Igen sokan kacsingatnak a társasjátékos szubkultúrából a terepasztalos stratégiai játékok felé (főleg a festett társas-figurák terjedése óta), de sokszor félnek belekezdeni, illetve nem tudják hol lehetne ezekkel a játékcsodákkal megismerkedni. A cikk végigveszi a hasonlóságokat és a különbségeket a két játéktípus közt, majd bemutatja a legkedveltebb tabletop wargame játékokat, és a fővárosi klubokat ahol ki lehet őket próbálni.
Boardgamektől a tabletopig
Ha a terepasztalos játékokat társasjáték jellemzőkkel akarnánk illetni, akkor leginkább a kompetitív Eurogame-ek csoportjába lehet őket sorolni: roppant komplikáltak, több száz oldalas szabálykönyvekkel operálnak, és a stratégia sokkal nagyobb szerepet játszik az összecsapásokban, mint a szerencse. Ennek ellenére a rendszereik beállítottságtól függően 1-3 játék alatt megtanulhatóak, és ez idő után már akár otthon is élvezetesen, jól játszhatóak. Egy tapasztaltabb, versenyekre járó játékos ellen tíz összecsapás után, előtapasztalat nélkül ki lehet állni úgy, hogy reménykedhetünk a győzelemben. A játékokat általában két ember játssza egymás ellen, de nem ritkák a 4 vagy akár a 6 fős játékok sem (kevés játék támogatja a páratlan számú játékos egyidejű játékát).
Fontos, hogy a figurák kereten, azaz apró műanyag, műgyanta vagy fém darabakban érkeznek hozzánk, és ezeket magunknak kell összeraknunk. Ez a játék egyik élvezeti faktora, a modellezés: sokan elképesztő, a gyári verziónál sokkal hangulatosabb modellcsodákat állítanak össze különböző darabokból – no meg így mindenkinek teljesen egyedi serege lehet. A második élvezeti faktor ezek kifestése, amik olykor szintén kész műalkotásokat eredményeznek. Akkor sem kell aggódnunk, ha ezekhez nem értünk: különböző workshopokon ingyen megtanítják nekünk az alapokat, ha pedig mestermunkára vágyunk, vagy nincs rá időnk, akkor igen sok bérfestő/építő található kis hazánkban.
A harmadik élvezeti faktor természetesen a játék. Egy játék átlagos ideje rendszertől függetlenül 2,5-3 óra, amihez hozzá kell számolni a figurák fel- majd elpakolását, és a sereg összeállításának idejét. Itt ugyanis nekünk kell a meccs előtt összerakni csapatunkat az előre megadott pontszám alapján - és sokszor már ez a folyamat sorsdöntő lehet. Ahhoz hogy jól szórakozzunk nem kell semmi, a győzelemhez pedig stratégiai szemlélet, játékismeret és némi szerencse szükséges, ugyanis a figurák cselekedetei mindig kockadobás/kártyahúzás során értékelődnek ki. A játékhoz egy inch mérő is szükséges: a terepasztalon nincsenek hexák vagy mezők, minden távolság inchben van megadva. A játékok kimeríthetetlen lehetőségeket tartalmaznak, így némi folyamatos pénz befektetéssel (1-1 új figura vásárlása) megunhatatlan élményt jelent.
A játékok mögött általában egyedi, hangulatos világok állnak, több ezer oldalas történelemmel, regényekkel, és egyéb fluff faktorokkal – így a hobbi akkor is szerethető és érdekes marad, ha épp nem csörögnek a kockák. A metagame átlagosan 2-3 havonta változik kicsit, amihez 4-5 évente egy komolyabb csavar társul. A wargame közösségek igen összetartóak, és tárt karokkal üdvözlik az újoncokat, minden segítséget megadva nekik. A versenyre járás fontos része minden terepasztalos játéknak, amit a közösség is támogat (közös kiutazás nagyobb külföldi eseményekre, kezdőbarát versenyek), és ezeken győzedelmeskedve szinte ingyen meg tudjuk szerezni a legújabb figurákat örökké épülő seregünkbe.
Mivel kezdjem?
Igen sokfajta wargame van most a piacon, így nem egyszerű eldönteni, hogy melyikkel ismerkedjen meg az ember. Először is el kell döntenünk, hogy kisebb csapatokat (skirmish) vagy egész hadseregeket kívánunk irányítani (mass combat). A skimrish játékok jellemzően olcsóbbak, minden figura külön mozog, többet számítanak a speciális képességek, mint a nyers statisztikák és több a kombinációs lehetőség. A mass combat játékok nagy előnye hogy egyetlen rossz döntés kevésbé végzetes, és hogy a győzelmi kondíciók skálája igen széles – ezt inkább az optimalizálásban otthonosan mozgó játékosoknak ajánljuk.
Skirmish játékok
Malifaux
Beteg fantáziával megáldott, steampunk-horror játék, saját világgal és a 19. századot idéző figurákkal. Roppant kiegyensúlyozott és egyedi rendszer, csökkentett szerencsefaktor, ráadásul kockák helyett francia kártyát használ, amiben csalni is lehet. Gyönyörűen kidolgozott, roppant részletes modellek, havonta új megjelenések, folyamatos szabályfrissítés, hónapról hónapra jelentősen bővülő játékosi kör – ráadásul egy komplett játszható sereg 20 ezerből kijön, ami egy teljes, legyűjtött seregnél sem megy nagyon 40 ezer fölé.
Hátrányok: Amikor az első modellt összerakod, akkor a modellt feldaraboló anyja hangosan fog csuklani több órán keresztül – és ez a következő modellek esetébe sem fog megváltozni. Egy-két modell irreálisan túlárazott, és a modellek nehezen variálhatóak. A kezdés a játék közepén az egész játék sorsát eldöntheti.
Warmachine/Hordes (Warmotyó)
Nagyléptékű, saját világon játszódó steampunk játék, ahol masszív jackek csapnak össze hatalmas szörnyekkel. A játékrendszer igyekszik reális lenni és törekszik az egyensúlyra. A figurák egy-két szerencsétlen kivételtől eltekintve gyönyörűek, skirmish rendszerhez képest magas variálhatósági aránnyal. Folyamatosak a megjelenések és az errata-k, sok a nemzetközi verseny, különféle támogatott játékmódok és kampányopciók játszhatóak.
Hátrányok: Igen drága játék (vannak benne gigantikus, önmagukban 40 ezret kóstáló figurák is) egy sereg 60-ezernél kezdődik, és 150-ig is felmegy, míg teljesnek mondható nem lesz – egy egész frakció értéke pedig a 6-700 ezret is elérheti. Néhány figura használhatatlan, és a játék egyetlen kulcsmodell életére épít - ha ő meghal, azonnal vége.
Infinity (fityfiritty)
Közeljövőben játszódó, mangaszerű sci-fi, érdekes háttértörténettel, és kifejezetten ötletes frakciókkal. Igényesen kidolgozott fém modellek széles skálája, stabil játékos gárda, valamint nemrégen második generációba lépett, aprólékosan kidolgozott szabályrendszer várja a lövöldözés szerelmeseit, és az árak sincsenek az egekben.
Hátrányok: A szabályok teljeséggel mellőzik az időbeli realitást, igen magas a szerencsefaktor, és megeshet, hogy anélkül veszítesz, hogy egyetlen figurát is megmozdítanál. A modellek variálhatósága nehézkes, más játékok alkatrészeivel nehezen párosíthatók.
Bushido
Keleti mitológiákból építkező, alapvetően középkori fantasy világ, természetesen saját történettel és motivációkkal, változatos frakciókkal. A rendszerben a szerencsefaktoron kívül komoly hangsúlyt kapnak a döntések: az adott kockatartalékunkat eloszthatjuk támadás és védekezés között, amely így pszichológiai hadviselést is lehetővé tesz. A figurák többnyire átlagosan kidolgozottak, ám néhány közülük roppant ötletes.
Hátrányok: Kevés játékos, viszonylagosan nehéz beszerezhetőség, némi játékegyensúlybéli hiba.
Mordheim/Kill Team
A Warhammer Fantasy/40k skirmish-sé átalakított ősrégi verziója, aminek épp azok az előnyei, mint a hátrányai - és amely a hírek szerint most kap új életet. 30-60 perces csaták, 10-20 figura és viszonylag egyszerű szabályok, valamint igen alacsony beruházási összeg jellemzi a játékot - leginkább a wargame előszobájának tekinthető. Szinte bármilyen figurával játszható (a hivatalos figurák hozzá nehezen beszerezhetőek, ezért irreálisan drágák). Kampányokra épülő küldetéssorozatokat támogat a rendszere.
Firestorm Armada
Itthon a legnagyobb népszerűségnek örvendő hagyományos űrcsata-játék, amely bővelkedik érdekes fajokban, politikával átitatott frakciókban, no meg persze űrhajókban és űrbázisokban. A legkülönfélébb űrfegyverek játékmechanikáját sikerült változatosra és kiegyensúlyozottra megalkotni, a seregépítés nem bonyolult, és szépen kidolgozott. A félig fém, félig műanyag űrhajók nem emésztenek fel vagyonokat a pénztárcánkból.
Hátrányok: A játékmechanikában túl nagy szerepe van a hatos dobásnak, így Fortuna kegye sokat nyom a játékélményben. A festés tekintetében - a méretarány miatt - kevesebb szerepe van a kreativitásnak, mint a többi wargame esetében.
X-Wing Miniatures Game
A hetedik szériával mindennél nagyobb hype-ot kapó, a filmekből jól ismert szereplőkkel és űrhajókkal operáló űrcsata-játék. Játékmechanikája - mint minden új Star Warsos játék - egyedi szimbólumokkal ellátott kockákat használ, ami különleges élményt nyújt. Igen sok kártya, jelző és kiegészítő tartozik hozzá, akár egy bonyolultabb boardgame-hez.
Hátrányok: Az X-Wing nem mondható igazi wargame-nek, ugyanis a három élvezeti faktorból kettőt elvesz: a modellek előre összerakottan, gyárilag festve érkeznek hozzánk, így sem a modellezés, sem a festés élvezte nem adatik meg nekünk. Igaz, ez előny azoknak akiknek e két foglalatosság inkább csak kín.
Mass combat játékok
Warhammer 40k (40k)
Messze a legismertebb mass combat wargame, egyedi hangulatú dark sci-fi világban játszódik. A rendszere kiforrott, komplex és hangulatos, rengeteg játékossal. A modellválaszték rendkívül széles, a figurák nagyon szépen kidolgozottak és széles skálában variálhatóak. A rendszer és a világ rendszeresen, havonta frissül.
Hátrány: Néhány frakció túlságosan erős lett a többihez képest, így a játék néha kiegyensúlyozatlannak tűnik. A modellek rendkívül drágák: egy használható kezdő sereg 80 ezer forint környékén kezdődik, egy komplett sereg pedig akár a hét számjegyű összeget is elérheti.
Warhammer Fantasy (7.-9.ed - Fantasy)
Véres és kegyetlen fantasy világ, komoly háttérrel, tipikus és atipikus fajokkal. 17 játszható frakció, a legkiegyensúlyozottabb mass combat rendszer, részleges átjárhatóság a 40k-hoz (chaos daemons). A modellválaszték rendkívül széles, a figurák nagyon szépen kidolgozottak és széles skálában variálhatóak.
Hátrány: Három kiadás egyidejű megléte egymás mellett, megszűnt kiadói támogatás. A modellek rendkívül drágák: egy használható kezdő sereg 80 ezer forint környékén kezdődik, egy komplett sereg pedig akár az 5-600 ezer forintot is elérheti.
Kings of War (KoW)
A Warhammer Fantasy bénább, egyszerűbb másolata néhány saját ötlettel vegyítve. Az egyik legegyszerűbb rendszere van az ismert wargame-ek közül, sok figurát adnak egy dobozban, kifejezetten olcsó áron.
Hátrányok: Nem kellően átgondolt seregépítési szabályok, kevés kivételtől eltekintve rosszul kidolgozott, nehezen variálható figurák. A rendszer a komplikált játékokat kedvelő játékosok számára túlságosan egyszerű.
Flames of War (FoW)
Első és második világháborús csataszimuláció, nagyon széles modellválasztékkal (benne nem egy magyar osztaggal) és részletes-reális szabályokkal. A szokás 1:72 helyett 1:100-as méretarányban dolgoznak, így nagyobb seregek is elférnek az asztalon, ám a modellek kevésbé részletesek.
Age of Sigmar (AoS)
A skirmish és a mass combat játékok félútján található. A Warhammer Fantasy folytatásának szánták, ugyanazon figurákkal játszható - bár az új figurák világa a 40K-t idézi, csak épp fantasy fegyverekkel. Hihetetlenül egyszerű rendszere leginkább gyerekek számára készült, vagy két sör közbeni, gyors csatára ideális. Rengeteg nem hivatalos szabálykiegészítő jelent meg hozzá, hogy legyen esély a kompetitív játékra.
Hátrányok: Mass Combathoz túl buta, Skirmish-hez irreálisan drága, és játékos bázisa is alig akad.
Bármelyik is tetszik meg, mindenképpen melegen ajánljuk, hogy próbáld ki a játékot egy közeli klubban akár többször is, mielőtt belevágnál.
Klubok és a preferált játékaik
Budapesten számos klub van, ebből három egyben bolt is. Jellemző náluk az 500 forintos napidíj (az első alkalom ingyenes), ami négy-öt napidíj áráért korlátlan havidíjjá alakítható.
HammerTime Cafe: Kifejezetten kezdőbarát, kezdőnapokat is sűrűn tartó, igényes klub, kocsma és bolt, különleges sörökkel és forró csokikkal. A napidíj, a havidíj és a különleges kedvezményeket adó éves díj is lefogyasztható. Preferált játékok: Warhammer 40k, Malifaux, Kings of War, Age of Sigmar, Mordheim/Kill Team. Hétfőnként Zárva!
Gép-ház: Budapest legnagyobb klubja és boltja, ahol nincs napidíj, és ahol Jézus személyesen segít megválaszolni minden felmerülő kérdést (ha épp benn van). Preferált játékok: a Bushido-n kívül minden felsorolt játék, bemutatójáték szervezése könnyedén lehetséges.
Cantina: A legrégibb, jelenleg is változatlan formában működő olyan bolt amely klub is egyben, hagyományos napidíjjal. Nem csak a wargame, hanem a szerepjátékosok kedvelt gyűlő helye is, hétfőnként zárva. Preferált játékok: Warmachine/Hordes.
Alkimista Laboratórium: Modellező, jelmezkészítő és cosplay klub, amely az alternatív játékok fellegvára. Leginkább délután 5 és este 10 között tart nyitva, alap napdíjért cserébe látogatható. Preferált játékok: Bushido, Infinity, és rengeteg fel nem sorolt rendszer.
Terepasztalos Lovagok Klubbja (TLK): Budapest legöregebb wargame klubja, az igazi veteránok gyűlő helye, akik szívesen bevezetnek kezdőket is az új világba. Alap napidíj, csak csütörtökönként délután és este, valamint szombatonként tart nyitva. Preferált játékok: FoW, Warhammer Fantasy, Mordheim. Cím: 1117 Budapest, Bogdánffy Ödön utca 8/a (hátsó ajtó).
A nem fővárosi klubok elérhetőségeit a www.inkvizitor.hu oldal fórumaiban érdemes megnézni.
-Noszfi
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Dr.Démonmac1 2016.09.08. 13:45:47
Megveszed a figurákat (nagyban függ melyik fajtával játszol) - nem olcsó.
Kifested a figurákat (pénz +idő + nem reszketős kéz)
Tárolod a figurákat / és játszol velük.
Javítod őket, mert csak sikerült valamihez odacsapni a multi meltás armot.
Példának okáért az ember megnézi a forgeworld oldalát
egy kifestetlen fellblade 170 font.. plusz szállítás...