Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Hanamikoji - társasjátékajánló
Beletanulni könnyű, ám mesteri szinten művelni nehéz

fokep_masolata.JPG

 A fenti mondat egyáltalán nem jellemző a gésák életére, ám hatványozottan igaz a Hanamikojira, ahol nem csak azért kell küzdeni, hogy ne veszítsd el a partit, hanem főleg azért, hogy ne az ellenfeled nyerje meg.

A Hanamikoji Kiotó  Gion városrészének egyik leghíresebb utcája, amely tele van régi, fából ácsolt teaházakkal és gésákkal, vagyis geikókkal , ahogy ott nevezik őket. A gésák a közhiedelemmel ellentétben nem a szerelem művészei, sokkal inkább a művészeteké és a művészi szintre vitt, minőségi szórakoztatásé. A Hanamikojiban a játékosok célja, hogy a gésák kegyeibe férkőzzenek azáltal, hogy a leginkább nekik tetsző ajándékkal (samiszen, legyező, teás szett) kedveskedjenek nekik.

Mivel mikrojátékról van szó, így a zsebkönyv méretű doboz egészen kevés komponenst tartalmaz:

7 gésatábla, 7 kegypontjelző, 21 ajándékkártya, 4-4 akciójelző

Ennyi összetevő éppen elég ahhoz, hogy kijöjjön belőle egy olyan kétfős játék, ahol a tapogatózó első alkalom  után, határozottan és türelmetlenül vágunk neki a második menetnek (majd a harmadiknak, ahogy az esetemben történt).

A játék során hét népszerű geikó kegyeiért versenyeznek a játékosok. A gésákat úgy lehet elkápráztatni, ha a hozzájuk tartozó ajándékokból többet juttattunk nekik, mint az ellenfelünk.

Hét gésa van: lila 2-es, sárga 2-es, piros 2-es, kék 3-as, zöld 4-es és rózsaszín 5-ös, illetve az ezekhez tartozó ajándékok, amelyekből annyi van szám szerint, mint amennyit a gésakártya jelez, tehát pl. sárgából (papír) 2, zöld (tea szett) 4, stb. A táblán/kártyán a szám ezen kívül a meghódításért járó kegypontot is jelzi.

Minden fordulóban négy akciót kell végrehajtani (tetszőleges sorrendben), amelyek során bizonyos ajándékkártyákat kijátszunk, átadunk, megtartunk, vagy éppen kiiktatunk a játékból. A játék addig tart amíg egy forduló végére az egyik játékosnak sikerül elnyerni négy gésa kegyeit, vagy összegyűjt 11 kegypontot.

1_2.JPG

Akciók:

Titok - a kezedből kiválasztott kártyát képpel lefelé a lapka alá csúsztatod, ezzel elmentve magadnak a forduló végéig

Kompromisszum - a kezedből kiválasztott két kártya, képpel lefelé, bekerül a lapka alá. A lapok nem pontozódnak, kikerülnek a játékból.

Ajándék - három kártyát választasz a kezedből, amiket képpel felfelé kell magad elé tenned, az ellenfeled választ egyet és elhelyezi a saját oldalán a megfelelő gésa alá, majd te is elhelyezed a két kártyát a gésáknak megfelelően

Versengés - a kezedből kiválasztott négy kártyát kétszer kettes szettben helyezed le magad elé, az ellenfeled választ először és pakolja be a saját oldalán a gésák alá, majd a maradék szett lapjait te is leteszed a saját oldalon a gésák alá

A játék a következőképpen zajlik:

A gésakártyákat pontszám szerint növekvő sorrendben az asztalra tesszük, rákerülnek a kegypontjelzők, a megkevert ajándékkártyák közül 1 lap véletlenszerűen kikerül a játékból. A játékosok 6-6 lapot kapnak - majd a kezdő játékos húz még egy lapot és megkezdi a játékot egy akció végrehajtásával és átfordítja az akcióhoz tartozó lapkát. Ezután a másik játékos következik (húz és akciózik) egészen addig amíg ki nem használják mindketten a 4-4 akciójukat. A saját titok lapka alá elmentett 1, illetve a kompromisszum alá eltett 2 lapot a játékos a forduló alatt bármikor megnézheti. Kiértékeléskor meg kell nézni, hogy melyik játékosnak melyik gésánál van nagyobb befolyása, ezt a kegypontjelző átmozgatásával jelezzük. Ha nem teljesül a két győzelmi út egyike sem, akkor újabb forduló következik, a kegypontjelzők ott maradnak ahol az első forduló végén kerültek és új leosztás következik egészen addig, amíg az egyik játékos nem teljesíti valamelyik győzelmi feltételt.

2_1.JPG

Szerelmes levél a skótokhoz

Egy mikrojáték nem attól lesz igazán jó, hogy gyönyörű a grafikája vagy épp egyszerűek a szabályai - bár a Hanamikojira mind a kettő igaz, hanem a taktikai mélységétől és a magas újrajátszhatósági faktortól.

Ez a játék kissé olyan, mintha egybegyúrták volna a Schotten Tottent, a Love Lettert, és megfűszerezték volna egy kis snapszerral. Leginkább a Schotten Tottennel rokon (ebben a cikkünkben szó is esik róla), csak itt a tiszta matematikán csavarint egyet a lapok átadásával illetve kiiktatásával.

Muszáj figyelni a lerakott és kézben tartott lapokat, folyamatosan számolni, hogy miből mennyi maradhat(ott) még, illetve mérlegelni és legkisebb veszteséggel mozgatni a lapokat.

Amellett, hogy a Hanamikoji ízig-vérig taktikai játék, az enyhe dedukciós jellege miatt képes könnyed maradni. Erősen megmozgatja az agyat, és rákenyszerít arra, hogy az ellenfél fejével gondolkozz, de mégsem kell és nem is lehet közben vért izzadni, hiszen a szerencse szerepe végig elég nagy marad.

Kevéssé lehet kiszámítani, hogy milyen lapot húzunk fel a körünk elején, de az akciók miatt gyakorta változik a lapok járása. Sőt, elképzelhető, hogy az ellenfelünk figyelmetlensége visz minket győzelemre.

Mikrojáték számomra minden olyan játék, amely a következő paraméterekkel rendelkezik: kompakt doboz, rövid játékidő (max. 40 perc), kis helyigényű, előkészületei egyszerűek, kevés komponens, 2-4 fővel játszható. Pl. Az idő hullámai, Schotten Totten, Királyi áru, Port Royal

A minőségi játékok egyik legfőbb fokmérője nálam, hogy a barátkozós-beletanulós partyt követően kiváltja-e belőlem a “Még egyet!” érzést, vagy épp konkrét mondatot. Ez a Hanamikojinak sikerült. Játék után még órákkal járt rajta az agyam, hogy milyen érzés is volt vele játszani, mitől olyan jó, hogy lehetett volna ügyesebben, stb. Ezen cseppet sem csodálkoznék, hiszen megesett ez velem a Pandemic Legacy kampány során, meg az Eldritch Horror után is, de egy olyan egyszerű játék, mint Hanamijoki, rég fogott meg ennyire.

3_3.JPG

Ha megfeszülök és igyekszem megkeresni a kákán a csomót, akkor csak abba tudok belekötni, hogy bizony a játékszabályban írhattak volna geikót  gésa helyett. Ha már a Hanamikoji utca gésáiról van szó, ami valós helyszín, akkor ez simán belefért volna. De ezen kívül (és ez sem nagy vétség) nem tudok belekötni a játékba, beleszerettem.

Verdikt:

A Hanamikoji a te játékod, ha egy egyszerű, gyors, békés, kétfős taktikai játékra vágysz. Még inkább a tiéd, ha csíped a keleti stílusú játékokat vagy épp a mangákat. Viszont messzire kerüld el, ha szeretsz a játékok során végig a magad ura lenni, vagy épp az olyan játékokat kedveled, ahol szét kell verni az ellenfeledet.

 

A Hanamikoji ugyan nyelvfüggetlen játék, ám immár jól szerkesztett, magyar szabállyal, magyar dobozban a Reflexshop kiadásában is elérhető.

A játékot a Reflexshoptól kaptuk tesztelésre, de ez a véleményemet nem befolyásolta.

Tóth Emese

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr8012069417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása