Imagine és iKNOW társasjátékajánló

Nosfi 2016. december 19. 17:30
Imagine és iKNOW társasjátékajánló

Avagy a piktovity és a taktikai kvízjáték

 cocktail-games-imagine-tarsasjatek_2_1468_extralarge.jpg

 

A társasjátékok egyre inkább előtérbe kerülnek, de valljuk be, akadnak olyanok is, akik rettenetesen fáznak az összetett, új generációs daraboktól, ugyanakkor a közösségi nyomás hatására mégis be-beszállnak egy-egy partyba. Ez a jelenség egyébként a karácsonyi szezonban fokozottan érzékelhető.

Szerencsére van egy-két olyan játéktípus, amibe könnyebb bevonni olyanokat, akik nem túl lelkesen csatlakoznak a játékosabb népekhez. Ezúttal két olyan játékot mutatunk, amibe könnyű szerrel bevonhatóak a vonakodó felnőttek, ugyanakkor képesek magukkal ragadni a gyakran játszókat  és az alkalmi játékosokat is.

- Egy, egy pók!

- Nap! Naprendszer!

- Nem, ez egy sejt - egy izé... MITOKONDRIUM!!!

...

- Úgy tűnik nem az... Mi a fene lehet ez?

- Az a szöges labda, az a fegyver! Buzogány!

- Srácok, mindjárt lejár az idő.

- Már lejárt.

- Mi a fene a megfejtés?

- ... diszkosz.

Tehát, ha te vagy az, aki nagyon élvezné az Activityt de fázol a rajzolós a feladatoktól (vagyis ebben az esetben te rajzolod a diszkoszt), akkor nyugodj meg van olyan játék, ami hasonló gondolkodásmódot követel, de nem kell hozzá Leonardo da Vincinek lenned, hogy pontot szerezz. Ez az Imagine.

Az Imagine nem szégyenlős, egyáltalán nem akarja eltitkolni azt, hogy egy Activity koppintásról van szó, sőt azt sem, hogy a babérjaira óhajt törni. Ez nem meglepő, hiszen az Activity alapgondolata rendkívül jó: egy olyan interaktív, könnyen érthető és végtelenszer újrajátszható party társasjátékról van szó, amiben az agyunkat és rekeszizmunkat egyaránt megdolgoztatjuk. Ráadásul saját feladványainkkal is szórakoztathatjuk társainkat, és az előadások módja is rajtunk múlik, így a kreativitásunkat is fialtathatjuk benne. De valljuk be az Activity felett egy kissé eljárt már az idő.

Az alapgondolatot számtalan verzió gondolta újra az utóbbi időben – nem csak küllemileg vagy tematikailag – és még ebből a mezőnyből is kiemelkedik az Imagine.

Az Imagine röviden megfogalmazva egy piktovity: piktogramokat ábrázoló, átlátszó kártyák egymás alá, fölé és melléhelyezésével, valamint ezek mozgatásával kell „elmutogatnunk” különböző feladványokat. A piktogramok különböző alapvető testetek, történéseket, ikonokat és emberi pózokat ábrázolnak, amiket ha egymás fölé vagy alá helyezünk, akkor mindig új és új alakzatokat kapunk. Ezek kreatív mozgatásából szinte bármi előadható: egy állat (pók), egy filmcím (Ének az esőben) vagy akár egy teljes film története is (ez egy általunk kreált extra hard mode, de működik, próbáljátok csak ki). Mivel nem konkrét rajzokról van szó ebben az esetben, így az Imagine-nek erősen asszociációs jellege van, ami jót tesz a játéknak.

cocktail-games-imagine-kartyak-feladvany.png

Vajon mi lehet a megfejtés?  *Helyes megfejtés egy kicsit lejjebb.

A zseniális újragondoláshoz a szabályokat mintha csak azért adták volna hozzá, mert kötelező, de négy percnél többet biztosan nem szántak rá a készítők - amely nem feltétlenül baj.

Mind a kitaláló, mind az előadó 1-1 ponttal gazdagodik, aki először eléri az 5 pontot, az a győztes - a kör az óramutató járása szerint halad. A győzelemhez szükséges pontmennyiséget érdemes 10-20-ra felnövelni, ha hosszabb játékidőt szeretnénk, nálunk az 5 pont néha mindössze nyolc perces partykat eredményezett.

A nehezített mód egyszerű: találd ki te a metódust, és a feladványokat. A játék minősége a szinte felesleges pontjelzőket leszámítva kiváló: az egyszerre 16 feladványt tartalmazó lapkák fényesek és jól olvashatóak, az átlátszó piktogramok pedig plasztikból vannak, így könnyen tisztíthatóak és gond nélkül viselik egy esetleges szilveszteri bulin való bevetést is. Legalább három ember szükséges a játékhoz, de igazán jól 4-8 játékossal teljesít.

 A 65 feladvány kártya és 61 szimbólum kártyának köszönhetően az Imagine-ban rengeteg játékórányi szórakozás van. A feladványok közül vannak tipikus hungarikumok is, csapatunk a Halászbástya kirakásában és kitalálásában jelentősen szenvedett (meg persze jót röhögtünk).

A kiadó ugyan 12 éves kortól ajánlja, de 6 éves kortól már bátran bevonhatóak a gyerekek is. 

Apró negatívuma, ahogy minden ilyen játéknak az, hogy nem szerencsés túlságosan sokszor nézegetni, szörfözgetni a feladvány kártyák között - mert a feladványok megragadhatnak, ez rontja a játék fényét. Az Imagine-ben egy kártya két oldalán 8-8 feladvány van, ezt a játék során kissé macerás takargatni (főleg egy-két alkohol tartalmú ital után).

* A helyes megfejtés a fenti feladványra a Psycho című filmklasszikus.

03-psycho-screen.jpg

Kísérteties a hasonlóság, igaz?

A kvízjátékok a társasjátékok egy olyan szeglete, ami mindig is rétegjátéknak számított – és ennek számtalan oka van. Egyrészt az emberek egy részében mindig is ott van a késztetés tudásuk összemérésére, így ezen játékok nem véletlenül csak a televízióban arattak sikert. Ráadásul olyan játékokkal játszani, amivel ismereteink tárháza fejlődik nemcsak szórakoztató, hanem hasznos is – ezek a kvízjátékok előnyei.

A hátrányai közé tartozik, hogy azok, akik szégyenlősebbnek, vagy tudástárukat nem érzik elég biztosnak vagy kiterjedtek, nem igazán szeretik az effajta játékokat. Ráadásul az interakciók és taktikai gondolkodás hiánya szintén riaszt egyes játékosokat - ezért is maradtak a kvízjátékok erősen a rétegjátékok közt.

Az utóbbi időben volt pár próbálkozás arra, hogy a kvízjátékokat vegyítsék a hagyományos társasjáték elemekkel – ezek egyik jobban sikerült eredménye az iKNOW. Itt nem csak a kérdésre adott helyes válaszokkal, hanem megfelelő taktikázással is lehet pontokat gyűjteni, ráadásul interaktív játékelemekkel is gazdagították - miközben alapja megmaradt a jól megszokott, és begyakorolt kvízjátéknak

A játék egy egyszerű játéktáblából, 2x6 bábuból (6 játékos játszhatja) és 1600 kérdéslapból áll – no meg pontjelzőkből. A kezdő játékos választ egy kategóriát a négy közül (Hírességek, Világ, Termékek és Műalkotások, Jelenségek és események), majd adott sorrendben mindenki eldönti, hogy hány segítségből akarja kitalálni az adott választ (1, 2 vagy 3). Minden eshetőségre két sorrend van, tehát ha az első egy segítséges mezőn nem találja ki, akkor ha van valaki a második egy segítséges mezőn, akkor ő is megpróbálhatja – utána jön az, aki az első két segítséges mezőn van. Minden kérdés négy pontot ér, mínusz amennyi segítséget felhasználtunk rá (egyet minimum el kell).  Ha nincs kvízmester, akkor a kérdést felolvasó játékos fixen két pontot kap.

kviz-party-tactic-iknow-tarsasjatek-2.jpg

 

Elhelyezzük a táblán a felkiáltójeleket is,  ugyanilyen sorrendben: ezzel tippelhetünk, hogy valaki eltalálja-e a választ vagy sem. Ha bejön a tippünk, újabb egy ponttal gazdagodunk – és tapasztalataink alapján ezzel a pontok fele meg is szerezhető. Ezzel a mechanikával lehetőség van arra, hogy ne csak a tudásunk alapján jussunk győzelmi pontokhoz, hanem a taktikai érzékünket is bevethetjük, például lehetőség van arra, hogy a másik játékos témában való kevésbé jártasságát kiaknázzuk.

A játék nyelve teljességgel magyar – és ezt szerencsére nem úgy kell érteni, hogy rászabadították a Google fordítót. Egyrészt a fordítás nyelvezete tökéletes, másrészt kifejezetten magyar feladványok is kerültek bele (a Magyar Kétfarkú Kutya Párt még a könnyebbek közé tartozik). A kérdések kifejezetten nehezek, így komoly és szeles körű ismeretállomány kell ahhoz, hogy valaki kiemelkedjen a többiek közül – de ez is behozható jó taktikázással. A több mint ezer feladvány és a nehezített mód gondoskodik arról, hogy az iKNOW korlátlanul újrajátszható legyen. 

iknow_2.jpg

 

A győzelemhez alapvetően 20 győzelmi pont szükséges,egy rossz válasz pedig -1 pontot jelent- emiatt a játék akár  hosszan  elhúzódhat. Érdemes a nekünk kényelmes házi szabályok szerint játszani, például
lecsökkenthetjük a szükséges pontok számát, de a társaságtól függően jó megoldás lehet az is, ha nem jár büntetőpont a bukott kérdésekért.

Apró házi szabállyal a játék egyébként akár több mint hat főt is képes megmozgatni, illetve más összetételben játszatni. Az iKNOW-t érdemes páros vagy épp csapatjátékként játszatni, így akár egy "Activity"-nyi embert is le tudunk vele foglalni.

Az iKNOW remekül egyesíti a kvízjáték és egy könnyed taktikai játék elemeit, így 16 év felett minden társaságnak és közegnek remek, hasznos szórakozást nyújt, amennyiben fogékonyak a kvízjátékokra. A korhatárt érdemes betartani, mert ahhoz, hogy a kérdések megugrásához valóban szükség van némi rálátás a világra, emiatt az iKNOW az olyan családok és baráti társaságok játéka, ahol a gyerekek már inkább a felnőtt kategóriába tartoznak.

 A játékokat a Reflexshop-tól kaptuk tesztelésre, de ez a szerző véleményét nem befolyásolta.

 

- Nosfi

Megosztás:
1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr1512058225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_z_ 2016.12.21. 20:56:38

Ez az imagine jópofa, tetszik! Ilyen kiegészítéssel örök darab:
randomwordgenerator.com
www.suggestmemovie.com
Kösz a tippet!
Egyébként nagyon fasza az oldal, továbbra is hajrá!