Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Nintendo NX spekuláció és információmustra | 1. rész

image

Minden, amit tudunk, amit sejtünk és amit remélünk a Nintendo új, titokzatos masinájától.

Közel egy éve annak, amikor tavaly márciusban Satoru Iwata, a Nintendo volt elnöke egy befektetőknek szóló sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a mobiljátékok piacának kiaknázása mellett továbbra is elkötelezettek a dedikált játékplatformok mellett. Hogy megerősítsék szándékukat, egy új vadonatúj, NX kódnévre hallgató dedikált játékplatformot jelentettek be, ami egy teljesen új koncepcióra fog épülni. További részleteket sajnos nem közöltek, csak annyit, hogy 2016-ban fognak további információkat közölni.

És nagyjából ez minden, amit hivatalosan tudunk az NX-ről. Minden más csupán találgatás, puszta spekuláció, félhivatalos hírekre és forrás nélküli és szóbeszédekre alapozva. Aki nem szereti az előzetes találgatásokat, az inkább ne is olvasson tovább. Aki viszont szeretne már most betekintést nyerni a Nintendo NX féltve őrzött titkaiba, annak bátran ajánlom a most következő összesítést mindazokról, amiket tudunk, vagy hisszük, hogy tudunk az új csodamasináról.

image

De mégis pontosan mi az az NX? Egy konzol? Vagy egy handheld?

Leginkább: is-is. De ne szaladjunk ennyire előre. Még mielőtt belevágnánk a részletekbe, érdemes megismernünk a jelenlegi videojáték-hardver piac helyzetét. A PS4 jelenleg úgy 36 millió eladott konzolnál tart világszerte, ám ebből mindössze csupán 2,3 millót adtak el Japánban. Összehasonlításképp: Wii U-ból ugyanitt 3 milliót, Xbox One-ból pedig… nos… izé… kb. 64 ezret. A felkelő nap országában egész egyszerűen a hordozható játékoké a divat, nincs mese. Nyugatabbra viszont az emberek sokkal inkább szeretik nagy képernyőn élvezni a játékokat. Ez olyasfajta kulturális különbség, ami nem tegnap kezdődött, és a jövőben csak még durvább lesz a helyzet.

image

Ezt az alapvető regionális problémát a Nintendónál is jó ideje észlelték már, mi több, jelenleg is saját bőrükön tapasztalják az ebből fakadó nehézségeket. Jelenleg ha fejlesztenek egy játékot, akkor el kell dönteniük, hogy otthoni konzolra, vagy handheldre fejlesszenek. Így viszont az erőforrásaikat meg kell osztaniuk két külön divízióban. Erre az alapvető problémára szeretett volna Satoru Iwata megoldást találni: 2014-ben egy sajtótájékoztatón elhintette az egyesített szoftver platform lehetőségét:

(…) Amikor ez történik, az otthoni konzoloknak és handheld készülékeknek nem kell többé teljesen különbözniük, és testvérekké válnak majd a készülékek családjában. Abban viszont nem vagyok biztos, hogy az alakjuk és belső felépítésük is meg fog egyezni. Még az is lehet, hogy a különböző formatípusok száma nőni fog. Jelenleg csak kétféle típusú készüléket tudunk kínálni, mivel ha három vagy négy különböző architektúra létezne, akkor súlyos szoftverhiányokkal néznénk szembe valamennyi platformon.

Hogy egy szemléletes példával álljak elő, az Apple képes különböző méretű okoskészülékeket gyártani, mivel azok programozhatósága egységes, a közös platformot pedig iOS-nek hívják. Egy másik példa az Android. Annak ellenére, hogy számos modell létezik, az Android nem néz szembe szoftverhiánnyal, mivel egyféle módon lehet programozni valamennyi Android készüléket.

A lényeg az, hogy a Nintendo platformjainak az említett példák szerint kellene működnie. Hogy végül csak egy készülékre lesz-e szükség a jövőben, azt majd a fogyasztói kereslet fogja meghatározni, és ezt jelenleg nem ismerjük. Azonban reméljük, hogy sikerül megváltoztatnunk a mostani helyzetet, amiben különböző platformokra kell egyedileg fejlesztenünk, ezáltal csalódást okozva a vevőinknek, amikor egyik platformról a másikra költözve szoftverhiány lép fel.

image

Egy egységes platform, amire elég egyszer fejleszteni, és valamennyi készüléken elérhető lesz a játék? Ez bizony igen komolyan hangzik. Mi több, ezt a feltevést erősítette meg nemrégiben a Wall Street Journal újságírója, bennfentes forrásokra hivatkozva:

Az NX hardverének pontos alakja még nem teljesen tisztázott. A fejlesztési tervek bennfentes ismerői arról számoltak be, hogy a Nintendo valószínűleg az otthoni konzol mellé legalább egy hordozható készüléket is szán.

Valahogy tehát úgy lehetne mindezt elképzelni, mint a PC-k milliónyi lehetséges konfigurációját, amiket javarészt mind támogatnak a játékgyártók különböző szintű (low / mid / high / ultra) beállítások segítségével. Elméletben így az sem elképzelhetetlen, hogy különösebb pluszmunka nélkül érkeznek majd AAA multiplatform játékok handheldre, avagy Pokémon játékok a konzolra.

image

De vajon mikor fog megjelenni?

Ez bizony az egymillió forintos kérdés, amire a számítógépes segítség elhasználása után két lehetséges opció maradt: vagy idén fog kijönni, vagy jövőre.

Az NX megjelenése egyben a Wii U halálos ítélete is, beígért támogatás ide vagy oda. Nem is csoda, hogy még a bejelentését se nagyon kapkodják el, mert a hivatalos bemutatót követően legfeljebb csak hatalmas árengedménnyel lehet majd árusítani a raktáron maradt Wii U konzolokat. Ha pedig megnézzük az idei évre tervezett first party játékokat, legtöbbjük vagy már meg is jelent valamilyen formában, vagy még tavalyról csúsztak át az idei évre. Nem nehéz kilogikázni, hogy az újabb, fontosabb címeket már évek óta nem a Wii U-ra fejlesztik. Már az is kész csoda, hogy egyáltalán jönnek még rá játékok az idei évben, nemhogy jövőre.

Mindebből arra lehet következtetni, hogy az eddigi leggyatrább eladási mutatókkal rendelkező konzoljuk helyett inkább az új hardverüket állítanák minél előbb csatasorba, feltehetőleg még az idei évben. S hogy azon belül mikor? A legvalószínűbb, hogy valamikor novemberben, ami hagyományos választás lenne, de természetesen az október sem zárható ki (a PS2 volt az utolsó konzol, ami nem novemberben jött ki).

A 2016-os év végi megjelenést sokan sejteni vélik, többek között a japán Nomura Securities elemzője is hasonlóan vélekedik. S ha tényleg bejön a számítás, akkor az már csak legfeljebb 10 hónap.

image

És milyen játékok lesznek rá?

Fontos, hogy egy konzol indulásakor legyen bőséges választék a legjobb játékokból, különben nem sokan fognak invesztálni a készülékbe, különösen, ha annak borsos az ára. Ezt sínylette meg a Nintendo a 3DS, majd később a Wii U esetében is (igaz, a 3DS-t még tudták korrigálni). Most viszont jól láthatóan régóta készülnek egy pazar nyitányra, amit Iwata is megerősített.

A legvalószínűbb first party nyitó játékok között vannak a következők:

  • Zelda Wii U portolása NX-re (no-brainer)
  • 3D Mario (2013 óta fejlesztik, bár a Zelda mellett erősen kérdéses a megjelenése)
  • Pikmin 4 (ami Miyamoto szerint közel jár a befejezéshez)
  • a Retro Studios titokzatos játéka (ami lehet akár Metroid vagy egy új IP is)
  • egy családbarát, casual játék a Wii Sports / Nintendoland készítőitől (ez gyakorlatilag fixnek vehető)
  • valamilyen WarioWare játék
  • valami teljesen váratlan (F-Zero, Diddy Kong Racing, új IP, stb.)

image

A fentiek mellett természetesen könnyen elképzelhető, hogy néhány népszerű Wii U játék remastered verziója is helyet kaphat, még ha ez eddig nem is nagyon volt bevett szokás a Nintendónál. Egy Smash, Super Mario Maker, Splatoon, vagy akár Xenoblade X port nem teljesen elképzelhetetlen.

Ezek persze csak lehetséges a first party címek, szerencsére (ezúttal) bőven lesznek 3rd party játékok is. Hivatalosan még nincs bejelentve egy sem, nem is nagyon lehetnének. Ám potenciális jelöltek ennek ellenére azért akadnak:

S ha minden jól megy, az éves Fifa / Call of Duty / Madden sem fog kimaradni, legalábbis első körben. S ki tudja, talán még egy Watch Dogs 2 is belefér a pakliba.

image

A Nintendo a konzolt még a tavalyi E3 alatt mutatta be a játékfejlesztő cégeknek, amelyre állítólag pozitív reakció érkezett. Azt sajnos egyelőre nem tudjuk, hogy eddig kiknek ismertették a konzolt, feltehetőleg inkább a japán cégeknek, úgy mint Square Enix, Capcom, Sega, Bandai Namco, Koei Temco, PlatinumGames, stb. Minekután a japán fejlesztő cégek számára életbevágó, hogy találjanak megfelelő médiumot sok esetben niche játékaik számára, ezért könnyen elképzelhető, hogy az NX leginkább Japán-orientált konzol lesz, akárcsak a 3DS. A nyugati stúdiókkal való kapcsolatokon azonban feltehetően még sokáig kell dolgozni, de nem teljesen reménytelen.

De akkor eltörlik végre a régiózárat, ugye?

Nagyon úgy néz ki, hogy igen. Iwata annak idején elmondta, hogy bár a jelenlegi készülékeknél igencsak problémás lenne a régiózár feloldása, az NX kapcsán azonban erősen elgondolkoznak azon, hogyan lehetne végre megszabadulni ettől az őskori képződménytől. Remélhetőleg hallgatnak majd a nép hangjára.

image

És mi lesz a neve a konzolnak?

Nos, ezt egyelőre senki sem tudja. Valószínűleg nem NX, hiszen az csak egy kódnév. Az viszont biztos, hogy nem fog szerepelni benne a Wii márkanév. Ezt a brandet végleg feladták, s tették ezt nagyon is helyesen. Tatsumi Kimishima, a Nintendo jelenlegi elnöke a következőképp fogalmazott a TIME-nak:

Ami az NX-et illeti, az egy teljesen más és egy szembetűnően új élmény. (…) A Wii-ről a Wii U-ra való átmenetnél rendkívül nehéz volt elmagyarázni a fogyasztói bázisnak, miben különbözik, és miben nyújt többet az új hardver. Nehéz meggyőzni őket, hogy váltsanak a jelenlegi platformjukról az újra.

Mindezek ellenére biztosíthatom Önt afelől, hogy mi nem a Wii vagy a Wii U következő verzióján dolgozunk. Valami egyedi lesz, más, mint az eddigiek. Olyasvalami, ami esetében el kell távolodnunk az említett platformoktól, hogy valami megnyerővel rukkoljunk elő a fogyasztói bázisunk számára.

image

Magyarul: a Nintendo NX sem nevében, sem jellegében, sem semmilyen egyéb módon nem fog hasonlítani az eddigi készülékekhez (beleértve a 3DS-t is). Vadonatúj konzol lesz, vadonatúj arculattal, vadonatúj fellépéssel.

Ez mind szép és jó, de vajon erős vas lesz alatta? És milyen lesz a kontroller?

Ezeknek a bonyolult, ám annál izgalmasabb kérdéseknek a boncolgatását cikkünk második részében olvashatjátok.

- Scotty

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr998637826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása