Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Sajtbirodalom és Katicabál - társasjátékkritika
Mit játsszunk a gyerekkel? - négyéves kortól

fokep_2.JPG

 

Kéne venni a gyereknek valami társast, egy normálisabbat. Ha meglátok még egy Némós memóriát, vagy Elzás lóversenyt, tuti, kitérek a hitemből. Ráadásul olyan kéne, amit a kisebb is élvez, de a nagyot sem untatja. - Ilyen és hasonló gondolatok járnak a szülők, nagyszülők, keresztmamák és papák fejében a rossz idő beköszöntével, és a téli szünet napról napra közelebb eső dátumával kapcsolatosan, amikor maguk elé képzelik a házban viháncoló gyerekeket.

Szerencsére a gyermekeknek szóló társasjátékokból hatalmas a kínálat a plázás játékboltok polcain is (szakboltokban pedig rengeteg jó játék akad), de sajnos nehéz kiválasztani az igazán élvezetes darabokat. Sok játék készül úgy, hogy van egy váz (pl. lóverseny vagy kígyók és létrák) és erre különféle bőröket húznak rá - ami valljuk be, rettentően unalmas tud lenni gyermeknek és felnőttnek egyaránt.

Ha valóban szeretnénk lekötni a gyermeket igyekezzünk olyan játékot választani, ami nem csupán a szerencséről és a lóhalálában lévő kockadobásról szól, hanem akad benne döntési lehetőség és némi izgalom is. A gyerekekkel történő társasparty keserű szájízét legtöbbször az unatkozó felnőtt okozza, így azok az igazán jó gyermekjátékok, amelyekben a felnőtt is talál némi humort, izgalmat és nem untatja.

A megfelelő játék kiválasztásában támpontot adhat egy-egy jó nevű kiadó, vagy jó pont, ha a játék elnyert egy nívós díjat. Beszállunk mi is, és segítő jobbot nyújtunk, hiszen szerkesztőségünk az utóbbi időben gyermekjátékokat is tesztel a megfelelő célközönséggel, így most megosztjuk a tapasztalatainkat.

Első alkalommal két Kinderspiel des Jahres díjat nyert játékot mutatunk be, vagyis ezúttal a Sajtbirodalom és a Katicabál kerül az asztalra.

Mind a két játékot a Pegasus Spiele adta ki újra, tündéri pöttyös dobozban (a sorozatban több sikeres gyermekjáték is helyet kapott, érdemes akár ezek közül is válogatni), a magyar kiadásért pedig a Compaya a felelős. A Pegasus játékaira jellemző, hogy mesekönyveket megszégyenítően szép illusztrációkkal, és festett fa játékelemekkel vannak ellátva. A fa játékelemek egy picit “veszélyesek”, de csak átvitt értelemben, ugyanis annyira aranyosra sikerültek, hogy a gyerekek szívesen játszanak vele játékon kívül is.

Mind a Sajtbirodalom, mind a Katicabál 4 éves kortól játszható az ajánlás szerint, így már az egészen kicsiket is be lehet vonni a társasjátékozás világába.

Kisegér, kisegér, minden lyukba belefér

A Sajtbirodalom című játék 2-4 fős, és egy party maximális létszám esetén, fél óra alatt le is megy. A játék előkészülete nagyon kevés időt igényel, a gyerekek szívesen pakolják fel a játék elemeit, és elpakolni is rettentően egyszerű az egészet.

1_1.JPG

A játék alapját az egyszerre népszerű, és sokak által mélyen unt lóverseny játék szolgáltatja, vagyis az egérlyukból indulva a pályán kör alakban kell végig lépkedni (kockadobás alapján) az egércsapattal és eljuttatni őket a célként szolgáló Sajtbirodalomba.

Előkészületek:

Minden játékos megkapja az egércsaládot (játékosszámtól függően ötöt vagy négyet) ami az egérotthonból startol majd. A tábla négy sarkára felkerülnek a sajtszeletek (ezek jelentik a győzelmi pontokat), az első sarokra a “kockasajtot”, a másodikra a kétszeletest, és így tovább, a Sajtbirodalomba pedig az egész, hatszeletes gurigákat.

A macskát felhelyezzük a játékosszámhoz illő mezőre, majd a kezdőjátékos maga elé veszik a kockát, és az első dobással megkezdődik a hajsza a sajtokért.

A játék:

Az aktuális játékos dob a kockával, ha számot dobott, akkor egyetlen, de bármelyik egerével lép annyit, amennyit a kocka mutat. Érdemes minél több egeret játékba hozni, mert ha a macska körbejárta a pályát, az otthon maradt egerek beszorulnak a lyukba, innentől kezdve már nem léphetnek játékba.

Amennyiben valaki macskát dob, bármelyik (akár az utolsó helyen kullogó) egerével előrelép egy lépést, majd a lép a macskával egyet.

A macska lépései:

A macska habár nem a sajtokért küzd, hanem az egerekre vadászik ugyanúgy körbe halad a pályán, mint a prédája, de ő kétszer teszi meg az utat. Az első körben egyet-egyet lép, ha bárki macskát dob, a második körtől viszont futólépésben, vagyis kettesével halad.

Amelyik egeret utoléri vagy megelőzi, az az egér kiesik a játékból - le kell venni a tábláról, de az egér által szerzett sajtok a megmaradnak.

3_1.JPG

A játék célja:

A sajtszeletek jelzik a győzelmi pontokat, így az a játékos nyer, aki a legtöbb szelet sajtot gyűjtötte össze a játék egésze alatt.

A játékosok dönthetnek úgy, akár a macska elöl való menekülés, vagy más taktikai döntés miatt, hogy nem céljuk az összes egerüket a Sajtbirodalomba juttatni, hanem megelégszenek egy kisebb szelettel. Ekkor beléphetnek az egyik sarkon lévő kamrába, ahonnan maguk elé vehetnek egy sajtszeletet, de a beküldött egérkét már nem állíthatják vissza a játékba.

A játék addig tart, amíg minden egér kikerül a játékból, ez történhet sajtszerzéssel/otthon kuksolással, vagy azért, mert a macska vacsorája lett.

Egyéb szabályok:

Egy mezőn egyszerre maximum négy egér tartózkodhat, ha valaki az ötödik egérrel lépne oda, kénytelen egy mezővel hátrébb lépni.

A sarkokon lévő sajtkamrákba a két sárga sajtnyíllal jelzett mezőkről lehet belépni, de ehhez nem szükséges pontosan dobni, két sajtnyíl között állva - akármekkora a veszély nem lehet bejutni a kamrába.

Ha a macska körbeért pályán a még versenybe nem indított egerek otthon ragadnak.

Amennyiben egy játékosnak az összes egere kiesik a játékból, ugyanúgy dobhat a kockával, ha számot dob nem történik semmi, ha macskát, akkor lép vele.

Verdikt

A játék maga izgalmas, pörgős és a szép komponenseknek hála igazán esztétikus élmény. Amíg egy adott játékos köre zajlik, a többiek sem alszanak, hiszen a macska lehetséges lépései, illetve az adott játékos döntése, hogy bemegy-e egy kamrába, vagy folytatja az utat a nagy jutalom felé, mindenkire hatással van.

A játék öröme mellett a Sajtbirodalommal egy-egy készség is fejleszthető, illetve el lehet közben egy-két dolgot sajátítani.

Játék közben a gyermek tervez, hogy mikor, melyik egerével lépjen a több pont és a biztonság reményében, ugyanekkor mérlegeli a kockázatot is.

Nagyobb gyerekek sajtszelet pakolás közben egész hamar rájönnek arra, hogy két fél sajt pontosan akkora, mint egy egész guriga, stb.

A Sajtbirodalmat már a négyévesek is értették, élvezték, de az egy-két évvel idősebb gyerekeket is lekötötte.

Katalinka, szállj el!

A Katicabált 2-6 játékos játszhatja, és amíg a Sajtbirodalom teljes mértékben nemtől független játék, úgy ezt a játékot inkább lányoknak ajánlanám, és nem csak azért, mert a katica az lányos, hiszen a fiúk is odavannak a bogarakért.

4.JPG

A Katicabál a kooperatív gyermekjátékok közé tartozik, vagyis itt nincs győztes, vagy az egész csapat nyer, vagy együtt buknak el. Éppen ezért jól használható játék, olyan családokban, közösségekben ahol a gyerekek erősen versengenek, hiszen itt a fókusz a csapatmunkára kerül.

A játék sztorija és célja a következő:

a katicák bálba készülődnek, és hogy minél csinosabbak legyenek, így nagyon színesen szeretnének ott megjelenni. Éppen ezért egymás között cserélgetik ki a színes pöttyeiket, és amint egy katica 5 különböző színű pöttyel rendelkezik, már indulhat is a bálba. Mindeközben a falánk hangyák is megindulnak a bál színhelye felé, illetve a süteményes asztal felé - a cél, hogy az összes és 5 különböző színű pöttyel rendelkező katica előbb jusson el a bálba, mint az édesszájú hangyák.

A katicákat szereljük fel azonos színű pöttyökkel (pl. csak kék, csak piros, stb.) és ültessük fel őket a pöttyökkel megegyező virágsziromra. A játékos pörget, és ha a kék sziromra mutat a nyíl, akkor felemeli a kék katicát és egy tetszőlegesen választott színűvel szembe helyezi.

És itt jön a trükk! - a katicák orra egy-egy apró mágnes, amik vonzzák vagy taszítják egymást, a hasuk pedig egy picit gömbölyű, így könnyedén el tudnak fordulni - és ha nem tetszenek egymásnak bizony meg is teszik - ebben az esetben nem cserélhetnek színes pöttyöt egymással, de ha szimpatikusak egymásnak és “összepuszilkodnak”, akkor jöhet a csere - mindez után a kék katica visszarepül a szirmára és a következő játékos pörget.

5.JPG

Amennyiben nem sziromra mutat a nyíl, hanem a közte lévő levélkére a hangyák tesznek egy lépést az indán a süteményes asztal felé, vagyis elkezd sürgetni az idő.

Érdemes játék közben közösen megvitatni, hogy melyik katica, hogy viselkedett, hogy minél kevesebb “üres lépés” legyen.

Ha az összes katica elkészül, és mindannyian egy-egy pitypangon várják a Katicabál kezdetét, a csapat nyert. Viszont, ha előbb töltik meg az inda leveleit a hangyák (akik először a fatuskóra, majd az egyik levélre lépnek), akkor a katicák túl lassan készülődtek, és mire odaérnének a bálba, már nem lenne mit falatozniuk, így el sem indulnak - ekkor a csapat vesztett.

Verdikt

A játék során rengeteg türelemre és jó memóriára van szükség - ezzel bármelyik kisfiú rendelkezhet, de a játéknak két gyenge pontja van, és mind a kettő a színes pöttyökhöz - amik valójában apró farudacskák - kötődnek.

Még felnőttként is nagyon nehéz volt némelyik pöttyöt az egyik katicából eltávolítani, majd a másikba belegyömöszölni - a party során többször repültek szét a pöttyök, ami először vicces volt, majd kissé megölte a hangulatot.

A színek pedig… Előfordult, hogy hibáztunk, ugyanis lámpafényben nagyon könnyen összekeverhetőek, illetve nehéz megkülönböztetni egyes színeket. A kisfiúk ebben is gyengébben teljesítenek, mint a lányok, de előfordult, hogy kislányok, illetve felnőttek is elnézték a színeket.

Tehát a pöttyök macerálása és színe miatt, elsősorban türelmes kislányoknak és szüleiknek ajánlom a játékot, aminek erőssége a memóriafejlesztés és a kooperatív játékmód.

-KralleKralle

 

 A játékot a Compaya társasjáték kiadótól és bolttól kaptuk tesztelésre, de ez a véleményemet egyáltalán nem befolyásolta.

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr8411976052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ergil 2016.12.02. 14:06:41

A Viva Topo játékot (Sajtbirodalom) játékot nagyon tudom ajánlani. Tényleg már 4-5 éves kortól élvezhető megfogja a gyerekeket és nálunk a 10+ éves gyerekek vagy a felnőttek sem unatkoztak.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása