Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Age of Sigmar: egyszerűen jó
Ha mindig is vonzott a wargamek világa, de eddig visszatáncoltál - most eljött a te időd.

aos1.jpg

Betértünk a wargamek paradicsomába, és kipróbáltuk a Warhammer: Age of Sigmart, ami teljesen más, mint egy hagyományos harcos asztali játék - és épp ezért jó. Könnyed, szórakoztató és tökéletes ahhoz, hogy bevezessen a terepasztalos stratégiai játékok világába.

Könnyen fogyasztható

Milyen is egy igazi wargame?

Végy egy nagyjából 50 oldalas szabálykönyvet (ami körítéssel még tovább hízik), plusz hozzá a két összecsapó sereg több oldalas jegyzékét, adj hozzá pár oldalnyi erratát és FAQ-ot, ezután ess neki egy átlagosan két és fél órás csatának, amihez igen sok stratégiai érzék és taktika gondolkodás szükséges. Természetesen ahhoz, hogy először játszhass, bizony kell egy olyan partner, aki már ismeri a rendszert, és legalább 3-4 bevezető játék, amit több óra szabályolvasás előz meg, ahhoz, hogy lejátszd életed első olyan csatáját, ami már nem csak a tanulásról szól, és amiben nem érzed bénának magad. Egy mondatban összefoglalva:

a csatajátékok az igazi hardcore gamereket szólítják meg, és aki nem ebbe a típusba tartozik, azt maximum az adott világ, vagy a figurafestés élvezete tudja bevonzani - legalábbis eddig így volt.

A Warhammer: Age of Sigmar igazi ereje abban rejlik, hogy teljesen felülírja a fenti sztereotípiákat. A szabálykönyve mindössze 4 oldal, amihez pár oldalnyi seregleírás társul csupán. Ez simán megtanulható, sőt alkalmazható két olyan ember számára is, akik még soha nem játszottak wargame-et, ráadásul a szabályok egyszerűsége miatt belezavarodni is elég nehéz. A játék átlagos hossza 1-1,5 óra, és simán belefér közben egy-egy sör, vagy egyéb figyelemelterelő tevékenység, hiszen nem igényel túl komplex tervezést.

Az Age is Sigmar nagyon élvezetes, a dinamikus játékmenet és hangulatos szabályok maximálisan hozzájárulnak az első wargame élményeink megkoronázásához. Hatalmas piros pont jár azért is, mert ez a játék segít bevonni a kisebb korosztályt (12+) is, az amúgy felnőttek szóló hobbi világába. A HammerTime Cafe-ban dolgozó srácok, elsőként és egyetlenként foglalkoznak hivatalos keretek között a hasonló stílusú játékokkal, így hatalmas lelkesedéssel és szakavatottsággal fogadnak bárkit, aki érdeklődik a terepasztalon játszódó háborús játékok iránt.

aos2.jpg

A világ maga

Sárkányok, törpök, elfek és majd minden más jól ismert fantasy hős és szörny megtalálható a játékban. Szerencsére akadnak teljesen egyedi újítások is, minta Skavenek (patkányemberek) sunyi társadalma, vagy a Seraphonok (gyíklények) hagyományőrző népe. A háború, aminek a részese lehetsz már ezer éve folyik, senki sem tudja, hogy pontosan miért tört ki, és hogy ki miért csatlakozott a mészárlásba - de persze mindenkinek megvan a maga legendája, hogy miért pont neki van egyedül értelmes célja a hadakozó felek közt.

Az Age of Sigmar ott folytatódik, ahol a Warhammer: Fantasy-nak vége szakadt: az Öreg Világ szétrobbant, és most különböző mikrovilágokban tovább csatáznak a megmaradt erők, négy nagy szövetségbe rendeződbe - az élőholtak, a káosz, a horda és a rend. Ezeken belül számtalan seregből és fajból lehet válogatni, így mindenki megtalálhatja a maga számára legideálisabb választást – de persze ezek keverésére is van lehetőség, amíg azok egy nagy szövetségen belül vannak. A világ még mindig kényelmesen véres, kegyetlen és sötét, a maga bizarr humorával, és a jól azonosítható, összetett karaktereivel elégíti ki az ide belépő hadvezérek igényeit. A különböző mikrovilágok metafizikája érdekes színfolt a történetekben, érdemes benne elmélyedni - a világhoz kapcsolódó első regény nemrég jelent magyarul, a Tuan kiadó gondozásában.

Haters gonna hate...

Viszonylag sokan kifejezetten utálják az Age of Sigmart, ám ennek általában semmi köze magához a játékhoz. Games Workshop, a játék gyártója úgy döntött, hogy az Age of Sigmar kiadásával egy időben beszünteti a Warhammer Fantasy fejlesztését (amelynek ennek ellenére igen sok játékosa maradt), a helyett hogy a két rendszert párhuzamosan futtatta volna. A negatív érzelmek leginkább ezen döntés felé irányulnak, és nem az Age of Sigmar ellen.

 

Szabályok, lehetőségek és problémák

A játékszabály szerint kizárólag inchmérőt és hatoldalú kockát kell használni: a távolságot mérni kell, a kockákkal meg hol fölé-, hol aládobni, hol pedig összeadva kell egy célszámot elérni. A szerencsefaktor - mint minden hasonló játékban - igen magas, ám a sok kockadobás miatt a matematika istenei általában kiegyenlítik az esélyeket. A szabályok nem veszik igazán komolyan magukat, így nekünk sem szabad: realitást ne keressünk a játék során.

Ha pedig valaki nagyon tápolni akar, akkor ő képes olyan sereget összeállítani, ami az első körben is képes nyerni. Ő már továbbjutott egy szinttel, és az Age of Sigmar elérte a célját: gond nélkül kereshet egy komplettebb, komolyabb wargamet, hiszen már kijárta a csatajátékok előszobáját. Ha nem akar újabb figurákra költeni, az sem gond, hiszen az Age of Sigmar figuráival játszható a Kings of War vagy a Warhammer: Fantasy is, amik tökéletesen megfelelnek a fent ismertetett leírásnak.

A lőfegyverek távja meglepően kicsi egy átlagos rohamtávhoz képest, de csupán ez az egy, általánosan elmondható hátránya van a rendszernek. Jól használható házi szabályok tömkelege készült azoknak, akik kiegyensúlyozottabbá vagy reálisabbá akarták tenni a csatákat. Örömhír, hogy hamarosan pontrendszer is érkezik a játékhoz, így aki egyénileg összeállított, kiegyenlített seregekkel kíván játszani, az is megtalálja a számításait (a pontrendszerhez errata és FAQ gyűjtemény is várható, főleg a casual játékosok számára). A pontrendszerrel kampányok is érkeznek majd, a modellválaszték folyamatosan frissül. Jelenleg a font árfolyamának bezuhanásával a játék ár/értéka aránya is jóval kedvezőbbé vált, tehát ha valaki gondolkozott a játék beszerzésén, akkor itt az idő!

A figurák elképesztően szépek, nagyon aprólékosan kidolgozottak a hasonló játékokhoz viszonyítva is, messze túlmutatnak Descent, vagy más hasonszőrű társasjátékok modelljein - így öröm őket festeni. Ráadásul a legtöbb mini többféle képen összerakható, házilag barkácsolható, tehát a modellezés szerelmesei is megtalálják a gyönyörüket a játékban. Az Age of Sigmar másodlagos piaca igen kiterjedt, így ha nem tetszik a játék, akkor könnyen túladhatunk megunt modelljeinken. Játéktérként éppúgy használható terepasztal, mint a szoba padlója - vagy bármelyik hazai klub asztala, ami a wargamekkel foglakozik.

Ha pedig egy jó sörre is vágyunk a csatározás mellett, térjünk be a IX. kerületi HammerTime Cafeba, ahol az Age of Sigmarral is szívesen megismerkedtetnek minket. A helyszín akkor is jó választásnak bizonyul, ha csak társasozni vagy épp egy jó kávéra vágyunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr178843740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zirrian 2016.06.29. 20:56:05

Tetszik az elnökválasztás-jellegű érvek és hazugságok használata.

"egyszerűen jó", "mert csak", "haters gonna hate"

Nem. Támogatom a HammerTime-ot, mert tényleg baromi jó hely meg minden, de az AoS nem jó.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása