Vikingdoms társasjáték-teszt

kovacs.lehel 2017. június 06. 15:05
Vikingdoms társasjáték-teszt

Vikingsakk magyar módra!

Dorsonczky József napjaink egyik legsikeresebb magyar társasjáték-szerzője, Six MaKING című absztrakt játéka nem csak Romániában (az úr székelyudvarhelyi) és Magyarországon, hanem a nemzetközi piacon is megállta a helyét, olyannyira, hogy a Kingdominót is jegyző Blue Orange kiadó le is csapott a játékra. A Gémklub idén két új játékát is elhozta Magyarországra, amiket alkalmunk is volt kipróbálni: a Sponsióról hamarosan írunk, a Vikingdomsról pedig most fogunk.

Nem vagyok az absztrakt játékok rajongója. Nem arról van szó, hogy kerülöm őket, vagy nem játszom velük szívesen, de magamtól szinte soha nem ülök le melléjük. Számomra a társasjátékos hobbi csak részben szól az agytornáról, legalább olyan fontos, hogy ki tudjak szakadni a hétköznapokból, így magáért az élményért is játszom. A színtiszta absztrakt játékok általában egy adott logikai probléma megoldásáról szólnak (és semmi másról), így közben kicsit úgy érzem magam, mintha dolgoznék, nem pedig kikapcsolódnék. Emiatt viszonylag kevés absztrakt alapokon nyugvó játék van a gyűjteményünkben, a legközelebb talán a Five Tribes vagy a Neuroshima Hex áll ehhez a stílushoz (igaz, mindkettő nagy kedvencem), de ezek is kaptak némi körítést az elvont alapok mellé.

Ilyen előélettel tehát kissé féltem a Vikingdomstól, de egyben kíváncsi is voltam: vajon ez a magyar fejlesztésű játék tud-e változtatni az absztrakt játékokról alkotott képemen?

Királycsinálás helyett vikingtoborzás

A Vikingdoms egy csak és kizárólag két fő által kb. fél óra alatt lejátszható játék, amely a szerző – már bevezetőben is említett – Six MaKING című játékát gondolja tovább.

A játék egy kis dobozban érkezik (kb. mint a Hanamikoji), amely a játékhoz szükséges táblákat, vikingkorongokat és különböző lapkákat, illetve a szabályfüzetet tartalmazza.

Az alkatrészek minőségével nincsen különösebb gond, a kartonelemek kellően színesek és vastagok, a rajtuk lévő illusztrációk és a stilizált vikingfej alakú korongok pedig egyenesen jópofák. Egyedül a hat nagyobb lapból összerakható táblánál éreztem, hogy erre bizony találhattak volna jobb megoldást is: a doboz kis méretéből fakadóan az összehajtható tábla kivitelezése valószínűleg nem volt opció, de ha már az „összeszerelős” megoldást választották, a táblaelemek kaphattak volna „puzzlefüleket”, hogy játék közben ne csússzanak szét folyamatosan. Ugyanis a Vikingdoms legnagyobb részében a korongjainkat fogjuk pakolászni játéktéren.

Portyázásra felkészülni!

A játék célja, hogy a rivális vikinghordánál értékesebb lapkákat szerezzünk: ezt vagy 16 pont elérésével vagy három falu vagy kikötő megszerzésével érhetjük el. A játék legfeljebb öt fordulóból áll, és minden forduló végén kapunk egy-egy lapkát, a küzdelem a táblán pedig a választás jogáért zajlik.

A Vikingdomst mindkét fél egy-egy területlapkával és 12 vikinggel kezdi (illetve a területlapkákon látható szimbólumok alapján néhány ellenséges korongot kapásból foglyul is ejtünk). A kezdőjátékos első lépésként lehelyezi az első korongját a 4x4-es játéktábla egy tetszőleges mezőjére, majd az ellenfele ugyanígy tesz. A második körtől kezdve két lehetőség van: vagy egy újabb saját színű korongot helyezünk le (egy szintén üres helyre), vagy egy lent lévő fosztogatócsapatot (értsd: egymás tetején lévő vikingeket) mozgatunk.

Vikingdoms szabályismertető (forrás: Gémklub)

Mozgatni üres helyre tilos, mindig egy már lent lévő másik fosztogatócsapatra kell, illetve az előző lépés „visszacsinálása” – tehát a csiki-csuki – sem lehetséges. Célunk, hogy az oszlopok tetején lehetőleg a mi korongunk legyen, ugyanis aki sikeresen alakít ki saját vikingjével a tetején egy hatos csoportot, nyeri a fordulót, és választhat lapkát (ha erre lehetőségünk van, akkor meg is kell lépnünk).

A mozgás a játék legérdekesebb pontja. Egyrészt nincs megkötve, hogy csak a saját csapatunkat mozgathatjuk, ahogy az sem, hogy csak saját korongra léphetünk. Másrészt a fosztogatócsapat nagysága fogja meghatározni, hogy milyen – a sakkból ismert – módon léphetünk (1 = gyalog, 2 = bástya, 3 = huszár, 4 = futó, 5 = királynő), sőt mozgáskor akár meg is bonthatjuk a csapatot, de ez a mozgás mikéntjét ez nem fogja befolyásolni.

Fosztogatás folyamatban

Ha összeállt a viking hatos, a lapkaválasztás következik. A szabály egyszerű: akinek a korongja díszeleg a csapat tetején, választhat először a lapkák oszlopának éppen aktuális sorából. A kiválasztásnál több dologra is érdemes figyelni:

  • Aki három falu vagy három kikötő lapkával rendelkezik, megnyeri a játékot.
  • Aki 16 érmét összegyűjt a lapkák által, szintén megnyeri a játékot.
  • Ha valaki két ugyanolyan szimbólumot (falu, kikötő, erőd) összegyűjt, választhat egy úgynevezett szövetséges lapkát, ami pontokat vagy különleges képességet ad (lásd a vonatkozó képen).
  • A lapkákon szereplő vikingfejek fogják meghatározni a fogolyejtés mikéntjét: aki többet gyűjt, az a különbözetnek megfelelően elvesz a másik játékos elől korongokat.
  • Aki mindkét lázadásjelzőt begyűjti, ott felkelés tör ki: az ellenfél ellophat egy tetszőleges lapkát tőle, plusz foglyul is ejt a lapkán lévő vikingfejek szerint korongokat is.

A szövetségesek segítségével megcserélhetünk két lapkapárt, elrabolhatunk két vikingkorongot az ellenféltől, figyelmen kívül hagyhatjuk a „muszáj hatos a hatos csoportodat létrehozni, ha lehet” szabályt, illetve szerezhetünk 3 értékes pontot

A játék legfeljebb öt fordulóig tart, aki pedig bármelyik fenti győzelmi feltételt teljesíti megnyeri a játékot (egyidejű győzelemnél a három falu/kikötő az erősebb feltétel, egyéb esetben az utolsó forduló győztese a nyertes).

Absztrakt vagy annál több: ez itt a kérdés

A bevezetőben azt mondtam, hogy személy szerint jobban szeretem, ha egy játék nem „csak” simán absztrakt, hanem ezekre az alapokra építkezik ugyan, de valami mást is ad. A Vikingdoms-szal elméletben pontosan ez a helyzet: a tervező fogja az egyébként sikeres és ötletes játékát, a Six MaKING-et, és „beágyazta” egy több győzelmi feltétellel rendelkező, egyszerű gyűjtögetős játékba. Hogy ettől nagyon más érzés lesz-e a Vikingdoms-szal játszani? Szerintem nem nagyon, attól függetlenül, hogy a lapkaválasztós metajáték tartogat néhány érdekes döntési helyzetet.

Ebből elkerülhetetlenül fosztogatás lesz. De vajon ki vezesse a csapatot?

A játék túlnyomó része ugyanis a 4x4-es táblán fog a korongokkal zajlani, és nincs is ezzel semmi baj. Az egyszerű szabályok ellenére bőven van itt stratégiai/taktikai mélység, a szerencse szerepe gyakorlatilag nulla. Elsőre talán nem tűnik fontosnak, de minél több felhasználható korongunk van, annál nagyobb a versenyelőnyünk, hiszen értelemszerűen több lehetőségünk van az ellenfelet – a szó átvitt és szó szoros értelmében is – sarokba szorítanunk. Sőt, mivel a forduló végén táblán maradt vikingek ott is maradnak a következő fordulóra, hosszabb távon is érdemes végiggondolni, mit is érdemes csinálni.

A világos játékos akár meg is nyerhetné a partit, ha a sötétnek nem lenne meg a három falulapkája

A lapkaválasztós rész ennek megfelelően nem csak hab a tortán (de azért leginkább mégis az): ha sikerül átlátnunk, hogy melyik utat érdemes követnünk, viszonylag triviális, hogy fosztogatáskor mit válasszunk. Egyrészt fontos szem előtt tartanunk, hogy lehetőleg ne tőlünk ejtsen foglyot az ellen, másrészt figyelnünk kell a megszerezhető szövetséglapkákra (ezek nagyban hozzásegíthetnek a győzelemhez), harmadrészt – és leginkább – hajtanunk kell a végső győzelemre is.

Alapvetően tehát jól integrálódik egymásba az absztrakt táblás játék és a lapkaválasztós rész. De vajon mihez elég ez?

Összegzés

Én, aki nem rajongok az ilyen típusú játékokért, nem fogom kedvencemmé avatni a Vikingdomst a bevezetőben említett okok miatt. Ez ugyanis minden körítés mellett – és ellenére – egy absztrakt darab, de a játék szerencsére nem is állít egyébként mást magáról.

Tehát aki nem rajong a stílusért, az nem ettől fogja azt megszeretni. Ettől függetlenül el kell ismernem, hogy amíg játszottam vele, élveztem a partit (de magamtól továbbra sem ülnék le mellé), és egy jól összerakott, ötletes játéknak tartom. További erénye, hogy szerencsére nem túl hosszú, tehát nem kell maratoni vikingsakkozástól tartani.

Aki viszont szereti a zsánert, annak mindenképp érdemes kipróbálnia, nem hiszem, hogy csalódni fog.

A játékot a Gémklub bocsátotta rendelkezésünkre.

Megosztás:
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr8612566925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.