Azul társasjátékajánló

KralleKralle 2018. június 11. 22:30
Azul társasjátékajánló

Szerintem Spiel lesz!

fokep_4.jpg

 Hosszan elmerenghetnénk azon, hogy a Spiel des Jahres jelöléssel vagy épp díjjal plecsnizett játékok valójában jó társasok-e. Vannak, akik egyetértenek magával a díjjal és a jelölésekkel, és akadnak, akik nem, de abban megegyezhetünk, a Spielre jelölt darabok körül mindig forr a levegő. Kivéve, amikor valami olyan (jellemzően német) darab esik be, ami heves bgg böngészést okoz, miközben miafenézikazember.

Amikor 2017-ben megjelent az Azul, többeknek Spielre nyílt a szája, ugyanis ez a játék abszolút hozza a szempontokat: egyszerű és egyben mély, könnyen tanulható, elegáns és nagyon kellemes a szemnek.

 

michaelkiesling.jpg

(A mester)

A tervező nem más, mint Michael Kiesling, akinek eddig két játéka (Tikal, Torres) is Spielt nyert. Ő az egyik kitalálója a Szénre fel című társasnak, egy másik 2017-es szerzeménye, a Mennyei ser pedig szintén Spiel-jelölést kapott idén, igaz a Kennerspiel kategóriában. Az utóbbi kettőt már mi is próbáltuk, sőt írtunk is róluk, de az bizonyos, hogy az Azul egyik általunk ismert játékára sem hasonlít.

A hidegburkolás művészete

A legtöbb társasjátéknak van valami sztorija, nem kivétel ez alól az absztrakt kategóriás Azul sem. Ehhez a száraz műfajhoz nehéz jó körítést találni, de a csempeművészesdi telitalálat lett. Az Azulban azulejókat rakosgatnak a játékosok, akik az évorai királyi palota falait díszítik ily módon.

A játék kivitelezése nagyon igényes, a bakelitcsempék nehezek, kellemes őket megfogni. A doboz tartalma harmonikus, minden játékelem a manufaktúrakorongoktól a húzózsákig gyönyörű.

1_1.jpg

 

A játék menete

Az asztalra felkerülnek a játékosok táblái és a manufaktúrakorongok, amiket a kezdőjátékos feltölt 4-4 véletlenszerűen húzott csempével. A csempeválasztás szabálya a következő: mindig el kell venni az egy helyen lévő összes azonos színű/mintájú csempét. A fordulót kezdő játékos csak a korongok egyikéről húzhat, ahonnan felveszi a választott színűek közül az összes egyformát, majd a maradékot betolja az asztal közepére. A következő játékosoknak már lehetősége van a megmaradt korongokról, vagy az asztal közepéről is választani.

A játékos a felvett csempéket a saját táblája bal oldalára helyezi, ahol választ, hogy az 1-5 hosszúságú sorok melyikét tölti fel velük. A kimaradt darabok a mínusz számokkal jelzett padlóvonalra kerülnek, az asztal közepéről elsőként választót megillető kezdőjátékos jelölővel egyetemben. A játék első fázisában a játékosok így szereznek csempéket, és töltögetik be a sorokat. Az sem gond, ha egy sor nem telik be, a következő fordulók során is be lehet őket fejezni. Amint elfogyott az összes csempe az asztalról, kezdetét veszi a második fázis, amikor a saját készletből (a bal oldalról) a jobb oldalra, a falra kerülnek a fel a csempék.

Minden teljesen betöltött bal oldali sorból egy darab csempe áttolható a vele egy sorban lévő színes sorra. Például ha a második két csempés sort betöltötte a játékos kék színű csempével, akkor áttesz egyet az azonos sorban lévő kék négyzetre, az egy maradék csempe, pedig a doboz tetejébe kerül.

Ekkor minden kő lehelyezése egyben pontot is hoz a konyhára: egy önállóan álló csempe 1 pontot ér, ám ha van élszomszédos csempe mellette, amellyel már egy sor vagy oszlop része lesz, annak hosszától függően jár pont.

3_2.jpg

 

A mínuszpontokról sem szabad elfeledkezni: minden padlóvonalra került (törött) csempe annyi pontlevonást ér, amennyit a felette lévő szám jelöl. Az a játékos, aki először vesz az asztal közepéről (tehát nem a korongokról) csempét, lesz a kezdőjátékos, a jelölőt rögtön a padlóvonal első szabad helyére kell helyeznie, tehát ez az előny kapásból negatív pontot jelent.

Jó hír, hogy minden új forduló tiszta lap, a törött csempék is a dobozba, a zsákból húzott újak pedig a korongokra kerülnek (ha esetleg nincs elég a zsákban sincs gond, ekkor, a doboz tetejéből át kell a zsákba borítani a csempéket), és minden kezdődik elölről.

A játék akkor ér véget, ha az egyik játékos befejez egy vízszintes sort, ez jelenti az utolsó kört, melynek végeztével mindenki leszámolja a játék végi pluszpontjait: minden befejezett sor 2 pontot ér, a befejezett oszlop 7-et, ha pedig öt darabot sikerül lehelyezni ugyanolyan színű csempékből, 10 pont jutalom jár érte.

A jó pap is holtig Azul

Egy-két kör után egyértelművé válik, hogy mit kell csinálni a játék során, a kezdőparti végére pedig az is kiderül, hogy az Azulban bőven van mélység.

Két játékos esetén valamivel több a stratégiázásra a lehetőség, igaz négyen is van esély egy tervet követve játszani, de jóval könnyebben tehetnek keresztbe a társak (persze ez visszafelé is működik).

Kettesben az asztalon csak öt manufaktúra korong van, a játékidő pedig viszonylag rövid, kábé 25 perc, hacsak nem húzzák el direkt a játékosok a partit a magasabb pontszerzés reményében. Ekkor versenytársunk táblája is közel olyan fontossá válik, mint a sajátunk.

Nyilván nem kell többismeretlenes egyenleteket fejben megoldani játék közben, de érdemes arra figyelni, hogy mivel mennyi pontot szerezhetünk magunknak, illetve mennyi idő- vagy éppen pontbéli lemaradást okozhatunk a másiknak egy-egy választással.

Ketten játszva kevésbé jellemző a doboztetőbe került csempék újbóli bekeverése, de ez nagyban függ a játékosok azulozási stílusától is.

5_1.jpg

 

Négyen is akad benne mélység bőven, de akkora kombókat, mint ha duóban játszanánk, nem lehet kivitelezni. Ellenben (és nyilvánvalóan persze) nagyobb a mozgás a manufaktúra részen, és csúnyán ki lehet szúrni a többiekkel, rengeteg mínuszpontot szerezve nekik. Pörgősebbnek éreztem, mint kettesben, és kevésbé jellemző a hosszú agyalás, mert három szempár szór villámokat, és így nehéz koncentrálni. Kevésbé lehet előre tervezni, inkább a helyzet adta legjobb lehetőségeket kell minél jobban kihasználni.

Verdikt

Az Azul egy egyszerű, ugyanakkor mély stratégiai absztrakt játék 2-4 főre, szemrevaló dobozban, szép játékelemekkel. Abszolút kezdőbarát társasjáték, de a tapasztalt játékosok sem fognak csalódni benne, főleg, ha kedvelik a zsánert, de ha nem így van, akkor is érdemes tenni vele egy próbát (úgyis beránt két kör után). Remélem, hasonlóan népszerű lesz, mint a Dixit, a Pandemic vagy a Qwirkle, és hamarosan meghódítja a plázás játékboltok polcait is. Nagyon bízok benne, hogy a Spiel plecsni ezen segíteni fog (mert tuti megnyeri, #teamazul).

azul.gif

 

(A Kiesling kép forrása: http://www.poeppelhelden.de/ , Danke! )

Megosztás:
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr6214038812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.