Kipróbáltuk a Nintendo Switch-et, és még most is keressük a leesett állunkat | Teszt

Scottу 2017. március 03. 23:00
Kipróbáltuk a Nintendo Switch-et, és még most is keressük a leesett állunkat | Teszt

Vajon a Switch lesz a Nintendo következő nagy sikersztorija?

switch-review-hero.jpg

Előszó

Pontosan két éve annak, hogy a Nintendo bejelentette – akkor még NX kódnevű – új konzolját. A titokzatos masinát sokáig homály fedte, s még csak azt sem lehetett tudni róla, hogy otthoni konzolnak szánják, avagy handheldnek, esetleg mindkettőnek. Tavaly ősszel azonban végre hivatalosan is leleplezték az új hibrid csodakonzolt, a Nintendo Switch-et, amelyet internetnépe rögtön a szívébe is zárt, s ezt követően csak még inkább sóvárgott további információk után.

Idén januárban azonban a kínosan hosszú csendet követően végül megszűnt a hírzárlat: egy bő egy órás prezentációban részletesen is bemutatták a Nintendo Switch-et. Bár az élő sajtótájékoztató számos kérdés megválaszolása mellett felvetett bizonyos aggályokat is a konzol sikerességét illetően, az általános fogadtatás alapvetően pozitív volt, és sokan azonnal elő is rendelték a gépet, ami így gyakorlatilag pillanatok alatt el is fogyott.

Ennek ellenére a Nintendo nem ül a babérjain a sült galambra várva, ahogyan azt a Wii U esetében tette, és ezúttal semmit sem bíz a véletlenre: a Nintendo marketinggépezete eonok óta nem pörgött ilyen magas fordulatszámon, mint most a Switch esetében. Jó példa erre, hogy – a tavalyi Pokémon reklámot nem számítva – idén először láthattunk hirdetést a Nintendótól a Super Bowl szünetében.

Óriási tehát az elvárás a Nintendo Switch-csel szemben. De vajon van olyan jó, mint aminek reméltük? Érdemes a pénztárcánk mélyére nyúlni, és kicsengetni az árát? Részletes bemutató cikkünkben igyekszünk megválaszolni ezt az elsőre nem feltétlenül triviális kérdést.

30 évnyi játékélmény egybegyúrva

A Nintendo hosszú ideje töri a fejét azon, hogy lehetne egy kalap alá hozni az otthoni konzolra és handheldre kiadott játékokat. A két eltérő célplatform közötti különbség egyre kevésbé érezhető, ráadásul Japánban ma már hagyományos konzolokat alig vesznek – náluk ugyanis a hordozható játékélmény mindent visz. Felmerül tehát a kérdés, hogyan lehetne egyazon játékot több különböző platformra is kiadni, ráadásul mindezt úgy, hogy a játékos egyaránt élvezhesse a mobilitás és a nagy képernyő előnyeit.

6faiwjv.jpg

A Nintendo erre a kérdésre egy kissé szokatlan, ám annál bátrabb megoldással rukkolt elő: olyan hardvert készített, amely egyszerre handheld és otthoni konzol is. A Switch valójában nem más, mint egy kis tablet gép, amit egy dokkolóba helyezve ráköthetünk a tévére, hogy a kanapé kényelméből folytathassuk a játékunkat. Egyszerű, mégis vagány gondolat. Többen is próbálkoztak már hasonlóval, ám igazi átütő sikert eddig még senkinek sem sikerült véghezvinnie. A Nintendót viszont egészen más fából faragták…

De ha már lúd, legyen kövér – gondolta a Nintendo, majd fogta magát, és lényegében belepréselte az eddigi összes konzolját egy parányi kis gépezetbe: a Wii U tablet kontrollerjéhez hozzácsaptak két miniatűr Wii távirányítót, majd az egészet hordozhatóvá tették. Plusz mindezt megfejelték a vadiúj, HD rumble nevű technológiával, ami élethűen érezteti a virtuális tárgyak által keltett mozgásokat. Elméletileg tehát minden adott ahhoz, hogy ez legyen minden idők egyik legnagyszerűbb konzolja.

356e0c3nxigy.jpg

Innováció vs. iteráció

A Nintendo Switch azonban látványosan nem követi konkurens társai példáját, és sokkal inkább az innovatív játékélményt helyezi előtérbe, a megjelenített pixelek száma csupán másodlagos. Ez a taktika eddig hol bevált, hol nem. Az viszont egészen biztos, hogy hamarosan eljutunk arra a szintre, ahol egyszerűen már nem nagyon lehet érdemben javítani a grafikán, a nüansznyi különbségek ugyanis egyre kevésbé lesznek észrevehetőek.

A PlayStation és az Xbox pedig szép lassan csapdába esnek: mivel a PC már jó ideje gyakorlatilag kenterbe veri valamennyi konzolt, így aki az ütős grafikára hajt, az egyszerűen vesz magának egy combos gépet. A PlayStation és az Xbox így kénytelen egymás táborából elcsábítani a megmaradt játékosokat. Az örökös tusakodás pedig már-már a hidegháborús űrversenyt idézi: ki tud először a holdra jutni natív 4K-s felbontást nyújtani valamennyi játék esetében. (Spoiler: egy jó darabig még egyikük sem.)

ps4vsnintendoswitch.gif

A Nintendo ezzel szemben inkább úgy döntött, nem száll be harmadiknak ebbe a virtuális iszapbirkózásba, és inkább azt teszi, amihez a legjobban ért: innovatív megoldásaival felrázza a stagnáló iparágat, és valami olyasmivel rukkol elő, amire senki sem számít.

Valódi mérnöki mestermunka

Annak ellenére, hogy a Nintendo Switch semmi esetre sem nevezhető erőműnek, abba belegondolni, hogy a mai játékok visszafogottabb verziói elfutnak egy ilyen apró kis szerkezetben, több mint lenyűgöző. Ennyi mindent összepréselni egy parányi dobozba elképesztő mérnöki zsenialitást igényel. Ráadásul a kivitelezés is magáért beszél, hiszen egy rendkívül kényelmes, kompakt kis gépről van szó.

De pontosan miből is áll a Switch? Az alapcsomag része maga a konzol, a két levehető Joy-Con kontroller, a Joy-Con markolat, a dokkoló a TV-kimenethez, egy HDMI-kábel, egy hálózati (AC) kábel, valamint a Joy-Conokhoz tartozó csuklópántok.

switch-contents.jpg

Összességében tehát minden a rendelkezésünkre áll, hogy akár három különböző módon is játszhassunk a Switch-csel: kézben tartva, a tévére kötve, vagy akár az asztalra helyezve. Ráadásul egyik módból a másikba pillanatok alatt lehet váltani, így a játékunkat csak néhány másodpercre kell megszakítanunk. Ha pedig valamiért épp félbe kell hagynunk a játékmenetet, az alvó üzemmód ugyanennyi idő alatt a rendelkezésünkre áll.

switch-modes.jpg

Technikai jellemzők

Kijelző

A konzol kijelzője egyébként egy szemet gyönyörködtető, 6,2 colos többérintéses (kapacitív) kijelző, amiről nem nagyon tudunk negatívan beszélni. Persze, ha szőrszálhasogatók akarnánk lenni, akkor mondhatnánk, hogy lehetne akár Full HD-s felbontása is, de az majdhogynem csak felesleges parasztvakítás lenne.

Akkumulátor

A gép akkumulátora hivatalosan 2,5 – 6,5 óráig tart ki egy töltéssel, függően a játéktól. (A Zelda esetében ez maximálisan 3 órát jelent.) Így aki hosszabb utazásra vinné magával a Switch-et, az vigyen magával egy külső akkumulátort is. Egyébként pedig egy standard USB-C csatlakozón keresztül lehet feltölteni, amely nagyjából 3 órán át tart. Arra vigyázzunk, hogy a Joy-Conokat külön kell feltölteni, így ha közvetlenül nem csatlakoznak a konzolhoz, akkor 20 órán át bírják töltés nélkül.

Hang

A konzolon található egy sima Jack dugós audio kimenet is, ha fülhallgatón keresztül szeretnénk élvezni a játékot, vagy esetleg a HDMI kimenet mellett külön hangfalra kötnénk rá a hangot (dokkolva is működik). Sajnos azonban rossz hír, hogy a Bluetooth fejhallgatókat nem támogatja a rendszer, ugyanakkor szerencsére ez egy Bluetooth transmitterrel viszonylag könnyedén orvosolható.

Tárhely

A rendelkezésre álló szabad háttértár sajnos elég kevés: összesen 25,9 GB hellyel gazdálkodhatunk. Ez gyakorlatilag arra elegendő, hogy néhány kisebb játék elférjen rajta, ám ha virtuálisan szeretnénk beszerezni a legújabb AAA játékokat, akkor kénytelenek vagyunk microSD kártya segítségével bővíteni a tárhelyet. (Összehasonlításképp: a Zelda: Breath of the Wild 13,4 GB-ot, míg a Mario Kart 8 Deluxe 8 GB-ot eszik.)

Pro Controller: nem csak profiknak

pro-controller_1.jpg

Bár a Joy-Con kontrollerek önmagukban is teljes értékűek számítanak, az apró pici gombjaik ugyanakkor már nem biztos, hogy minden esetben a legoptimálisabb játékélményt nyújtják. Így ha valaki a lehető legkényelmesebb módon szeretne játszani, annak feltétlenül érdemes beruháznia egy Pro Controllerre. Személy szerint állíthatom, hogy ez az egyik legkényelmesebb kontroller, amit valaha a kezemben tartottam; mintha beleolvadna az ember tenyerébe.

A Pro Controller nagyjából 6 óra alatt tölt fel teljesen, ezt követően pedig 40 (!) óráig bírja egyhuzamban. Így akinek maradt még némi félretett pénze, annak mindenképp érdemes elgondolkodnia egy ilyen kontroller beszerzésén. (Bónusz: állítólag PC-vel is teljes mértékben kompatibilis, bár ezt személyesen még nem tudtuk letesztelni.)

Felhasználói felület

Az már gyakorlatilag az első pillanatban is jól látszik, hogy a Switch operációs rendszere egy rendkívül gyors, letisztult felhasználói felülettel rendelkezik. Egyszerűen összehasonlíthatatlan a korábbiakhoz képest, annyival jobb és modernebb az új rendszer. (Ezt az is jól jelzi, hogy a rendszerfrissítés pillanatok alatt letöltődik és települ.)

Alapból egy sima fehér és fekete téma közül lehet választani, ám mérget vennénk rá, hogy később (jó pénzért) lehet majd további skinekre is beruházni.

switch-ui.jpg

Sajnos egyelőre nincs benne sem Netflix, sem más egyéb média alkalmazás, de még a beépített böngésző is kimaradt a felhozatalból. Ám szinte biztosak vagyunk abban, hogy ezek az alkalmazások előbb vagy utóbb a Switch-re is kijönnek majd későbbi frissítésekkel.

Online

És akkor jöjjön a feketeleves: a konzol online funkciói jelenleg nem igazán tűnnek kiforrottnak. Ha például szeretnénk barátokat felvenni, még mindig a közutálatnak örvendő „barát kódokat” kell bepötyögnünk az egyedi felhasználónevük helyett. A voice chat pedig még mindig nem tiszta, pontosan hogyan is fog működni, de ez még a jövő zenéje.

Az egyetlen dolog, ami okot adhat a bizakodásra, az nem más, mint hogy csak ősztől kezdődően lesz fizetős az online szolgáltatás (nagyjából fele áron, mint a PlayStation vagy az Xbox esetében), és addig még rengeteg fejlesztést tolhatnak bele. Nem lehetetlen elérni, hogy ezúttal tényleg miden szempontból jó legyen, de láthatóan még sokat kell dolgozni rajta.

Nyitócímek

Hardver ide vagy oda, egyetlen konzolnak sincs esélye, ha a megjelenése napján nincsenek rá olyan játékok, amiért érdemes megvenni a gépet (jó, oké, a PS4 valahogy mégis megcsinálta). Sokan mondják, hogy a Switch rendkívül gyenge nyitófelhozatallal rendelkezik, ez azonban messze nem igaz. Csak a Zelda önmagában elég ok arra, hogy valaki beruházzon egy Switch-re, elvégre a tavalyi E3-at egymaga végigtarolta. Ám vannak emellett még egyéb nyalánkságok is, amiket érdemes szemrevételezni. Lássuk hát a kínálatot!

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Azt hiszem, ezt a játékot nem kell bemutatni. Az eddigi (szó szerint) legnagyobb Zelda-kalandban egy káprázatosan szép nyílt világban barangolhatunk kedvünkre mindennemű kötöttség nélkül. Aki egy kicsit is szereti a sorozatot, annak mindenképp érdemes beszereznie ezt a fantasztikus játékot. Életre szóló élmény.

Snipperclips

A Snipperclips egy rendkívül aranyos akció-puzzle játék kizárólag Nintendo Switch-re. A feladat, hogy papírfiguráinkat a másik segítségével a megfelelő formára nyessük, és így oldjunk meg különféle logikai és ügyességi feladványokat.

Fast RMX

A Fast Racing League (Wii) és a Fast Racing Neo (Wii U) után Nintendo Switch-re is kiadják az F-Zero sorozat nem hivatalos szellemi utódját. A rendkívül látványos és pörgős játékmenet önmagáért beszél: nagyjából olyan, mint egy Star Wars-os fogatverseny, csak másfajta űrjárgányokkal. HD rumble támogatott!

1-2-Switch

Ez a játék egy igazi kakukktojás, ugyanis videojátéknak éppenséggel alig nevezhető. Bár a 1-2-Switch kiváló lehet ivós játékokhoz, ugyanakkor valójában nem más, mint egy jópofa tech-demó, amiért 15 ezret elkérnek. Ha ingyen adnák a konzol mellé, akkor nem lenne vele semmi gond, így azonban egész biztosan nem tudjuk jó szívvel ajánlani.

További játékok

A fentiek mellett természetesen további játékok is szerepelnek a nyitólistán, úgy mint Super Bomberman R, I Am Setsuna, Skylanders: Imaginators, Just Dance 2017, Shovel Knight: Treasure Trove, VOEZ, New Frontier Days: Founding Pioneers, World of Goo, Human Resource Machine és Little Inferno.

upcoming-switch-games.jpg

A képen jól látszik, hogy mennyi indie fejlesztő tette le voksát a Switch mellett, és folyamatosan érkeznek továbbiak. Ez persze nem is csoda, hiszen egy rendkívül könnyen programozható platformról van szó, ráadásul mindösszesen 500 dollárba kerül hozzá a fejlesztői kit (ami így tizede a Wii U-nak). Úgyis mondhatnánk, hogy a Switch egy igazi indie mennyországnak ígérkezik.

Ugyanakkor azt is látni kell, hogy – egyelőre legalábbis – nem nagyon jönnek rá AAA játékok. A konzol sikeressége (vagy sikertelensége) azonban egy olyan tényező, amit biztosan nem fognak figyelmen kívül hagyni a legnagyobb kiadók sem. Mindenesetre az idei E3 egész biztosan tartogat még számunkra néhány igazán ütős meglepetést! (Switcher 3 esetleg? Bocs!)

Verdikt

A Nintendo Switch egy igazán lenyűgöző és tiszteletreméltó hibrid konzol. Bár lehet, hogy erőpróbában nem veszi fel a versenyt pixelhajhász társaival szemben, de nem is arra szánták. A konzol fő célja nem más, minthogy újradefiniálja a videojátékozás fogalmát: akárhol, akárkivel és akármikor lehessen részünk felejthetetlen játékélményben. Ha pedig ehhez még hozzátesszük, hogy az eddig két különálló otthoni és handheld világ fúziójából adódóan valamennyi exkluzív cím a Switch-re fog megjelenni, akkor hamar nyilvánvalóvá válik, hogy előbb vagy utóbb mindenképp érdemes lesz beszerezni egy Switch-et, annak is, aki most még hezitál rajta. És akkor az új Zeldáról még csak nem is beszéltünk…

Scotty

Megosztás:
6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr6312310649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PixelDrake · http://ludens.blog.hu 2017.03.04. 10:22:45

Én őszintén szurkolok neki. Végre nem arról szól egy új konzol, hogy a HAZ3 helyett JAZ4 processzor van benne, ámuljatok.

A Netflix nem hiányzik, nem is értem, miért hiányolja mindenki belőle, amikor már lassan a sörösfobozokon is van Netflix. Nem hinném, hogy valakinek ez lenne az egyetlen lehetősége filmezésre.

A Joy-Conok állítólagos leakadását ti tapasztaltátok?

szekőcei 2017.03.04. 12:45:57

6,2" és HD?
3 óra feltölteni?

Azért ez így együtt kicsit meredek - mindezt a versenytársak árában? :(

atisr 2017.03.04. 15:26:37

@szekőcei:
A verenytársakat nem lehet feltölteni,
ilyen szempontból nem lehet összehasonlítani, otthon ez is bírja a végtelenségig;)
De pl. az S7-em se bír többet 3 óránál, ha aktívan tolok egy Asphalt 8-at.

szekőcei 2017.03.04. 15:44:49

@atisr: a versenytársak nem is skálázzák fel a képet a tévére..

Ne telefonnal hasonlítsd össze - tablettel inkább. Haldokló N7 2013-am azért többet bír egy feltöltéssel, még aszfaltnyolcban is. :(

Engem sajnos nem győzött meg. Több ismerősömmel beszélgettem (főleg olyanokkal, akinek legalább 2 N-hardwere van otthon) és senki se fogja megvenni.
Nehezen képzelem el, hogy két bukta egymás után belefér a nagy N-nek. :(

atisr 2017.03.04. 16:28:10

@szekőcei: Na akkor most olyannal beszélgetsz akinek csak 1 N konzolja van és meg fogja venni;)
Az ára pedig még csak nem is magas a többi konzol premier árához képest. Ha minden jövőben N cím jön majd rá, nem lesz bukta (és gondolok itt arra, hogy a 3DS-nek is a Switch lesz az utódja).

Scottу 2017.03.04. 21:56:21

@PixelDrake: Mi nem tapasztaltunk semmilyen problémát a bal Joy-Connal (az első rendszerfrissítés előtt sem). A biztonság kedvéért azért most ellenőriztem még egyszer: 5 méter távolságból, a hátam mögé tartva sem akadozott a jel.
süti beállítások módosítása