Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Nintendo NX spekuláció és információmustra | 2. rész
Kirándulás a félhivatalos híresztelések végtelen útvesztőjében.

image

Előző részünkben megismerkedhettünk a Nintendo NX alapjaival, azaz hogy mi fán terem a Nintendo hamarosan debütáló konzolja. A most következő részben azonban még mélyebbre ereszkedünk a spekulációk és szóbeszédek sötét zegzugaiban, hogy felfedjük a még rejtve maradt titkokat.

image

Milyen erős lesz az új konzol?

Erre a kérdésre pletykák tömkelege jelent már meg az internet legkülönfélébb bugyraiban. Hol Xbox One szintű teljesítményről, hol high-end PC-nek megfelelő tudásról suttognak. De hol az igazság? S egyáltalán, miért érdekes annyira ez a kérdés?

Mint ismeretes, a Nintendo jelenleg regnáló konzolja, a Wii U nem rendelkezik a legfényesebb eladási mutatókkal, melynek egyik fő oka az idejétmúlt hardvere. A visszafogott teljesítményű gépre a 3rd party játékfejlesztők csak durva kompromisszumokkal képesek AAA játékaik portolására, így a legtöbb esetben nem éri meg számukra a fáradtságot.

Ám nem volt ez mindig így. A Wii-éra előtti konzolok (NES, Super Nintendo, Nintendo 64, GameCube) a kornak megfelelő, erős gépek voltak. Ám mivel régebben nem a poligonok száma döntötte el a konzolok sikerességét, a Nintendo időközben stratégiát váltott. Ez a Wii esetében tökéletesen bejött, a Wii U-nál azonban egyáltalán nem. De vajon akkor most mi a helyzet? Vajon ezúttal változtatnak a hozzáállásukon?

Takashi Tezuka, Miyamoto jobbkeze, nemrégiben egy interjúban az NX kapcsán csak ennyit mondott:

Elhivatottak vagyunk abban, hogy a kornak megfelelő dolgokat készítsünk.

Bár hogy a fenti, kissé ködös mondat pontosan mit jelent, azt nem tudni, mindenesetre azért biztatóan hangzik.

image

Hivatalos információk hiányában ugyanakkor kizárólag bennfentes szóbeszédekre támaszkodhatunk. Az egyetlen valamirevaló forrás, a Wall Street Journal újságírója szerint az NX-be iparágvezető chipek kerülnek majd:

Néhányan, akik láttak demót, azt mondták, hogy amit láttak, az lehetetlen, hogy egy számítógépen elfusson „iparágvezető” vagy „élvonalbeli” chipek nélkül. Hogy milyen módon élvonalbeli, azt már nem fejtették ki.

Ez azért messze nem úgy hangzik, mintha Xbox One vagy PS4 szintű teljesítményről lenne szó, amik – valljuk be – nem kifejezetten nevezhetők élvonalbeli technológiának. Ennélfogva egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy az NX egy olyan konzol lesz, ami különösebb zokszó nélkül képes az 1080p/60fps futtatására akár a legújabb játékok esetében is.

image

Elég a rizsából, lássunk végre konkrétumokat is!

Figyelem! Ebben a részben erős tech talk fog következni, szóval akit nem érdekel az ilyesmi, az nyugodtan szkippeljen.

Az AMD pénzügyi igazgatója bő egy évvel ezelőtt bejelentette, hogy egy x86-os és egy ARM architektúrájú processzorokat fognak gyártani meg nem nevezett megrendelők számára. Tavaly nyáron pedig Lisa Su, az AMD vezérigazgatója egy harmadik nyertes chip dizájnról számolt be, amiből új bevételeket várnak 2016 második felében. Logikus feltételezés tehát, hogy az AMD fogja gyártani az NX processzorait.

De vajon milyen architektúrájú lesz az NX hajtórugója? x86 vagy ARM? Akár mindkettő is lehetséges: az otthoni konzolba x86 kerülne, a handheldbe pedig ARM. De olyan opció is elképzelhető, hogy mindkettőben ARM fog duruzsolni, mellyel sikerülne azonos architektúrát létrehozni a testvér készülékekben. Ha viszont x86 lesz a befutó, akkor még az is lehet, hogy az új Zen architektúrára esik majd a választás.

image

Az viszont szinte biztosra vehető, hogy a GPU részt (is) az AMD gyártja majd, ahogyan eddig is tette. Nem kizárt, hogy az AMD legújabb, Arctic Islands családba tartozó GPU-ira esik majd a választás. Ezek alacsony fogyasztású, ám kiváló teljesítményű grafikus processzorok, és idén fognak megjelenni. Kérdés persze, hogy a Nintendo milyen árra szeretné belőni következő konzolját.

