hogy valakinek nem való a szerepjáték..valakinek meg nem valók az ilyen ütős humoros cikkek
Bejegyzés: 5 ok, amiért utáljuk a M.A.G.U.S.-t
Chimer 2021.07.08. 11:10:30
Bejegyzés: 5 ok, amiért utáljuk a M.A.G.U.S.-t
Kadmon_ · https://alkony.enerla.net/ 2020.04.04. 19:13:41
Bejegyzés: A Sóságon kegyetlen az élet
Thészeusz 2019.02.20. 15:22:14
Tömören:
-- fantazi
-- szerepjáték
-- magyar nyelvű
-- érdekes kasztok (mondhatjuk úgy is, hogy kidolgozott szereptípusok; nem ragaszkodok a merev kasztokhoz, de ellensége sem vagyok)
-- sokféle táj, sokféle ország
-- magyar nyelvű
-- nagyon szép kiadványként is (nekem az alcím nélküli legeslegelső kiadás van meg, amiben nagyrészt (vagy kizárólag?) Max mester grafikái vannak... sokáig nem is értettem, hogy mit jelent a "Második törvénykönyv", mert nekem kimaradt az "első", nem is hallottam róla nagyon sokáig), még a betűtípus is tetszik!
-- magyar nyelvű...
Szóval számomra egy általános fantazi szerepjáték volt rengeteg ötlettel és háttéranyaggal, amit sokan ismernek és játszanak. Az én szememben ez volt a magyar AD&D. A szabályoktól viszont egyre erősebb frászt kaptam, pláne amikor olvastam az egyre újabb játékismertetőket a Bíborholdtölte és Rúna magazinokban. Ha szembejött egy magyarul kiadott szerepjáték (Star Wars, Cthulhu hívása, Shadowrun, Armageddon 2092, Ars Magica), mindig rögtön elkezdtem M*-hoz igazítani a szabályokat, mert sokkal átláthatóbbak és hangulatosabbak. Ennek ellenére megszereztem a Summariumot és az Új tekercseket is (ugye ez a címe az ötfokozatúsító kiegészítőnek). Szóval számomra "csak" izgalnas általános fantazi világ volt sok _opcionális_ lehetőséggel (háttérrel), ezért sosem értettem, hogy mi ez a nagy megfelelési kényszer a konkrét szabályokat illetően. Középfölde világához készült a MERP, A gyűrűk ura szerepjáték, a The One Ring, a D&D 5-höz igazítás... mind-mind teljesen eltérő szabályokkal és mindegyikkel lehet jókat játszani, egyik sem akarta felülírni az előzőket, új koncepcióval szerették volna megközelíteni a világot. A M*-nál ezt miért ne lehetne újabb variációkat készíteni? Nem kell felülírni a régit, nem kell letaszítani azt a "trónjáról". Éppen ezért nagyon örültem, hogy D&D3-hoz igazítják a játékot... és padlót fogtam, amikor megláttam, hogy azt is megbonyolították (már ami a szereplőkészítést illeti). Az Új törvénykönyv szép kiadvány lett, de inkább "csak" az eredeti kiadvány újraalkotása lett.
Nem értem, hogy az alapkönyvbe miért kell görcsös ragaszkodással és megfelelési kényszerrel rögtön az összes addig megjelent regényt, környezetleírást és kiegészítőt beleszuszakolni, hogy végül egy olyan könyv legyen belőle, ami lesokkolja adatmennyiségével a mesélőt, egy gyerek pedig félve rakná be a táskájába, hogy össze ne essen úton a játékhelyszín felé? Miért akarjuk agyonnyomni a mesélőt? Nem lehetne moduláris rendszerben új játékot készíteni, mint ahogy a Rifts, vagy a The One Ring, vagy a Palladium Fantasy?
Sokan méltatlankodtak a Summariumban az aquirokra (ha jól emlékszem). Én a Summariumot (ahogy az alapkönyv után minden további kiegészítőt), érdekes opciónak tartok, akkor használja a mesélő, amikor akarja. Nem kell állandóan összehangolni a világot, nem kell egységes egésszé kovácsolni. Nem kell a játékosoknak _mindent_ tudni a világról, és nem szükséges teljesen reálisnak lennie a világnak. Sőt azt is el tudom képzelni, hogy a mágia használata szabályrendszer szinten is eltérhessen egymástól a különböző iskoláktól (kasztok?) függően.
Szabályrendszernek ott van a D6 Fantasy (ez ráadásul magyarra is le lett már fordítva), a GURPS vagy a Savage Worlds. Akinek ezekből a rendszerekből hiányzik a kaszt és a tapszintes fejlődés, az is viszonylag könnyen beépíthető, sőt ezekkel a többkasztúság is könnyebben kezelhető. Lenne.
Miért nem lehet egy olyan új szemléletet behozni a képbe, mint amilyen pl. a MERP-hez képest a The One Ring játékos alapkönyv? Mi lenne, ha a M*-ban az egész világot csak röviden mutatnák be, és csak egy területegységet tárgyalna részletesebben? (Azt se tűhegynyi pontossággal persze, abba is rakni opciókat, svédasztalos megoldással.) Mi lenne, ha a M*-nak is lenne külön játékosok kézikönyve, amiben csak azok lennének, amik feltétlenül kellenek a szereplő elkészítéséhez és használatához és életéhez?
Most persze jól felhergeltem magamat, hogy na akkor majd én jól megcsinálom... de persze így is lenne egy csomó dolgom, ötletem, és megint az lesz a vége, hogy tulajdonképpen miért is pazarlok időt a M* ráncfelvarrására, ahelyett, hogy inkább valami világleírást fordítgatnék, vagy kalandot írnék és játszanék egy másik játékkal?
Mindenesetre ha valaki tudja a legelső kiadvány betűtípusait, az kérem, árulja el.
(Ja, és akkor még a Codex és Káosz szerepjátékok sorsa még szóba se kerültek......)
Bejegyzés: Az "Én M.A.G.U.S.-om"
Thészeusz 2019.02.20. 12:55:14
Bejegyzés: Dungeons & Dragons 5. kiadás ismertető
Kalevias 2019.01.31. 09:37:38
Bejegyzés: 5 ok, amiért utáljuk a M.A.G.U.S.-t
kovacs.lehel 2019.01.19. 16:30:57
Bejegyzés: Photosynthesis társasjáték-kritika
gyedmaróz 2019.01.19. 14:00:53
Bejegyzés: Photosynthesis társasjáték-kritika
chr(27) 2018.12.31. 11:11:05
Bejegyzés: Kingdomino társasjáték-kritika
KralleKralle 2018.11.19. 15:00:10
Bejegyzés: Century – A kelet csodái társasjáték-ajánló
M_Peti 2018.11.14. 16:52:53
Bejegyzés: Century – A kelet csodái társasjáték-ajánló
Gönczi Márton 2018.10.05. 11:14:00
Bejegyzés: Village társasjáték-kritika
grungi · http://grungirpg.blog.hu 2018.06.06. 21:15:56
Bejegyzés: 5 ok, amiért utáljuk a M.A.G.U.S.-t
2018.05.29. 09:54:49
Bejegyzés: Spiel des Jahres 2018 - itt vannak a jelölések és az ajánlások!
-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.05.16. 17:51:39
Bejegyzés: Fedőnevek: Négyszemközt társasjáték-kritika
KralleKralle 2018.02.26. 20:10:27
Bejegyzés: Resistance - Avalon társasjáték-ajánló
Echo73 2018.02.26. 08:52:40
Bejegyzés: Resistance - Avalon társasjáték-ajánló
KralleKralle 2018.02.23. 12:50:23
Bejegyzés: 5 ok, amiért utáljuk a M.A.G.U.S.-t
Tamás Jenővári 2018.02.13. 21:51:26
Bejegyzés: 5 ok, amiért utáljuk a M.A.G.U.S.-t