Sosem gondolt sikert ért el a Pokémon GO, emberek millióihoz jutott el pár nap alatt és minden lehetséges rekordot megdöntött. De mire is jó ez az újfajta őrület, amellyel mindenki üzenőfala tele van?
A zsebszörnyek életre kelnek
Ha valaki a GO megjelenése előtt nem ismerte volna legalább hírből a mára már 20 éves Pokémon világát, az vagy nagyon idős, vagy nagyon fiatal, vagy egy teljesen elzárt világban élt eddig. A világ egyik legnépszerűbb Game Boy játéka, amelynek emulált változatait a Witcher 3 világában is százezrek futtatják naponta, az újabb és újabb változatait pedig tűkön ülve várják a rajongók. A játékból készült manga, anime, gyűjtögetős kártyajáték (TCG), emellett számtalan konzol változat - ám ez utóbbiak csak korlátozott sikert tudtak elérni – eddig. A baj az volt, hogy egyik sem adta vissza az eredeti játék zsenialitását: a roppant nehezen kivitelezhető „gyűjtsd össze hát mind” feladatot, és azt a komplett, millió opciót felvonultató – ám mégis egyszerűen megtanulható – harcrendszert, amelynek okán több száz órát gond nélkül bele lehetett ölni a Pokémonok fejlesztésébe.
A Pokémon GO sikerének egyik része, hogy egy olyan rajongótábor van mögötte, amely több száz millió főt számlál kisebb-vagy nagyobb mértékben – és a kisebb mérték is elég ahhoz, hogy valaki letöltsön és kipróbáljon egy széthype-olt, ingyenes játékot. Ha pedig kipróbálta, akkor egy időre biztosan benne marad. Ugyanis a GO éppúgy szippantja be a kezdő felhasználót, mint anno a gameboyos őse, az „öreg rókák” pedig csak a nosztalgia okán is szeretnék összegyűjteni az összeset. Ráadásul a játék sokkal, de sokkal egyszerűbb, mint az eredeti, így a teljesen casual játékosok is könnyen megtanulhatják. De van egy igen komoly, harmadik ok is a játék népszerűségére:
Közösségkovácsoló erő
A gameboyos ősnél nem lehetett barátok nélkül megszerezni minden Pokémont, hiszen csomó Pokémon csak csere folyamán alakult át. Megint mások csak különböző színű verziókban voltak elérhetőek, így kellett egy olyan haver, aki azzal a színnel játszott – nyilván neki meg te kellettél. A GO megfordította a dolgot: itt nincs szükség egy másik személyre minden Pokémon összegyűjtéséhez, ám a játékosok nem akadályozzák egymást – ha egy Pokémon megjelenik, minden jelenlévő befoghatja egy ideig – így együtt sokkal élvezetesebb és hatásosabb a játék, hiszen egy felhasznált bónuszt minden közelben lévő kihasználhat.
A játékban lehetőség van „Pokémon mágneseket” lehelyezésére különböző jeles helyekre, amit a játék rózsaszín sziromfelhővel jelez, és aki ilyet lát, az rohan a helyre, mert tudja, hogy egy ideig odacsődül az összes környékbéli zsebszörny. Így több tucat játékos játszik egyszerre egy helyen, ami megkönnyíti a szubkultúra tagjai számára az ismerkedést, ami egy átlagos geek szociális életünket is könnyen felturbózhatja. Ráadásul meglepően sok társadalmi gátat bont le amikor egy tizenhárom éves lányka, egy punk és egy cég igazgatója ugyanazt azt virtuális szörnyet hajszolják – hirtelen lesz közös téma, és a másik sokkal szimpatikusabbá válik, mint annak előtte.
Ismerd meg és sétálj!
A játék alapvető célja (a dollármilliók besöprésén kívül), hogy kiterjesztett valóság (AR) technológia segítségével sétálás közben megismerd a környéket, ahol laksz, és ha ez nem lenne elég (ha össze akarod gyűjteni mindet, akkor nem lesz), új helyeket fedezz fel. Új Pokémonokkal főleg akkor találkozol, ha sétálsz, és a különböző bónuszokat is akkor tudod összeszedni, ha elsétálsz különböző nevezetes helyekre – legyen az egy szép szobor, egy emléktábla, vagy egy ikonikus épület. Természetesen ezt számtalan módon próbálták kitrükközni az elmés játékosok, ám a legtöbben fogják magukat, és nekivetekednek az ismeretlennek – harmaduk pedig még vevő is arra a sok újdonságra, amit a játékon kívül mutat nekik az alkalmazás.
A helyszíneket a helyiek javasolják a készítőknek, akik az igények szerint alakítanak ki nevezetes pontokat és küzdelemre alkalmas termeket. Ezzel természetesen megnőnek bizonyos pontok népszerűségei a városban, amit a fejlesztő cég már el is kezdett felhasználni üzleti célból: vaskos összegekért különleges helyszín lehet a boltod, ami garantáltan megnöveli az érkező vendégek számát. De van ennek kevésbé materialista előnye is: egy gyermekkórház beszámolója szerint a betegeik sokkal jobban viselik a benti létet, mióta a kórházukat Pokémon teremnek nevezték ki.
Hátrányok és veszélyek
A Pokémon GO legnagyobb hátránya, hogy a szervek folyamatosa túlterheltek, ezért rengeteg a laggolás, befagyás, de néha egyszerűen be sem enged az app. Ez akkora méreteket ölt, hogy a Niantic (a betöltéskor megjelenő gyártó) alapítóinak anyukái a nap minden percében csuklanak – már ha igaz a közismert legenda – ugyanis lehet bármilyen jó készüléked, napi kétszer biztos, hogy kifagysz (és te csak egy felhasználó vagy a sok közül).
Ezt a problémát több nappal az indulás után sem sikerült megoldani, pedig ha egy olyan játékot készülsz piacra dobni, aminek félmilliárd potenciális használója van, akkor az a minimum, hogy ehhez mérten fegyverzed fel az informatikai háttered – vagy ha nem sikerült, akkor gyorsabban kijavítod, minthogy valaki kimondja, „jé, ott egy Pikachu!”. A Niantic nem oly régen hekkerekre fogta az akadozást, ám ez az indok erősen sántít, már csak azért is, mert ha én hekker lennék, akkor pont hogy nem babrálnék a rendszerrel, hiszen hiába szerzek meg illegálisan bármilyen Pokémont, ha nem tudom használni, mert „mármegintlefagyottezaszar!”
Ezen felül persze vannak egyéb veszélyek is: hiába hívja rá fel még a kezdőképernyő is a figyelmet, határozottan nehéz a külső környezetre fókuszálni, amikor épp egy ritka Pokémont kergetsz. Így könnyen elüthetnek (vagy elüthetsz valakit, ha épp vezetsz), beleeshetsz egy szakadékba, vagy eltévedhetsz az erdőben (ez mind megtörtént már az első napokban). Egy elmés rablóbanda a fent említett rózsaszín mágnesekkel csalta csapdába az áldozatait, és persze annyira rá lehet függni, ami már az ember állásába kerülhet. De ezeken felül a legnagyobb veszély az, hogy folyamatos újítás hiányában – amihez szintén szerverkapacitás növelése lenne szükséges – könnyen megunható a játék, így hadrcore-abb közönség pár hónap után tovább állhat.
Kirobbanó siker
Mindezek ellenére a Pokémon GO minden lehetséges rekordot megdöntött az elmúlt napokban. Magáénak tudhatja a legtöbb aktív játékost, letaszítva a trónról a Candy Crush Saga 3,5 évvel ezelőtt felállított rekordját. 14 óra alatt lett az Apple Store legnépszerűbb applikációja lett az Egyesült Államokban (ehhez az előző csúcstartónak 57 óra kellett), és már több készüléken van fenn, mint a Tinder, vagy a Twitter – úgy, hogy a Windows-os felhasználók, és számos ország lakója számára egyelőre elérhetetlen az alkalmazás. Bár a játékosok csupán 5 százaléka költ el valós pénzt játékbeli tárgyakért, de ők havi közel tíz dollárt perkálnak, ami egy év alatt akár az egymilliárd dollárt is átlépheti.
A Nintendo részvényei közel megduplázódtak a megjelenés utáni napokban – ez milliárd dollárokban mérhető emelkedést jelent –, még úgy is, hogy csupán résztulajdonos a kiadóban (igaz, a többi Pokémon játék nagy részét ő alkotja és alkotta, amikre kihat a GO népszerűsége), ma pedig már Japán legértékesebb tech cége, maga mögé utasítva a Sonyt is. Az üzlettel az Apple is igen jól jár, hiszen 30%-ot kap minden Apple Store-ban eladott holmiért – ami több, mint amennyi haszna van a Nintendónak az Apple termékeken értékesített GO-s virtuális tárgyakból.
A Pokémon GO az első olyan játék, amely tényleg sikeresen használta ki a kiterjesztett valóság lehetőségeit – reméljük, hogy a példája több hasonló áttöréshez vezet majd.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gery87 2016.07.21. 11:33:26
Ez a legnagyobb hazugság benne.
Ahogy a faszbuk sem adott neked 300 közeli barátot - max sokszáz felületes lájkolgatót, meg "közönséget" - úgy ez sem fog.
"Ráadásul meglepően sok társadalmi gátat bont le amikor egy tizenhárom éves lányka, egy punk és egy cég igazgatója ugyanazt azt virtuális szörnyet hajszolják – hirtelen lesz közös téma, és a másik sokkal szimpatikusabbá válik, mint annak előtte."
Ez is hülyeség, sosem a közös hobbi tesz szimpatikussá, hanem max a közös hobbi nyújtotta ismerkedési lehetőség hoz össze olyanokkal, akik közt lehet olyan, aki amúgy is szimpatikusak neked.
A punk meg a cégvezető nem lesz egymásnak szimpatikusabb ettől, az elvárásaik meg a személyiségük nem változik.
Ennyi erővel a közös buszon utazás is összehozna...
Dr.Démonmac1 2016.07.21. 11:49:02
Valamit rosszul csinálhatsz, mert, én egy csomó barátot szedtem össze face segítségével, úgy hogy együtt is bulizunk.
--
Itt az emberek a gyűjtési vágyukat tudják kiélni.
Az apokalipszis lovasa 2016.07.21. 13:06:57
para_noir 2016.07.21. 13:08:03
nem várt fordulat 2016.07.21. 14:26:50
Csak az elmúlt háromnegyed évben: Milánó, Bécs, Rotterdam.
Köszi
A poszternek:
Nem, nem a helyiek határozzák meg a pokestopokat és gymeket. 2012 óta megy az Ingress, az oda beküldött portálok egy része lett a pokestop és gym.
Egy csomó kerületben fejből felsorolok neked egyesével vagy 50-et, pedig nem vagyok pokemon go játékos.