Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Anachrony társasjáték | exkluzív élménybeszámoló
2712-ben az exoruha a menő.

pic2873848.png

Sok társasjáték kezdi útját a Kickstarteren, de mindig különös figyelmet kap egy projekt, ha magyar tervezők/fejlesztők állnak mögötte. Tavaly nagy sikert könyvelhetett el a Trickerion, amelyet a Mindclash Games adott ki. Mivel tavaly ősszel volt lehetőségem az esseni Spiel-en megismerkedni a csapattal, így elsők között tudtam meg, hogy 2016-ban újabb játékot terveznek kiadni, mégpedig a hamarosan szintén Kickstarteren induló Anachrony-t.

Turczi Dávid (akit a [redacted]-ről ismerhetünk) játékterveiből kiindulva az elmúlt év során elkészült egy posztapokaliptikus környezetben játszódó történet, ahol az emberiség az erősen radioaktív anyagokkal szennyezett Földön különböző frakciókba verődve próbál felkészülni egy aszteroida becsapódásra. A víz ritka erőforrássá vált, így ez nem csak nyersanyagként hanem fizetőeszközként is funkcionál. A becsapódás minden erőfeszítés ellenére elkerülhetetlen, így az ütközés után elsődleges feladatunk lesz, hogy kimenekítsük a túlélőket és hogy új, “demokratikus” irányítást állítsunk fel. Aki a játék végére a legtöbb befolyással rendelkezik, az veheti át a megmaradt Földlakók irányítását, és vezetheti őket az ismeretlen, ámde minden kétséget kizáróan szebb jövő felé.

pic2991257.jpg

A játék 4-7 körig tart, attól függően, hogy hány játékos ül le az asztalhoz, illetve hogy milyen gyorsan történik meg az evakuálás a becsapódás után. Minden játékos egy-egy egyedi frakciót vezet, amelyek eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek. Az Anachrony érdekessége, hogy a játék története szerint az emberiség kifejlesztette az időutazást, de még csak bizonyos anyagokat tudnak az időben előre és visszaküldeni. Így minden kör elején nyersanyagokat kérhetünk a jövőbeli énünktől, amelyeket azonnal megkapunk. Természetesen a következő körök során ezeket majd vissza is kell juttatni a múltba, hogy ne szakadjon meg a tér-idő kontinuum. Ezt követően mindenki eldöntheti, hogy hány munkásának ad parancsot, hogy ellátogasson a fővárosba, hogy a négy fő akció közül végrehajtson egyet-egyet. A kezdőjátékostól kezdve mindenki végrehajt egy akciót, egészen addig, amíg mindenki passzol. Az akciók során nyersanyagot gyűjthetünk (bányászás), felfogadhatunk új munkásokat, építhetünk épületeket, kutatást végezhetünk, illetve modultól függően az exoruhánkba öltöztetett munkást akár kalandozni is küldhetjük az ismeretlenbe.

A játék közepén becsapódnak az aszteroidák, amelyek teljesen felforgatják a 26. századbeli Föld bolygó életét. Emiatt kevesebb munkást tudunk majd elküldeni dolgozni, az eddigi akciók megváltoznak és mindenki az evakuációra fókuszál. A játék kétféleképpen is végződhet: vagy véget ér az utolsó kör, vagy előtte mindenki evakuál. Aki a legtöbb hatalmi pontot gyűjtötte, az lesz az új Kapitólium vezetője és ezzel a játék nyertese is. Pontokat időutazással (nyersanyagok visszajuttatása a múltba), épületekkel, az evakuálással és más akciókkal is tudunk szerezni.

pic2991251.jpg

Habár egy játékot sikerült lejátszanunk, mégis 3 órán keresztül lefoglalt minket, hiszen “átfutottunk” a szabályokon, és hárman végigjátszottunk hét kört. Bár Viktor (az egyik tervező) ismerte a játékot, viszonylag szoros pontszámokkal sikerült elvinnie a győzelmet. Aki szereti a Trickeriont, nem fog csalódni, ugyanis a tematika itt is hasonlóan erősen átszövi az egész játékot. Ugyan csak a prototípust kaptuk magunk elé, és a minifigurák sem voltak tökéletesek, már így is egy igazi exoruhában éreztem magam, ahogy a kietlen radioaktív sztyeppén szaladok a főváros felé, hogy az új épülethez szükséges alaprajzokat meg tudjam szerezni.

img_4684.jpg

Ez egyrészt Farkas Villőnek és csapatának érdeme, akik egy, a játékhoz kitűnően illeszkedő hangulatot teremtettek a grafikával. Az ikonok egyértelműek, szinte teljesen nyelvfüggetlenné teszik a játékot. Igaz, rengeteg dologra kell figyelni a játék során, de ez nem okoz gondot, ugyanis az összes információ nagyon jól elhatárolható és könnyen felismerhető: mit hova kell tenni, mit lehet felvenni, pontosan milyen akciót lehet az adott mezőn végrehajtani. Másrészt a játékmechanika jól passzol a tematikához, az akciók abszolút egybevágnak azzal, amit egy ilyen környezetben elvárna az ember egy posztapokaliptikus világban.

Mégis milyen játék az Anachrony?

Egy vérbeli euró típusú játék, ahol sokat kell gondolkodni azon, hogy milyen akciót is szeretne az ember végrehajtani. A játékmenetet “nehezíti”, hogy az akciók nem következetesek, azaz a sorrend bármikor felcserélhető, egy adott cél nagyon sokféleképpen elérhető. Ez főleg igaz, ha 3-4 játékos ül le játszani, hiszen könnyen előfordulhat olyan állapot, hogy az a terv amit gondosan előkészítettünk, már nem végrehajtható a többiek lépése után.

Ami kicsit kizökkentett a tematikából és negatívumként éltem meg, hogy a nyersanyagok kockák. Nagyon szeretem a fakockákat, de már a szabálymagyarázás során sem tudtam megjegyezni, hogy akkor most a türkiz vagy a zöld kocka a neutrínó vagy az arany. Sajnos csak a szabálykönyvben van feltüntetve, hogy mi micsoda, így a végén csak színes fakockákat gyűjtögettünk, és annyi tűnt fel, hogy az egyikből kevesebb fordul elő a játék során, mint a másikból. Mivel csak a prototípussal sikerült játszani, így elképzelhető, hogy ez a rendszer még változtatni fog.

pic2991258.jpg

Ajánlom neked a játékot:

  • ha szereted a posztapokaliptikus eurójátékokat, ahol sokat kell gondolkodni egy-egy akció előtt, nem zavar az analízis-paralízis helyzete és az, hogy esetleg várni kell a másikra 1-2 percet, míg végrehajt egy lépést. Mivel egyszerre csak egy akció kerül végrehajtásra, nem vészesen hosszú a holtidő, ami egy-egy játékosra jut.
  • ha bejön a dizájn és az ezzel járó erős hangulat
  • ha szereted a hosszabb, 1,5-2 órás játékokat, amit 2-4 fővel lehet játszani, akkor érdemes a pledge gombra kattintanod
  • ha nem zavar, hogy a szerencse is befolyásolja a játékot, és egyszer-egyszer egy kockadobás is belefér a játékmenetbe, szereted az időutazást és a sok komponensű játékokat minifigurákkal, amelyeket még ki is lehet (kell!) festeni

Viszont nem ajánlom azoknak, akik nem szeretik a hosszú és nagyon agyalós játékokat, főleg ha csak a második-harmadik alkalomra jössz bele igazán. Ahogy korábban is említettem, az analízis-paralízis jelenség abszolút jellemző a játékra és ez bizony holtidőkhöz vezet. Akkor sem a te játékod, ha kis asztalod van, és nem szereted, ha a játék előkészületei több időbe telnek mint 5 perc. Sőt, ha nem szereted a dobókockákat, akkor valószínűleg ez a játék nem a polcodra lett kitalálva.

Ha megtetszett a játék, akkor most lehetőséged van támogatni a Kickstarter-kampányukat és így biztosítani magadnak egy példányt, ami a tervek szerint 2017 februári szállítással érkezik meg a támogatókhoz. Két változat lesz elérhető: egy alapdoboz, illetve egy deluxe kiadás, amiben a kiegészítő, továbbá a fantasztikus minik is helyet kapnak.

- csukisz

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr998681488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása