Társasjátékok Ünnepe 2018

KralleKralle 2018. október 16. 09:30
Társasjátékok Ünnepe 2018

Töltsd meg a rövid hétvégét játékkal!

csaladi_gemklub-dsc08992.jpg

A ledolgozós hétvége nem is igazán hétvége, és ahogy közeledik úgy csökken az ember kedve bármihez, kivéve…

Ha épp erre a kurta hétvégére esik idén a Társasjátékok Ünnepe, mert akkor egészen más a helyzet. Lebegjen szemetek előtt célként, hogy elgyertek munka után, vagy szabadnapot kivéve munka helyett a Lurdy konferencia központba és társasozzatok két napon keresztül!

2018 november 10-11-én közel 400 asztalon, 7 teremben, majdnem 3000 m2-n játszhattok hazai és külföldi társasjátékokkal, minden korosztály és súlycsoport megtalálhatja az ínyére való játékokat.

Ami idén is lesz:

  • társasjáték bemutatók
  • Mini Essen – a nagy német vásár üdvöskéi megtekinthetők és kipróbálhatók
  • helyi versenyek
  • játékoktatás szakértő játékmesterektől
  • társasjátékfejlesztők és játékaik
  • óriási társasjátékvásár

A rendezvényen kerül megrendezésre a megújult Társasjátékos Olympia, ahol 9 versenyszámban mérhetik össze tudásukat az ország legjobb társasjátékosai: Ticket to Ride: Európa, Kingdomino, 7 Csoda: Párbaj, Dice Forge: A sors kovácsai, Glüx, Century: Fűszerút, Cartagena, Carcassone, Évszakok. Ehhez idén a GameRelation készítette az applikációt, az elődöntők ezen keresztül zajlottak illetve zajlanak most is. A GR egy kihívással is készült a versenyben résztvevőknek, a dobókockától a társasjátékig széles palettája van a nyereményeknek.

Mi ott leszünk, sőt, addig is készülünk nektek egy kis meglepetéssel nektek, igaz, csak online!

tju_2018_szorolap.jpg

 

Társasjátékok Ünnepe

2018 november 10. 10-21 óráig, november 11. 10-18 óráig a Lurdy Rendezvényközpontban (Budapest, Könyves Kálmán krt. 12-14., 1097)

Jegyinformáció itt.

Megosztás:
Szólj hozzá!

Century – A kelet csodái társasjáték-ajánló

KralleKralle 2018. október 13. 15:15
Century – A kelet csodái társasjáték-ajánló

A Fűszerút folytatása van-e olyan csodás, mint az elődje?


c.jpg

Emerson Matsuuchi ezúttal a Távol-Keletre a Felfedezések korába kalauzol minket, ahol a tengeren utazva, felfedezve kell kereskednünk az aranynál is drágább új fűszerekkel. A tervező neve, illetve a játéksorozat címe nem véletlenül ismerős, A Kelet csodái a Century sorozat nagyon várt második darabja, ami a Piatnik Magyarország gondozásában jelent meg idén. Sikerült-e olyan jól, mint az első? Lássuk!

Évszázadok

Ezúttal fordítok egy picit a cikk szerkezetén, hiszen olvasóink nagy része már játszott az első résszel, így nekik kedveznék. A cikk végén a játék leírása, ám most alább  a _vélemény_ és üzenet a gyakorlottabb játékosoknak:

A Kelet csodái ugyanolyan szép grafikával, profi inzertes dobozzal érkezik, mint ahogyan az elődje is. A lapkák vastagok, jó minőségűek, a játékos táblák vékonyabb kartonlapból készültek, és jó euró játékhoz híven ez is tele van színes fakockákkal és egyéb jelölőkkel.

A fakockák láttán, a színtévesztő Lehel rendkívül elégedett volt, hiszen ebben a játékban nem összekeverhető árnyalatokat választottak a tervezők a fűszereknek, így ez a színekkel hadilábon álló kisebbségnek sem okozhat gondot.

A gyömbér sárga, a chili paprikapiros, a tea sötétzöld, a szegfűszeg pedig fekete, és a kártyákon, lapkákon is jól meg lehet őket különböztetni. Miként a Fűszerútból, ebből a verzióból is kimaradt a playmat, amit itt is nagyon bánok.

A Kelet csodáit négy játékossal lehet játszani, így azok, akik fixen öten hódoltak a Fűszerútnak most kissé csalódottak lehetnek. Én nem vagyok az, nekem öten sokan voltunk hozzá.

A sivatagból a tengerre

Ebben a játékban előörsöket kell építeni, fűszerekre szert tenni, azokat ügyesen váltogatni, gyűjtögetni majd a kikötőben lévő győzelmi lapkára beváltani. Már ennyiből is látszik, hogy feelingre nagyon hasonlít a játék az első részhez – felmerül a kérdés, hogy na, de akkor megéri magunkénak tudni ezt is? Meg egyáltalán, hány játék ez valójában?

Én a két doboz alapján úgy gondolom, hogy nem két társasjátékról van szó, hanem egy egyelőre két tagú játékcsaládról, ami nem akar más ízlésű közönséget toborozni magának. Ha tetszett a Fűszerút, nagy eséllyel ezt is szeretni fogod, ha oltári nagy rajongója vagy, akkor a Homoktól a tengerig játékmódtól esélyesen be fogsz könnyezni az örömtől, akárcsak egy jobb csilitől. Én nem tudok két játékként tekinteni erre a két dobozra, és remélem a harmadik is ennyire jól fog illeszkedni a zsánerbe, mert…

A Kelet csodái valóban olyan, mint a Fűszerút egy kis csavarral (mozgás a lapkákon, és harc a területért – bár ez sem vérre megy). A csavar itt főképpen az, hogy a játékosok kevésbé vannak kiszolgáltatva a lapkák szeszélyeinek. Ugyanúgy igaz rá, hogy jól működő „váltogatós” motort kell építeni, de itt mindenkinek megvan rá a lehetősége, maximum egy kicsit nagyobb kiadással jár.

A játékosok között nagyobb az interakció, hiszen a mozgások és az előörsök építése miatt többször is összetalálkozunk a játéktéren, mint a Fűszerútban. Sőt, ha őszinte akarok lenni, itt _van_ interakció, ott meg nincs (csak sűrű sziszegés, ha elhúznak előled valamit).

e.jpg

Részemről: ez a játék abszolút kell a Fűszerút mellé.

De , hogy adhat-e más élményt annak, aki az előzőt valamiért nem csípte?

Ha a szerencsefaktor zavart, akkor igen – főleg a két játék keveréke - , feloldhatja benned az ellenérzéseket. A Kelet csodáiban kevésbé vagy kitéve a szerencse szeszélyeinek, de nem szabad tisztán számolgatva játszanod, hacsak nem hoz össze a sors hasonszőrű játékosokkal. Ezt a játékot is lehet érzésre játszani, bár egy-egy többszörös váltogatást érdemes alaposan végiggondolni, főleg, ha szorít az idő.

De ha pont a váltogatások okozta hosszas számolgatással akadt gondod, akkor bizony ez sem a te játékod. Sőt.

A Kelet csodái pontozása sokkal sokrétűbb, mint a Fűszerútban. A játéknak akkor van vége, ha az egyik játékos elsőként felhúzta a negyedik győzelmi pont lapkáját, ekkor ez a forduló még lemegy, de további kör nincs már. Ám győzelmi pont nem csak a „küldetésekért” jár, a játék során szert tehetünk bónuszlapkákra, ebből az egyik játékvégi pontokat jelent, a másik a betakarítási akció esetén ad egy győzelmi pontot.

GYP jár a játékostáblán felfedett helyekért is, illetve a játék végén minden nem sárga kockáért, ami a raktérben marad.

A GYP lapkákat képpel lefelé gyűjtik a játékosok, így azok nem nyilvánosak, de nagyságrendileg könnyű őket megjegyezni, és eszerint nézni más GYP szerzési lehetőségek után.

Csodás Kelet

A Kelet Csodái játék előkészületei nem túl hosszúak, mindne játékos kap egy-egy fűszerraktárat aminek az egyik oldalát egyelőre kitöltik az előörsei, a másik oldalra a rakérbe majd a kezdő fűszerek kerülnek. A piaclapkákat szét kell típusonként válogatni, megkeverni, egyet-egyet eltávolítani mindegyikből, majd ezekből és a tenger lapkákból kotta alapján meg kell építeni a térképet, amin a játékosok hajózni fognak.

A Győzelmi pont lapkákat megkeverjük, képpel lefelé helyezzük és a felső öt GYP lapka közé keverjük a Zárt kikötő lapkát, a bónusz lapkákat típus szerint válogatva kell a tábla mellé helyezni. Az kezd, aki legutoljára hajózott, a kezdő fűszercsoportokat fordított sorrendben választják ki játékosok majd kezdetét veszi a játék, aminek  agerince az alábbi három akcióból áll:

  • piac: akció egy piaclapkán:   - előörs felépítése (elsőként ingyenes a további játékosoknak a díja egy kocka), majd a játékostáblájáról leveszi a sorban következő azonos szimbólumú előörsöt és azt helyezi fel a lapkára ha már van előörs iagzából is piacként funkcionál, tehát : valami(k)ből valami(ke)t készítesz
  •  kikötő: a GYP kártyával egyező színű és mennyiségű fűszert szállítasz le a saját rakteredből
  •  betakarítás: két gyömbért (sárga kockát) veszel el a készletből (bármilyen helyszínen végrehajtható)

b_1.jpg

A Century - A Kelet csodái játék több fordulóból áll, a kezdőjátékos kezd léptetheti a hajóját, majd egy akciót hajt végre, és sorban ezt teszik a játékostársak is.

A hajóval a szomszéd lapkára ingyenesen át lehet lépni, minden további lépés egy bármilyen színű kockába kerül, amit arra a mezőre kell helyezni, amiről lelép. Ha a játékos olyan mezőn fejezi a be a lépését, ahol már másik hajó áll egy kockával a másik hajó tulajét is ki kell fizetnie.

Ha kockák vannak azon a mezőn, amin a lépését befejezi, azokat beteheti a saját rakterébe.

A Zárt Kikötő lapka vándorlásba kezd, ha valaki teljesíti a kikötőben a Győzelmi Pont lapkát, akkor erre a helyre kerül a Zárt Kikötő lapka, és annak a helyére az új GyP lapka.

Bónusz lapkából öt féle van, ezekre akkor tehetnek szert a játékosok, ha a játékostáblájukon kiürítenek egy oszlopot, vagyis négy különböző szimbólumú előörsöt építettek meg.

  • További egy piros kocka betakarításkor, plusz ugyanilyen típusú bónusz lapkánként 1 GYP a játék végén.
  • 1 kockát 1 szinttel felfejleszthet előörs építésekor, plusz minden ilyen lapka 2GYPt ér a játék végén
  • Hajó léptetésekor egy további lépést engedélyez
  • Kibővíti a rakteret három férőhellyel
  • 6/5/4/3 GYP a játék végén

A játék akkor ér véget, ha valamelyik játékos megszerzi a negyedik GYP lapkáját, az adott forduló még lemegy, majd a pontszámítás következik:

GYP lapkák pontjai + játékostábla felfedett pontjai + bónusz lapkák pontja + megmaradt nem gyömbér kockák.

d.jpg

Nem összehasonlítós verdikt

A Kelet csodái nagyon jól működik már két fővel is, ám összesen négyen tudtok felfedezni és kereskedni a Fűszer szigetek között. A játékidő maximum egy óra, így egy estébe simán belefér a visszavágó. A szabályfüzet világos és velős, a szabályok egyszerűek, bátran neki vághatnak kevésbé gyakorlott játékosok is.

Összehasonlítós verdikt

Habár nagy szerelmese vagyok azoknak a játékoknak, amiben paklit is kell építeni (ahogy a Fűszerútban is), mégis úgy gondolom, hogy A Kelet csodái élvezetesebb játék lett mint az elődje. Nálam jó pont, hogy jobban szorít az idő, ettől pörgősebb a játékmód, mint a Fűszerútban.  Külön tetszik, a Homoktól a tengerig játékmódban, hogy kártyákkal is tudunk fizetni a lépésekért, nem csak kockákkal - így még több lehetőség nyílik előttünk, hogy igazán árnyaltan játszhassuk a Century családot.

Megosztás:
Szólj hozzá!

Klank! - társasjáték-teszt

kovacs.lehel 2018. augusztus 01. 15:30
Klank! - társasjáték-teszt

Így ne verd fel a sárkányodat!

 img_6076.JPG

 

A pakliépítés már-már elavult műfajnak számít a modern társasjátékok világában: a Dominion tíz évvel ezelőtt megteremtette az alapokat, és ugyan néhány évig se szeri se száma nem volt az ötlet sikerét meglovagolni igyekvő klónoknak, a többségük szép lassan eltűnt a süllyesztőben. Így tehát a pakliépítés ősapja mai napig őrzi elsőségét a BGG öröklistáján, már ami a tisztán pakliépítő kártyajátékokat illeti. Ez persze korántsem biztos, hogy sokáig így marad. Van például egy játék, ami szorosan ott lohol a nyomában. Bizony, a mai cikkünk tárgyáráról, a magyarul is megjelent Klank!-ról van szó!

A Dominion a kedvenc játékom (még mindig). Éppen ezért egyszerre van könnyű és nehéz dolga egy pakliépítőnek, ha a szívembe akarja lopni magát, hiszen a stílust magát nagyon szeretem, de a műfajteremtő olyan magasra tette a lécet, amit eddig egy kihívónak sem sikerült még megugrania (legalábbis nálam). Vajon a Klank!-nak sikerül?

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Kihirdették a 2018-as év játékait

KralleKralle 2018. július 23. 15:05
Kihirdették a 2018-as év játékait

Meglepi is, meg nem is

d7f58607a09dc413214208ac52ccd588.png

Minden évben érdeklődéssel szemléli a szerkesztőség a Spiel des Jahres díjátadó gáláját, és azt azt követő kommentvihart különböző fórumokon. Az év legrangosabb díja közül mindig nagy vihar kerekedik, és ettől ez az év sem tér el egyáltalán.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Azul társasjátékajánló

KralleKralle 2018. június 11. 22:30
Azul társasjátékajánló

Szerintem Spiel lesz!

fokep_4.jpg

 Hosszan elmerenghetnénk azon, hogy a Spiel des Jahres jelöléssel vagy épp díjjal plecsnizett játékok valójában jó társasok-e. Vannak, akik egyetértenek magával a díjjal és a jelölésekkel, és akadnak, akik nem, de abban megegyezhetünk, a Spielre jelölt darabok körül mindig forr a levegő. Kivéve, amikor valami olyan (jellemzően német) darab esik be, ami heves bgg böngészést okoz, miközben miafenézikazember.

Amikor 2017-ben megjelent az Azul, többeknek Spielre nyílt a szája, ugyanis ez a játék abszolút hozza a szempontokat: egyszerű és egyben mély, könnyen tanulható, elegáns és nagyon kellemes a szemnek.

 

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Spiel des Jahres 2018 - itt vannak a jelölések és az ajánlások!

kovacs.lehel 2018. május 28. 14:40
Spiel des Jahres 2018 - itt vannak a jelölések és az ajánlások!


Igen-igen, picit megcsúsztunk ezzel a hírrel, amiért szeretnénk az elnézéseteket kérni! A díjkiosztonál már jobban résen leszünk ;)

Elég kevés szakmai díj mondhatja el magáról, hogy képes az adott hobbit űzőkön kívül a szélesebb közönség figyelmét is felkeltenie. Nincs ez másképp a társasjátékok világában sem, ahol messze a lassan 40 éve kiosztott német Év Játéka díj generálja mind a legnagyobb érdeklődést, mind a legnagyobb vitákat. Nincs ez másképp idén sem, a tovább után kiderül, miért!

Tovább
Megosztás:
1 komment

Fedőnevek: Négyszemközt társasjáték-kritika

KralleKralle 2018. május 15. 09:00
Fedőnevek: Négyszemközt társasjáték-kritika

Kétfős is, kooperatív is, hogy is van ez?

img_20180504_114612.jpg

 

Breaking! Újabb trónbitorló kapaszkodik felfelé a boardgamegeek party játék ranglistáján, és már csak egy hajszál választja el a jelenlegi első helyezettől, az általunk is imádott Fedőnevektől. Vajon, melyik az a játék, ami képes lenne megugrani a Fedőneveket? Kattints, és megtudod, hogy nem más, mint a…Fedőnevek.

Jó, oké, Fedőnevek: Négyszemközt.

Tovább
Megosztás:
1 komment

Mennyei ser társasjáték-kritika

Balázs AttiIa 2018. március 24. 16:00
Mennyei ser társasjáték-kritika

Sörbe mártott stratégia négy szerzetes részére.

mennyei_hero.jpg

A távoli dolgok találkozása mindig izgalmas, különleges élményekkel kecsegtet. Azt hiszem ez volt az első gondolatom, amikor a Heaven & Ale avagy Mennyei ser című játékról eljutottak hozzám az első hírek. Gamerként nagyon szeretem a mély stratégiai élményeket, nem áll távol tőlem a nyersanyagmenedzsment, a lapkalehelyezés, civilben pedig igencsak szeretem a jóféle söröket, leginkább meginni. Ezen két világ találkozása pedig tökéletesen harmonizált a fejemben, így fokozott lelkesedéssel vártam a játékot, ami egyébként a Piatnik gondozásában magyar kiadás formájában is megjelent.

A fantázia és a valóság azonban nem mindig úgy harmonizál egymással, ahogy szeretnénk, ez pedig a társasjátékok világában hatványozottan igaz.

mennyei1.jpg

Sörkorcsolyák  

Michael Kiesling és Andreas Schmidt játéka minden cseppjében magában hordozza a modern euró játékok sajátosságait. Bármennyire is erősnek tűnik a tematika, ne hagyjuk magunkat sörmámorba taszajtani; a Mennyei ser nagyon vékony szálakkal kötődik a sörfőzéshez. A játékosok szerezeteseket alakítanak, akik saját apátságukat fejleszgetve fáradoznak azon, hogy a játék végén megalkossák életük legjobban sikerült sörét, ami játékos nyelven annyit jelent, hogy a legtöbb győzelmi ponttal távozó játékosé lesz a hőn áhított mennyei ser. Jó, nem mondom, hogy nem találkoztam abszrtaktabb koncepciókkal játékos karrierem során, de mindenképp fontos volt megemlíteni, hogy a Mennyei ser tematikusan jóval kevesebb fogódzót kínál a játékosoknak, mint mondjuk egy Blood Rage vagy akár egy Pandemic.

mennyei5.jpg

A vékony sörréteg alatt azonban nagyon izmos és elegáns mechanika ketyeg, ami kellemes puzzle-élményt nyújt azoknak, akik nem riadnak vissza a matekosabb játékoktól. Bizony, a Mennyei serben nagyon sokat kell számolnunk, de ne szaladjunk ennyire előre! A játékban minden játékos rendelkezik egy saját táblával, ami apátságának madártávlati képét ábrázolja, annak napos és árnyékos oldalával, szépséges hexákra bontva. A játék során ide fogjuk pakolászni a központi tábláról beszerezhető nyersanyagokat és szerzeteseket. A saját tábla azonban más célt is szolgál: az egyes nyersanyagokat szimbolizáló hordók és a sörfőzőmester is itt található, egész pontosan a külső peremen található pontozósávon mozognak attól függően, milyen döntéseket hozunk a játék során. Minden nyersanyag más pontról indul, tehát a fejlesztésnél egyiknél-másiknál nagyobb utat kell bejárnunk, ami nagyban nehezíti az általános menedzsmentet, a sikeres végjátékhoz azonban nélkülözhetetlen, hogy ne koncentráljunk az összes hordóra, a sörfőzőmesterről nem is beszélve.

mennyei2.jpg

A végső pontozás ugyanis sörfőzőmester pontozósávon betöltött pozíciójának és a leghátsó hordójának a függvénye, ami számos nehézséghez vezethet.Tulajdonképpen maga a pontozás is furcsa élmény: a pontozósávon a sörfőzőmester végső pozíciója meghatároz egy aránypárt is, ami a hordókra vonatkozik. Ennek segítségével a legrosszabbul teljesített hordókkal araszolhatunk fölfelé a jobb pozícióban tanyázó hordókért cserébe, amelyekkel visszafelé kell lépkednünk egészen addig, amíg a sáv leghátsó hordóját nem lépjük át. Miután ezzel megvagyunk, az utolsó hordó pontértékét megszorozzuk a sörfőzőmester pozíciójából következő szorzóval és meg is van a végső pontszámunk. Nem volt könnyű követni, ugye? A gyakorlatba is furcsa volt áthelyezni, ám bármennyire különös is, mégis itt érzem leginkább a tematikai kapcsolódást, hiszen ez a pontozás valahol azt szimulálja, hogy a különböző minőségű nyersanyagok kiegyenlítik egymást egy tehetséges sörfőzőmester keze alatt.

Sörben az igazság

A pontozásig azonban el is kell jutni, ez pedig a Mennyei serben egy roppant addiktív, szórakoztató és pörgős folyamat. A játékosok egymás után haladnak a központi táblán, ahol nyersanyagokat, szerzeteseket és pontozókorongokat vehetnek fel. A táblán való haladás viszonylag egyszerű, csupán annyi a megkötés, hogy folyamatosan előre kell lépni, ennek mértéke azonban nem korlátozott, annyit haladunk, amennyi jól esik. A nyersanyagokat meg kell vásárolni, áruk pedig a hozamukból (a lapkán látható számokból), illetve abból következik, hogy hova kívánjuk lehelyezni őket apátságunkban. Amennyiben a napos oldalt választjuk, a hozam dupláját kell befizetnünk, míg ha az árnyékos oldalt, csupán a feltüntetett hozam mértékétől kell megválnunk. Adódik a kérdés, hogy mi a különbség a kettő között. A napos oldalon található lapkák aktiválása nagyon értékes, ugyanis ezek segítségével haladunk előre az egyes hordókkal a pontozósávon, ezzel szemben az árnyékos oldalon lévő lapkák aktiválása pénzszerzéssel kecsegtet. Ebből következik, hogy ügyesen kell menedzselni a vásárlásokat, hiszen a napos oldalra történő építkezés nagyon drága, pénz nélkül pedig nem igazán tudunk haladni. Az első játékok során ennek kitapasztalása lesz a fő házifeladat.

heavenandale.jpg

A nyersanyagok mellett szerzeteseket is pakolászhatunk saját táblánkra, az ő esetükben is hasonló módon történik a lehelyezés, mechanikai szempontból azonban másképp működnek. Amennyiben aktiválunk egy szerzetest, a velük szomszédos lapkákat is aktiváljuk, tehát ügyesen kell kitalálnunk, hova helyezzük őket. Hogy tovább bonyolódjon a helyzet, a szerzetesekkel szomszédos szerzetesek másképp működnek aktiváláskor, ilyen esetben a sörfőzőmesterrel haladunk előre a pontozósávon.

Bár nehéznek hangzik, a Mennyei ser játékmenete egyáltalán nem az, inkább szokatlan a ritmusa, ugyanis a lehelyezett lapkák nem azonnal aktiválódnak, hanem akkor, amikor az aktiválókorongok segítségével kiválasztjuk a megfelelő nyersanyagokat. Ez eleinte nagyon nyűgös dolog, a tapasztalat azonban sokat segít, ráadásul mélyíti a stratégiai lehetőségeket, de az tény, hogy hozzá kell szokni ehhez a sajátos ritmushoz, amit a játék, illetve játékostársaink kínálnak.

A Mennyei ser egyébként nagyon szépen skálázódik, volt alkalmam kipróbálni minden lehetséges módon, és egyik esetben sem kellett csalódnom. Kiválóan működik két játékossal, de a legjobb élményt talán három játékossal tapasztaltam.

Az első korsó keserűsége

A Mennyei ser nehezen adja meg magát. Ismerős ízekkel dolgozik, az élmény azonban más a megszokotthoz képest, ami a gyakorlottabb játékosok számára is okozhat nehézségeket. Éppen ezért fontos a türelem (magunkkal és társainkkal szemben egyaránt), mert ha sikerül legyőznünk az első próbálkozások keserű mellékízét, a következő kortyoknál egyre kellemesebb, zamatosabb élményben lesz részünk. Ehhez persze rá kell éreznünk a játék ritmusára, a mechanizmusok harmóniájára és játékostársaink stílusára is. Bár kegyetlennek tűnik a játék pontozása, számos lehetőségünk van gyarapítani pontjainkat. A központi táblán tulajdonképpen egy miniverseny van a játékok között, amit a középen elhelyezkedő hordókért folytatnak. Ezek a hordók jutalompontokat rejtenek, amit a játékban elért haladásért, fejlesztésekért kaphatunk meg.

A hordó vége

A Mennyei ser nem kifejezetten nehéz játék, mégsem adja meg magát könnyen. Az első játékoknál tapasztalható mechanikai vakság játékról játékra oszlik el, aminek köszönhetően minden parti egyre élvezetesebb, gazdagabb élményt kínál, a vékony tematika és a lassú tanulási ív azonban sokakat elriaszthat attól, hogy komolyabban elmélyedjenek ebben a nagyszerű játékban. Én mindenképpen ajánlom a próbálkozást, mert ha sikerül magunkat hozzászoktatunk ehhez a különös ízhez, azon kapjuk magunkat, hogy újra és újra el akarunk benne merülni, és mi alkothassuk meg azt a pontszámokba kódolt mennyei nedűt, amire még a legszigorúbb szerzetes is elégedetten csettint.

Megosztás:
Szólj hozzá!

Túlélők szövetsége | társasjáték-teszt

kovacs.lehel 2018. március 11. 20:05
Túlélők szövetsége | társasjáték-teszt

Szólójáték három fő részére

boritotulelo.jpg

Jacob Fryxelius (és népes családja) az általunk is kiválónak tartott A Mars terraformálása című mesterművel robbant be a társasjátékos köztudatba. Sejtettük és reméltük, hogy ezt követően új játékkal jelentkezik, és lám a 2017-es Spielre meg is érkezett a Túlélők szövetsége, ami a Reflexshop gondozásában magyar kiadást is kapott.

Ha egy társasjáték tervezője egy olyan játékkal szerez magának nevet a hobbiban, ami rekordgyorsasággal veszi be a BoardGameGeek öröklistájának legfelső szféráit, mindig kitüntetett figyelmet érdemel, ha új játékkal jelentkezik. Jacob Fryxelius elég magasra tette a lécet a A Mars terraformálásával, habár (ahogy látni fogjuk) a Túlélők szövetsége teljesen más ligában játszik. Azért akad hasonlóság is: egy ismerős alapokra építkező, mégis egyedi, nem túlbonyolított, hangulatos és kihívásokkal teli játékról van ugyanis szó. Elég ígéretesnek hangzik, nemde?

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Resistance - Avalon társasjáték-ajánló

KralleKralle 2018. február 25. 20:08
Resistance - Avalon társasjáték-ajánló

Alszik az udvar

cover.jpg

A társasos banda titkos jegyzőkönyvéből:

“-... De Zsolti, beválogattalak a csapatba, mert elutasítottad mind a két csapatot, amiben Laci is benne volt. Össze-vissza pofáztál meg meresztgetted a szemedet. Tudod, mit legközelebb akkor sem bízok benned, ha tényleg egy csapatban vagyunk! Nem hiszem el…”

Mindenkinek megvan a meme, amiben egy nagydarab srác a játékos társaira borítja a Catant? Ha igen, elevenítsük fel, ha nincs pótoljuk gyorsan be.

Ez az:

Nna, hát egy Catan parti során előfordul, hogy egy gyengébb pillanatban asztalt borogatnánk, viszont egy jó Avalon parti vége közepe felé ez abszolút természetes érzelmi reakció.

A mi kis keménymagos nyolc fős társaságunkban a The Reistance Avalon “a partyjáték” ami keretek közé szorította és ránk igazította a tábortüzes-gyilkosos (vagyis Ultimate Werewolf) estéinket

Nálunk egy laza buli Artúrnál általában így kezdődik:

Heten (amikor nem 7 Csodázunk), három gonosszal (köztük Morganával), és a jók között Percivallal.

“Alszik az udvar, minden csendes, a jó lovagok mély álomban pihennek, ám Mordred három alávaló szolgája gonosz terveket szövöget -  a bérgyilkos, Morgana és a harmadik  bérenc nyissa ki a szemét és nézzék meg jól egymást, csukjátok be a szemeteket. A jó Merlin egy kapualjból figyeli őket - nyújtsátok fel a kezeteket… jó leengedhetitek, Merlin csukd be a szemed. De úgy tűnik nem csak a vén varázsló hánykolódik álmatlanul, hanem a jó Percival is, aki aggodalmaskodva osont Merlin után, de az boltívek alatt két tovasuhanó köpönyeges alakot is látni vél - Merlin, Morgana emeljétek fel a kezeteket, rendben, most le. Vajon melyikük lehet Merlin…? Percival, hunyd be a szemed, és próbálj meg visszaaludni, de már közel a reggel. Éééés, mindenki nyissa ki a szemét, új nap virradt Artúr király udvarában.”

Én csak egy egyszerű, hű lovag vagyok

Persze, itt mindenki annak vallja magát, hiszen ez a legbiztonságosabb. Átlagos, szürke jó lovagnak lenni szinte unalmas lenne, amennyiben nem állítaná a társaság java magáról ugyanezt. Az Avalonban két tábor munkálkodik azon, hogy megnyerjék a játékot a jó és a rossz örök harca ez.

A cél egyszerű: Mordred alamuszi szolgáinak csak úgy, mint Artúr hűséges támogatóinak három küldetést kell sikerrel véghez vinniük a győzelemhez, ám az utóbbi csapat még nem lehet biztos a győzelmében, ugyanis a gonosz oldalon állók még meggyilkolhatnak egy karaktert, akit Merlinnek gondolnak. És ha valóban Merlin az áldozat, akkor hiába a három sikeres küldetés, az udvar elbukott.

img_20180225_122834.jpg

Eddig eljutni viszont elég kalandos, vannak ugyan játékszabályok, de a játék hatalmas teret enged az udvar lakóinak: bárki állíthat magáról bármit, röpködnek a teóriák és spekulációk, mindenki monitoroz mindenkit, egyesek az asztal alatt erőteljes lábmunkával jelezgetnek, vagy épp tikkelésre panaszkodva kacsintgatnak sűrűn. Hiszen, a puding próbája az evés, és bizony egy csapat valós (vagy annak vélt) összetételére úgy lehet rájönni, ha elküldjük őket kalandozni - illetve elküldenénk, mert ezt előbb meg is kell szavazni. Ennél a pontnál már mindenki gyanús, miért fogadta el, miért nem, miért cserélt, miért hezitált satöbbi.

A küldetések emberigénye játékosszámtól függően változik (és persze ettől függ a gonosz-jó karakterek eloszlása is) és küldetésenként is változik a létszám, illetve az, hogy hány sikertelen kártya kell az elbukásához.

Persze nem csak szájalni kell, hanem a szerepünkhöz mérten titokban tartani a valós kilétünket, szavazni, elutasítani, dönteni, siker vagy balsiker kártya közül dönteni, tehát a tettek is beszédesek.

Nagyon zanzásítva: a Mordred (gy)alázatos szolgái akkor játszanak jót s jól, ha minél több kételyt keltenek, esetleg egy-egy küldetést is meghiúsítanak és a ha nem tudják teljesen ellehetetleníteni a játékot, legalább megölik Merlint. Artúr követői pedig akkor bravúrosak, ha nyernek is (három kék plecsni a küldetések mellett) és még a nagyhatalmú varázsló is túléli a partit.

Az utóbbihoz nem árt, ha kezdőként Percival karakterét is bevetjük, ő hozza az igazi színt a játékba. Merlin és a Bérgyilkos nélkül nincs játék, a többi karakterrel tetszőlegesen színesíthetők a partik, de Percival az, aki már az elején csavar rajta egyet, hiszen ő tudja, hogy ki Merlin és mártírkodhat helyette kedvére, persze nem árt, ha ezt ésszel teszi.

Merthogy itt szerepek is vannak:

Artúr hűséges lovagja (jó) - csak simán: jó

Mordred bérence (gonosz) - nagyon gonosz

Merlin (jó) - ismeri a gonoszokat

Percival (jó) - tudja kicsoda Merlin, ha Morgana is játékban van, tudja, hogy a két játékos közül valamelyik Merlin és valamelyik Morgana

Morgana (gonosz) - ő is Merlinnek vallja magát

A bérgyilkos (gonosz) - mezei gonosz, de a végén megölheti Merlint, az ő szava a gyilkos szó

Oberon (gonosz) - de nem tudja kik a többi gonoszok

Mordred (gonosz) - Merlin előtt ismeretlen marad

Nagyon fontos, hogy amikor egy csapat küldetésre indul és a szettnyi küldetéskártyából titkosan a vezetőnek adja döntését jelképezőt, a jók csak siker-t tehetnek, nem buktathatják el a küldetést, Mordred bérencei választhatnak siker és balsiker közül.

A lovagok, akik azt mondják: NI!

Pár játék után felmerül, hogy melyik oldalnak van könnyebb dolga, illetve nagyobb esélye nyerni. Nálunk elég kiegyensúlyozott a dolog, fele-fele arányban nyerünk, de másoktól azt hallom, hogy az alapverziókban inkább Mordred bérencei győzedelmeskednek.

Erre a problémára szolgál megoldásként a A tó hölgye és a hűségkártyák verzió, de mi nem csak ezért játsszuk így (is).

28580221_1872678022755949_1421809645_o.jpg

Ekkor bizonyos küldetések után az, akinél a Tó hölgye kártya van, megbizonyosodhat egy másik játékos hűségéről: a hölgy ad egy szett hűségkártáyát, és a kérdezett visszaadja neki aszerint, hogy ő jó vagy gonosz - ebben az esetben vallani kell, nincs helye hazugságnak, DE a hölgy nyilatkozik az udvarnak és bármit mondhat, akár hazudhat is az illető kilétéről, ami persze még több drámához vezet.

A helyzet fokozódik hűségkártyákat nem használtuk soha, pedig rengeteget Avalonoztunk, ha van tapasztalatotok, osszátok meg velünk!

Célkeresés verzióval a küldetéseket tetszőleges sorrendben lehet teljesíteni, a vezető nem csak a csapatot rakja össze, hanem a küldetést is megválaszthatja. Természetesen egy küldetést csak egyszer lehet lejátszani. Ez is egy olyan csavar, amit pár ismerkedő parti után be lehet vezetni bátran.

Verdikt

Nehéz általános ajánlást írni az Avalonról, számomra ez “a partijáték”, de tény, hogy nagyon sok múlik a csapaton. Működhet teljesen új emberekkel akár nyári táborban vagy céges csapatépítőn, de az összeszokott bandák kedvencévé is válhat. A titkos szerepek és a dedukció miatt végig izgalmas és feszült játékot eredményez, stressz is akad benne bőven, emiatt sokan nem kedvelik. A szerencse szerepe leginkább az ülésrendben, illetve a kártyák leosztásában ki is merül, itt mindenki a saját gesztenyéjét kapargatja.

A doboz szerint 5-10 játékossal játszható, de a hat játékostól válik igazán izgalmassá, és nagy előnye hogy tíz fővel (meg némi csavarral) tökéletesen működik és a játékidő nem húzódik el attól, ha többen játsszák.

Ár-érték arányban szerinte abszolút győztes, kb. 5000 forintért van benne egy pakli kártya, tokenek, küldetéslapkák amik mind jó minőségűek és rengeteg potenciális parti nagy újrajátszhatósággal.

Megosztás:
2 komment