Érdemes megemlíteni az OpenGL utódaként ismert, Vulkan nevű API-t is, amire a DirectX 12 kihívójaként tekintenek. Nemrégiben ugyanis a Nintendo csatlakozott a Vulkant fejlesztő Khronos Group-hoz. S hogy mit tud ez az új API? Nos, például baromi hatékonyan tud kertitörpéket renderelni. A Vulkan API használata azért is lenne jó, mert ezzel is egyszerűbbé válna a különböző platformok közti különbségek elrejtése, akár házon belül, akár azon kívül.

Egy szó mint száz, ezúttal minden esély megvan arra, hogy végre a modern időknek megfelelő hardvert tegyenek az NX kasznijába.

image

Visszafelé kompatibilitás

A fentiekből következik, hogy végleg felhagynak az eddig használt PowerPC architektúrával. Ebből persze az is adódik, hogy a visszafelé kompatibilitás is megszűnik – legalábbis hardveresen. Bár az Xbox One-nak sikerült nemrégiben szoftveresen emulálnia elődjének architektúráját, a PS4 esetében magasról tettek az egészre.

Ám ez tényleg olyan fontos feature lenne? Persze jó lenne, ha meg tudnák oldani mindenféle különösebb kompromisszum nélkül. Ám ezúttal talán jobb lenne tiszta lappal kezdeni mindent.

image

Szóval olyasmi lesz, mint a többi konzol?

Nem éppen. Ha valamit biztosan tudunk, akkor azt, hogy valami spéci dolog lesz benne. A Nintendo nem lenne Nintendo, ha nem tennének valami őrült, ám innovatív újdonságot a konzolba. Iwata egy korábbi interjújában így nyilatkozott az NX-ről:

Ha kizárólag a már meglévő hardvert bővítjük ki, az unalmas. Valamilyen formában mindig azon törjük a fejünket, hogyan lephetnénk meg a játékosokat, valamint hogyan tudnánk megváltoztatni az emberek videojátékos életét.

Egy másik interjúban ezt is hozzátette:

Nem nyilatkozhatunk az NX-ről. Ha így tennénk, a versenytársaink ellophatnák az ötleteinket, a vevőinket pedig nem tudnánk meglepni.

Annak idején a Wii körül is óriási volt a titkolózás, de persze volt is miért. Úgy látszik, ezúttal is valami hatalmas dologra készülnek, valami olyasmire, amivel eddig sehol máshol nem találkozhattunk, beleértve a Nintendo saját háza táját is.

Ám bármit is titkolnak, ügyesen csinálják, ugyanis nem nagyon hallani szinte semmilyen kiszivárogtatásról. Megbízható fórumozók szerint olyan szigorú az NX-hez tartozó titoktartási kötelezettség, amire eddig még nem volt náluk példa. Valamit tehát nagyon rejtegetnek. De vajon mi lehet az?

image

Lássuk a kontrollert!

A Wii és a Wii U kontrollerei egyáltalán nem nevezhetők szokványosnak. Igazság szerint már az ősidőktől kezdve a Nintendo kontrollereibe újabb és újabb innovációkat csempésztek, amiket ma már standard dolgoknak tekintünk. Az ún. D-pad, a ravasz, az analóg kar, a rezgés funkció, ezek mind-mind furcsa újdonságoknak számítottak annak idején.

Legutóbbi tablet kontrollerjük azonban már kevésbé mondható sikeresnek. A legfőbb problémája, hogy rendkívül drága: nagyjából a konzol árának egyharmadát teszi ki. Az innováció szép és jó, de csak akkor, ha nem kell miatta kompromisszumokat kötni (pl. gyenge hardver konfiguráció).

Felmerül a kérdés, hogy ezek után milyen újdonsággal állnak majd elő? A kérdés megválaszolásához segítségünkre szolgál számos szabadalmi leírás. Bár ezek mind hivatalos források, egyáltalán nem biztos, hogy valaha is használatba kerülnek. A szabadalmak már csak ilyenek. Ettől függetlenül azért érdemes belelesni a kiotói mérnökök ötletládájába:

Görgethető ravaszok

Egy szabadalom szerint a kontroller ravaszai éppúgy tekerhetők lennének, mint az egérgörgők, s emellett persze megmaradna a hagyományos gombnyomás funkció is. Egy ilyen dolog rendkívül hasznos lehet mondjuk fegyverek váltására, vagy az RPG-k akció menüihez. Hogyhogy ez eddig még senkinek sem jutott az eszébe?

image

Cserélhető gombok

Egy másik szabadalomban olyan koncepciót írnak le, amiben gombok kicserélhetőek, és így tetszőleges kombinációban variálhatók. Érdekes ötlet, bár ha meg is valósul, valószínűleg nem pont ebben a formában.

image

Érintőkijelzős hagyományos kontroller

Végül, de nem utolsó sorban jöjjön a legérdekesebb szabadalom. Egy hagyományos formájú (amorf) kontrollerbe szánnának 3D-s érintőkijelzőt. Magyarul valami olyasmi lenne, mint a Pro Controller és a 3DS egybegyúrva. Valahogy így lehetne elképzelni:

image

Ám vigyázat, könnyű arra a gyors következtetésre jutni, hogy nem lesznek fizikai gombok a kontrolleren. Azonban vegyük figyelembe, hogy ez csupán egy szabvány, ami ráadásul külön kitér arra, hogy a dizájn még nem végleges, a hangsúly a kijelzős alapötleten van.

Ez lenne tehát az új kontroller, esetlegesen megspékelve a két másik ötlettel? Ami azt illeti, nagyon is elképzelhető: a japán Sharp éppen ilyen tetszőleges alakú kijelzőket készít, amik ráadásul idén márciusban fognak megjelenni. És még egy plusz adalék: a Nintendo lesz az első, aki a Sharp ezen új kijelzőit használja majd (állítólag olyasmi alakban, ami lyukas, mint egy fánk).

De vajon nem lesz ez így túl drága mulatság? Nem tanult volna a Nintendo a Wii U hibájából? És mindez miben különbözne az eddigi játékélményektől? Nem úgy volt, hogy valami forradalmi meglepetéssel állnak elő, ami megváltoztatja játékos szokásainkat? Valami azt súgja, hogy rossz irányban keressük a megoldást…

Szegény ember virtuális valósága

Mostanában egyre hangosabb a VR körüli őrület. Legalábbis addig, amíg ki nem derül, valójában mennyibe is kerül ez az új úri hóbort. A Nintendónál ugyanakkor egész másképp vélekednek a virtuális valóság nyújtotta élményről:

A virtuális valóság jelenlegi állapotában nem illeszkedik a Nintendo filozófiájába, mivel mi olyan szórakozási lehetőséget szeretnénk nyújtani, amit az emberek együtt élvezhetnek a nappaliban.

– fogalmazott Shigeru Miyamoto. Úgy tűnik tehát, hogy – egyelőre legalábbis – a Nintendo inkább más utat választ. Egy régi szabadalmi leírás szerint azonban van valami hasonló, ám sokkal olcsóbb ötlet a tarsolyukban.

image

Egy 2014-es szabadalmi leírás szerint olyan technológián gondolkodtak, aminek segítségével a 3D térhatás érzete sima 2D-s képernyőkön is elérhetővé válik. No nem arra kell gondolni, hogy bármilyen kijelzőből 3D-set varázsolnának, hanem arra, hogy az emberi szem helyzetének követésével (szemüveg, sapka vagy akár fejpánt segítségével), és így a perspektíva dinamikus állításával a térhatás illúzióját keltik a játékosban. A legegyszerűbb mindezt egy videó segítségével szemléltetni:

A fenti demót Johnny Chung Lee késztette egy egyszerű Wii kontroller és egy spéci szoftver felhasználásával (amit egyébként bárki ki is próbálhat). Maga az illúzió rendkívül látványos hatást kelt, és ami a legjobb benne, hogy fillérekből megvalósítható. Ráadásul nem ez lenne az első eset, hogy a Nintendo ilyesmivel kísérletezik. Ha ez megvalósulna, egészen újszerű módon lehetne FPS-ekkel játszani.

Hasonló trükkös térhatás érhető el a perspektíva gyors változtatásával. Akit érdekel, ezen az oldalon kísérletezhet látványos demó képekkel.

image

Végszó

Bár egy kicsit talán közelebb jutottunk ahhoz, hogy rájöjjünk, mi is lesz az NX, a legvalószínűbb forgatókönyv még mindig az, hogy valami olyasmi, amire eddig soha senki még csak nem is gondolt volna. Egy dolog biztos: még az idei évben, annak is az első felében hivatalosan is leleplezik majd az új konzolt. Csak győzzük kivárni!

- Scotty

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr38637786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása