Fedőnevek | társasjáték-kritika

KralleKralle 2016. április 29. 11:36
Fedőnevek | társasjáték-kritika

Minden szó gyanús.

fedonevek_hero.png

Kódfejtés, izgalom, leleplezés, megtévesztés, pókerarc, Tom Ford öltöny, modern fegyverek, cicababák, Lamborghini. Az utóbbiak ugyan nem, de az élmény egy csapásra a tiéd lehet: itt a Fedőnevek, a világ legtitkosabb és legjobb partijátéka.

Hölgyeim és uraim, úgy tűnik, megtaláltuk a konyhában végződő házibulik abszolút ellenszerét. Sikeresen likvidáltuk az unalmat, és új értelmet adtunk a party játék kifejezésnek. Kifejlesztettük a tökéletes játékot, ami még a Dixitet is a földre nyomta. Úgy tűnik, hogy a riválisaink tehetetlenek. 

Ehhez hasonló szónoklatot tarthatott az ünnepelt Vlaada Chvatil jól szabott James Bondos öltönyében, miután a Fedőnevek című játéka a “társasjátékos IMDB” (www.boardgamegeek.com) legnépszerűbb partijátéka lett.

De mitől ennyire népszerű?

A Fedőnevek népszerűsége az egyszerűségében keresendő: a játék maga 200 db kétoldalú kódkártyából, a 40 db kulcskártyából, egy talapzatból, egy homokórából és az ügynök/járókelő/bérgyilkos kártyákból áll. Nem igényel hosszas előkészületet, nincs szükség a játék során különleges készségekre, egyszerű a szabálya és viszonylag rövid a játékideje. Emiatt tökéletes választás azoknak is, akik csak alkalmanként szeretnének játszani, de túllépnének az Activity vagy a Scrabble adta lehetőségen.

fedonevek1.png

A keselyű három lapja

A játékszabály dióhéjban a következő (legalább négy játékos esetén): az asztalra kerül 25 db kódkártya, 5x5-ös alakzatban elrendezve, hogy minden játékos jól láthassa ezeket, a két kémfőnök egymás mellé ül és maga elé vesz egy kulcskártyát és azt a talapzatba helyezi. A társaság egyik fele a kék, a másik fele a piros kémfőnökhöz tartozik, akik előtt színüknek megfelelően a kék, illetve piros ügynökkártyák vannak feltornyozva.

A kulcskártyán az 5x5-ös alakzat látható, ám csapatok szerint megszínezve, vagyis a kémfőnökök látják azt, hogy mely szavak tartoznak a csapatukhoz (kék vagy piros), mely kártyák semlegesek (bézs), és melyik az az egy kártya, amit nem szabad gyanúba se keverni, mert az rögtön véget vet a játéknak, ez a bérgyilkos (fekete).

A csapat akkor nyeri meg a játékot, ha sikerül felfedniük a saját színükben pompázó ügynökök személyazonosságát, vagyis a kulcskártya mintája szerint a másik csapat előtt felfedik az összes piros/kék ügynököt, anélkül, hogy belefutnának a bérgyilkosba.

fedonevek3.png

A feladat nem egyszerű, ugyanis a kémfőnök csupán egyetlen szó és egy szám kimondásával (pl. király 2) utalhat az táblán lévő ügynökök személyazonosságára. Ebből a kevés információból kell a csapatnak kitalálnia azt, hogy vajon mely szóra/szavakra utalhatott a kémmester.

A tippet a csapat úgy teszi meg, hogy megérinti a kiválasztott kártyát (pl. korona), ekkor a kémmester ellenőrzi a kulcs alapján a szót, és ha a kártya a saját színébe tartozik, akkor ráhelyezi a csapat színét viselő ügynökkártyát és a csapat megteheti a második tippjét. Viszont ha egy semleges járókelőt, vagy az ellenség ügynökét jelöli meg a csapat, akkor a második szóra már nem tippelhetnek, és a rivális csapat következik.

Mitől no.1?

A Fedőnevek legfőbb varázsa az, hogy a játékosok folyamatos interakcióba kerülnek egymással, egy másodpercnyi holtidő sincs a játék során. A csapattagok folyamatosan beszélgetve, vitatkozva próbálnak közös nevezőre jutni, a kémfőnökök pedig újabb és újabb kódszavakon törik az agyukat az egyre változó tábla láttán. A rivális csapat köre alatt halkan érdemes megvitatni az ellenség lehetséges kártyáit is, hiszen annál többet lehet kizárni az asztalon lévő fedőnevek közül, ez pedig közelebb juttathatja a csapatot a győzelemhez.

fedonevek2.png

Ugyanakkor

a Fedőnevek a hatalmas nevetések, totális bukások és a nagy egymásra találások játéka is.

Roppant felemelő érzés az, amikor a csapattagok rögtön ráéreznek a kémmester gondolkodásmódjára és csípőből megtippelik a helyes fedőneveket, de felettébb érdekes az, amikor egészen más úton jutnak el a megfejtésig.

Tanulmányozásra méltó annak a kémmesternek az arca, aki az ügető 4 kifejezéssel szeretne nagyot szakítani, de a ló, pálya, patkó, fut szavak mellett nem számol a szerencse szóval.

Széles spektrum - szűk helyigény

Nagyon jól működik összeszokott társasággal és idegenekkel egyaránt, négyen, szűkebb körben, de akár egy házibuli során tízen is. A Fedőnevek szabályváltozattal akár hárman, vagy épp ketten is játszhatóvá válik. A kétfős játék kooperatív jelleggel bír, bátortalanabb ügynökök számára tréningjelleggel is alkalmazható.

Egy dolgot fontos vele kapcsolatban kiemelni: nem gyerekjátékról van szó. Úgy érzem, hogy amíg a Dixit játszható gyermekekkel, addig

a Fedőnevek kimondottan a felnőttek játéka.

Itt nemcsak asszociációról van szó (bár bőven megtalálható benne az is), hanem jóval elvontabb gondolkodásmódról: ellentétekről, rész-egész viszonyról, sorozatokról, alaki hasonlóságról - emiatt a Fedőnevekben az idősebb gyermekeknek lehet csak sikerélménye, így inkább tizenkét éven felülieknek ajánljuk.

fedonevek4.png

Mivel a játék egészen kevés helyet foglal,  egy nyitott spirálfüzetnyi helyen elfér minden összetevő, így gyakorlatilag bárhol játszható, ahol van hová kipakolni a kártyákat.

A játék méltó kísérője lehet a habos kakaó, de az akadozóbb nyelveket megoldó alkoholos italok is jól csúsznak mellé, mondjuk a Martini. Rázva, nem keverve. A lelkes stáb ugyan a Martinit hanyagolta a Barcraft 2-ben folytatott tesztje során, de az idő múltával és az üres ibrikek szaporodásával egyre csavarosabbá váltak a kódok, ahogy a  csapat egyre inkább belelendült a játékba.

Egy partinál megállni lehetetlen, épp ezért a “Még egy kört!” mondat többször is elhagyta a szánkat, és ezután nem a pulthoz indultunk, hanem lelkesen fordítottuk át az ügynököket.

fedonevek_cze32252_14568229435125.JPG

Verdikt

Egy rossz szavunk sem lehet. Ebben a játékban tényleg nem. Illetve mégis, mert a vesztes csapat szájíze sem válik keserűvé.  A Fedőnevek az a játék, aminek során vereséget szenvedni is szórakoztató, de a másik csapat egy-egy bravúrosabb találatának is őszintén lehet örülni.

A 200 darab fedőnév kártya és a kódkártyák hosszan kiszolgálják a kémkedni vágyókat, a folyamatosan cserélődő kémmesterek miatt pedig nem kell attól tartani, hogy ellaposodna a játék, vagy épp két ugyanolyan partira kerülne sor.

Melegen ajánljuk hidegháborús kémeknek, és mindenkinek aki akár csak egyszer álmodozott arról, hogy helyét cserél a 007-sel.

Plusz öröm, hogy a játék eredeti honlapja szerint (www.codenamesgame.com) készül az online verzió, amiben ugyan angol nyelven, de a világ bármelyik pontjáról játszhatunk a barátainkkal.

 

A Fedőneveket a Gémklub bocsátotta a rendelkezésemre ám ez a játékról alkotott véleményemet egyáltalán nem befolyásolta.

-KralleKralle

Megosztás:
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr778679898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása