Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Építészet az alapoktól - World Monuments társasjáték-kritika
Bányássz, építs, gyönyörködj!

 fokep_1.JPG

A társasjátékok szinte már az unalomig ismételt, kedvelt témája az építés (legyen az akár birodalom, város vagy épület) így az egyszeri játékvásárló kissé zavarban érezheti magát, ha az ilyen témájú játékok közül szeretne választani egy igazán jó darabot. A World Monuments majdnem elkerülte szerkesztőségünk figyelmét, de hála a Piatnik gondozásában megjelenő magyar kiadásnak, alkalmunk nyílt kipróbálni ezt a nagyon könnyed, ám annál szórakoztatóbb családi játékot.

A World Monuments dobozát leemelve egy tetszőleges társasjátékbolt fizikai vagy virtuális polcáról elsőre tényleg nem tűnik a legizgalmasabb darabnak (főleg, hogy az angol cím elsőre elrettentőként is hathat), a híres épületek felépítésének lehetősége mégis felkelti az ember érdeklődését a játék iránt: van annak valami bája, amikor a parti végén eredménytől függetlenül ránézünk a játéktérre, és úgy érezzük, hogy alkottunk valamit, főleg ha mindezt 3D-ben tettük. A vizuális élményt tovább fokozza, hogy az eredeti kiadó Queen Games - jó szokásához híven - minőségi komponensekkel pakolta meg a dobozt. Tehát az elsőre talán unalmasnak mondható téma ellenére minden vizuális feltétel adott, hogy egy kellemes fél órának nézzünk elébe. Lássuk, valóban így van-e!

dscn1604.JPG

Az építkezés menete

Ha valakinek már volt szerencséje akár csak egy kisebb lakásfelújításhoz (neadjisten házépítéshez) is, pontosan tudja, hogy a legegyszerűbb műveletek megtervezése, a szükséges eszközök és alapanyagok beszerzése és maga a kivitelezés mennyire macerás folyamat, nem beszélve a bürökrácia által támasztott néha leküzdhetetlennek tűnő akadályokról (kis hazánkban legalábbis mindenképp jellemző ez utóbbi).

Szerencsénkre a World Monuments-ben nem kell túl sok dolog miatt aggódnunk.

A doboz négy híres épület tervrajzát tartalmazza játéktáblák formájában, így a 2-4 játékosnak lehetősége van a Szent Péter-bazilika, a Notre Dame, a Taj Mahal vagy a washingtoni Capitolium egyikének felépítésére. A játék célja, hogy minél több követ az adott épület minél magasabb szintjére építsünk be, ugyanis ezekért jár sok pont.

Ezen kívül van egy külön tábla, ami a kőbányát hivatott megtestesíteni, innen fogjuk az építkezéshez szükséges színes köveket beszerezni a munkásbábu segítségével. A kövek színe fontos, ugyanis azokat csak a terven látható módon lehetséges az adott épülethez hozzáépíteni.

A játék három fordulóból áll, a fordulók pedig egyenként két fázisból.

dscn1603_2.JPG

Az első fázis elején az épület táblája által meghatározott számú és színű követ a húzózsákba helyezzük, majd onnan véletlenszerűen a kör alakú kőbánya mezőire pakoljuk őket. Ezek után az adott forduló kezdőjátékosa a munkásbábuval beléphet a bánya egyik külső mezőjére, és felveheti az ott található követ (ha esetleg több kő van ott, akkor választhat egyet), és a paravánja mögé helyezheti, ezzel titokban tartva, hogy pontosan milyen kövekkel rendelkezik. Ezután a következő játékos lép kettőt (és ugyanúgy begyűjti a köveket), de fontos, hogy minden kör végét a kőbánya külső gyűrűjén fejezzük be. A lépések száma minden körrel emelkedik, egészen négyig, onnantól kedve minden játékos ennyit lép. A kőbányán az épülethez szükséges köveken kívül találhatunk egy fekete követ (ez 2 pontot fog érni, és mi leszünk a kezdőjátékosok, ami hasznos mind az építésfázisnál, mind a következő fordulóban is!) és kék “ékköveket”, amik ugyan nem beépíthetők, ellenben 3 pont jár darabjáért a játék végén. Fontos már ezen a ponton okosan tervezni, ugyanis a fel nem használt építőkövek miatt pontlevonás jár a forduló végén (kivéve a játék legvégét)!

Ha kiürítettük a kőbányát, jöhet az építésfázis! A kezdőjátékossal kezdve felváltva, a tervrajznak megfelelő módon le kell raknunk egy követ, amiért rögtön megkapjuk az adott szintnek megfelelő pontszámot. Természetesen csak a megfelelő alapokra helyezve lehet követ lehelyezni. Ha senki sem tud többet építeni, megnézzük kinél maradt nem felhasznált építőkő, amiért az adott játékos elnyeri méltó büntetését, majd a következő fázisra ugrunk. Három fázis után a legtöbb pontot szerző építészmester lesz a játék győztese. 

Monumentális egyszerűség

A játék menete végtelenül egyszerű, de ez ne tévesszen meg senkit:

mindkét fázis izgalmas taktikai döntések elé állítja az önjelölt építészmestereket.

Mind a kövek gyűjtésénél, mind az építésnél jól meg kell fontolnunk a lépéseinket, nem árt egy-két körrel előre gondolkodni, és igyekeznünk kell, hogy ellenfeleink előtt ne nyissunk túl jó lehetőségeket. Végig résen kell lennünk például, hogy lehetőleg ne mi alapozzuk meg az épületek tornyait, ami után a többiek zsebelhetnek be a magas szintekért sok pontot, hanem éppen ellenkezőleg, mi próbáljuk őket számunkra előnyös helyzetbe “kényszeríteni”. (A játék ezen a ponton hasonló a hamarosan magyarul is megjelenő, zseniális 7 Csoda: Párbaj kártyaválasztós részéhez, persze annál jóval könnyedebb és kevésbé “vérre menő” módon.)

dscn1612.JPG

Az egymással való kiszúrás ennyiben nagyjából ki is merül, de jó észben tartani, hogy ez a (játékbeli) építőipar szerves részét képezi, tehát nagyon sértődős játékosokkal csak óvatosan!

A pörgős és izgalmas játékmenetet tovább fűszerezi, hogy maga az épület felhúzása egészen látványos. Persze nem összehasonlítható a vizuális élmény egy makettel vagy akár egy LEGO építménnyel, mégis a fura alakú fa építőelemek egymásra rakosgatása megelégedéssel töltheti el a játékosokat. Megnyugtatásul: a valóságban sokkal pofásabbak a fa "kövekből" álló épületek, mint azt a dobozon vagy a tervrajzokon látható képek alapján elsőre gondolnánk. 

Egyszerűen nagyszerű

A játék abszolút a könnyed családi kategóriába tartozik, de szerencsére ezzel együtt érdekes döntések elé tudja állítani a játékosokat, így bátran ajánljuk a társasozással még csak most ismerkedőknek, amennyiben nem bánják, ha néha bizony akarva-akaratlanul keresztülhúzhatják egy-egy számításukat. A játékmenet gyors és pörgős, egy parti simán lemegy fél órán belül, így egy társasozós alkalommal akár több épület fehúzásának is nekivághatunk.

dscn1602.JPG

Apropó, több épület: a doboz csupán négyet tartalmaz (a Queen Games Kickstarter-kampányának támogatói kaptak még grátiszban ugyanennyit), ami hamar kevésnek bizonyulhat. Remélhetőleg a kiadó gondoskodik majd elérhető árú kiegészítőkről, a játékban ugyanis bőven van potenciál. Ha egy nap megépíthetnénk mondjuk a budapesti Bazilikát vagy Parlamentet, egy vevőjük biztosan lenne rá!

A játékot a Piatnik Magyarország bocsátotta rendelkezésünkre, de ez a cikk írójának véleményét egyáltalán nem befolyásolta.

-Kürtös

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr1211913831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása