Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Fedőnevek: Négyszemközt társasjáték-kritika
Kétfős is, kooperatív is, hogy is van ez?

img_20180504_114612.jpg

 

Breaking! Újabb trónbitorló kapaszkodik felfelé a boardgamegeek party játék ranglistáján, és már csak egy hajszál választja el a jelenlegi első helyezettől, az általunk is imádott Fedőnevektől. Vajon, melyik az a játék, ami képes lenne megugrani a Fedőneveket? Kattints, és megtudod, hogy nem más, mint a…Fedőnevek.

Jó, oké, Fedőnevek: Négyszemközt.

De nem csak ketten lehet ám játszani. Sőt, nem is egymás ellen. Igen, a Fedőnevek képekkel után is van élet, le lehet húzni róla még egy bőrt simán. Erőltetettnek tűnik? Igen,  a felnőtt, a Disney meg a Marvel verzió után, igen, egy kicsit… De szerencsére nem az!

Partijáték négyszemközt?

Már többször említettem, hogy gyakran társasozunk a férjemmel kettesben, a gyűjteményünk nagyja olyan játékokból áll, amiket egyaránt jó ketten és többen is játszani. Amikor játékra készülünk általában két eset van, vagy ki vagyunk éhezve egy játékra ez a “Ffu, tegyük lakhatóvá a Marsot!” esete, vagy a feeling után megyünk. Utóbbinál körbeírjuk, hogy milyen mechanizmushoz, hangulathoz van kedvünk és az alapján választunk játékot. Persze szempont, hogy mennyi időnk van játszani, és az is, hogy mennyire nyúzott meg minket a nap, mire van agyunk.

Rám elég gyakran rám tört, hogy játszanék Fedőneveket, mert nagyon jó játékélményeim vannak vele, de ketten inkább gyakorlás szaga van, így javarészt mást választottunk, teljesen más stílusban, mert ehhez hasonló kétfős élményt nem adott semmi. Eddig.

Vlaada Chvátil Scot Eatonnel karöltve a Fedőnevek két fős változatát alkotta meg, ám a tesztüzem során kiderült, hogy működik ez többen is. De ne szaladjunk előre, lássuk milyen is a páros Fedőnevek.

 

Akárcsak egy klasszikus Fedőnevekben:

A játék egy 5x5-ös pályán zajlik, ahol a cél a lent lévő 15 ügynök felfedése. A játékosok a kulcskártya alapján csupán egy kulcsszóval és egy számmal utalnak a lent lévő kártyák kilétére, a szerepek folyamatosan cserélődnek.

Ám,

  • A kulcskártyák kétoldalasak, mind a kettő oldalon a pálya sematikus képe van, 9-9 ügynökkel, 3-3 bérgyilkossal és semleges járókelőkkel
  • Az ügynökök zöld színnel vannak jelölve, összesen 15-öt kell lefednünk, ebből néhány olyan, ami mind a kettő kártyán zölden szerepel
  • A dobozban helyett kapott 11 időlapka is, a sima játékkal ellentétben itt van időkeret
  • Küldetéstérkép is akad dobozban, ami a körök számával és a hibalehetőségekkel variál
  • Nincs benne homokóra, hiszen nem cél kiszúrni magunkkal

Mission impossible

Lényeges különbség továbbá, hogy a Fedőnevek négyszemközt sokkal nehezebb játék mint az alapverzió. Ha ketten játszunk vele, akkor pont azért, mert nem lehet a kódok felett eltanakodni, nincs közös ötletelés, hangosan gondolkodni pedig teljesen felesleges, mert az aktuális kémmesternek úgyis fapofával kell ülnie.

Az is nehezítő tényező, hogy itt sokkal inkább belefárad a játékosok agya abba, hogy megjegyezzék az előző esetleg ki nem talált kódokat, és baromira megterhelő a szerepek folyamatos váltogatása is. A közös ügynökök miatt gyorsan változik az asztalkép is, így nehezebb előre egy jó kis kódot kitalálni (meg ugye azt is fejben tartani). Mindeközben a három bérgyilkos kártyát is ügyesen kell kerülgetni, közben folyamatosan emlékeztetve magunkat arra, hogy ami a mi oldalunkon fekete, a másik oldalon esélyesen nem az.

Éppen emiatt a játékcsaládból nem ezt a verziót ajánlanám először.

img_20180504_113938_1.jpg

 

A küldetéstérkép jópofa mindenféleképpen izgalmasabbá teszi a játékot, a több hibalehetőséget megengedő városokban játszva kicsit meg lehet szusszanni, egészen addig míg képen nem törli a csapatot egy nehezebb leosztás.

Többszemközt

Négy fővel két kétfős csapattal is kiválóan játszható, némi bensőgéges sutyorgás és fejösszedugás után bravúros feladványokat lehet adni a másik páros részére, és karöltve menetelni a bukás, akarom mondani győzelem felé.

A cím ellenére valóban játszható ez a játék többen is, és nem csak négyen, ahogy az a dobozon szerepel. Ha a játékosok két csapatot alkotnak, akkor együtt találnak ki feladványt (toll, papír nem árt hozzá) a másik csapat részére, akkor kiválóan működik öten-hatan, talán többen is. Ennél a játékmódnál újra bejön a csapatban játszós, fejösszedugós érzés, ami sajátossá teszi a szimpla Fedőneveket is.

Egy igen nagy gyengesége van a játéknak, ami mellett nem lehet szótlanul elmenni, ez pedig az a téma, ami már az eredeti Codenames magyar verziója előtt is foglalkoztatott:

A SZAVAK

Az első játék angol verziója bravúrosra sikeredett, az angol nyelv dúskál a többjelentésű szavakban, szerencsére a magyarban is akad belőle bőven. A Fedőnevek magyar szókártyái (200 darab, 400 szóval) nagyon jól sikerültek, de a Négyszemközt szavaival kevésbé megy olajozottan a játék, nekünk sokkal nehezebb jó kódot mondani velük.

Felfoghatnánk úgyis, hogy ez is nehezítő tényező, de sokkal inkább akadályoz, mint kihívást jelent.

img_20180504_114937.jpg

 

Mi éppen ezért, vagy az eredeti szókártyákkal, vagy keverve az első verzió kártyáival együtt játszuk a Négyszemköztöt.

Verdikt

A Fedőnevek Négyszemközt egy  méltóan az elődökhöz egy nagyon jól sikerült partijáték, nem tartom annyira must have darabnak, mint a Fedőneveket vagy Fedőnevek képekkelt.

Ám kitűnő választás azoknak, akiknek a pirosdobozok Fedőnevek már a kisujjukban van és azoknak a párosoknak, akik lemondóan simogatják a piros dobozt kétfős, magányos estéiken. 



A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr4013889386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása