7 Wonders applikáció | játékbemutató

kovacs.lehel 2018. február 17. 22:25
7 Wonders applikáció | játékbemutató

Álmodnak-e az appok elektronikus csodákkal?

logo.png

A 7 Csoda tavaly lett “kereken” 7 éves, és az egyik legnépszerűbb már-már belépő szintű, de mégis kellően összetett társasjáték lévén a rajongók joggal várták, hogy az okoseszközökre szabott verzió mihamarabb elérhetővé váljon. A fejlesztés igencsak elhúzódott, már-már a StarCraft Ghost - WarCraft 4 - Half Life 3 által alkotott szellemi Bermuda-háromszögbe került, de végül a tavalyi év végén a nagy nyilvánosság számára is letölthetővé vált a 7 Wonders iOS és Android rendszerekre írt digitális változata.

Társasjátékokat digitális formába önteni sosem egyszerű feladat. Na nem feltétlen technikai szempontból, ugyanis a legtöbb esetben mind a játékmenet, mind a főbb vizuális elemek adottak, “csak” valamilyen programnyelvre le kell fordítani őket. Ellenben a társasjáték hangulatát, a szociális interakció adta élményt már sokkal nagyobb kihívás digitalizálni. A helyezet tovább bonyolítja, hogy az okoseszközökre átültetett játékok nem csak a társasos előddel, hanem a többi játékappal is elkerülhetetlenül összehasonlításra kerülnek.

A 7 Csoda a világ egyik legnépszerűbb modern társasjátékaként pörgős játékmenetével jó eséllyel indul ebben a versenyben, lássuk milyen eredménnyel!

Csodálatos gyermekbetegségek

FONTOS: Ez a cikk NEM fogja a 7 Csoda játékmenetét bemutatni. Ha nem ismered a játékot, olvasd el a vonatkozó cikkünket! A teszt a játék androidos verziója alapján íródott.

A 7 Wonders nevű applikáció egy Android és iOS platformokra elérhető, az azonos nevű (magyar piacon 7 Csodaként ismert) társasjáték okoseszközökre átültetett változata.

Az app árát tekintve nem a legolcsóbb kategóriában indul: a zöld robotos rendszeren 5 eurót, az almás verzióért pedig 5 dollárt kell a virtuális pénztárnál fizetnünk. A játék mérete meglepően nagy, nagyjából 500 Mb szabad helyet igényel. A 7 Wonders applikáció egyelőre angolul, franciául, spanyolul, németül, lengyelül, hollandul és olaszul tud (magyarul tehát nem).

Személyes tapasztalat, hogy a letöltés után a játék valamiért a betöltésnél megállt, amit a telefon újraindításával könnyedén tudtam orvosolni - simán lehet, hogy a hiba (szó szerint) az én készülékemben volt. Egyébként a csodálatos 7-es ikonjára kattintva a játék nagyjából fél perc alatt betölt.

screenshot_2018-02-15-20-44-53-114_com_rprod_sevenwonders.png

A kezdőképernyő már-már spártai egyszerűségű: logó, “Play” gomb, “Tutorial” gomb, credits, beállítások. Ez utóbbi menüpontban tudunk nyelvet választani, illetve ki-be kapcsolni a zenét és a különböző hangeffekteket (szerencsére egyik sem zavaró, de sokat sem érdemes tőlük várni), valamint lehetőség van a játék során minden lépésünket validáltatni.

Az oktatómód elsősorban a játékszabályt segít elsajátítani, de megismertet néhány trükkel, már ami az app kezelőfelületét illeti. A türelmetlenebbek szerencséjére erre nem feltétlenül van szükség, ugyanis elég intuitív az UI, főleg ha már ismerjük a társasjáték szabályait.

screenshot_2018-02-15-21-01-11-215_com_rprod_sevenwonders.png

Ha a bűvös “Play” gombra bökünk, a csevegés mellett (szó szerint, a csetablak a képernyő jobb oldalát foglalja el) lehetőségünk van mind offline, mind online játszani, illetve még a játékosok számát is be lehet állítani. Ezen kívül ez a képernyő árulkodik az applikáció jövőjéről is: hamarosan a két legnépszerűbb kiegészítőnek számító Leaders és Cities is elérhető lesz digitális formában.

Szóló módban botok ellen kell játszani, a “gép” pedig véletlenszerűen sorsolja ki a csodákat a virtuális parti előtt (ha nagyon mást akarunk, lehet újrakevertetni is). Ezzel szemben az online játéknál kapunk, amit kapunk, csak győzzük kivárni, amíg az app további játékosokat talál.

 screenshot_2018-02-15-21-03-46-156_com_rprod_sevenwonders.png

A játékfelület három fő részből áll. Az alsó sáv nagy részét a “kezünk” foglalja el: itt vannak a kártyák, amik közül az adott körben választhatunk. Minden kártya bal alsó sarkában láthatjuk, hogy megépíthetjük-e kapásból, esetleg fizetnünk kell-e nyersanyagért, vagy neadjisten nincs elég erőforrásunk, hogy letegyük a kártyát a tablóra. Bármelyik eset is áll fenn, a kártyát megragadva húzhatjuk adott esetben a tablónkra (középső terület, feltéve ha nem piros, hanem zöld keretet kap), egy csodaszintre (középső terület alsó kis “fülei”) vagy a dobópaklira 3 pénzért.

Itt kell megjegyezni, hogy a kártyák folytatják az eredeti 7 Csoda hagyományát: nyelvfüggetlensége révén csak és kizárólag szimbólumokkal kommunikál a játék, ami veteránok számára nem jelent problémát, de a laikusok sajnos nem kapnak “szótárat” a jelekhez. Szerencsére ha hosszan ott felejtjük az ujjunkat valami fölött, felugrik egy kis ablak, ami megmagyarázza mit is csinál az adott lap vagy csoda, aminek annyi szépséghibája van, hogy ahogy említettem egyelőre még csak külföldiül beszél a játék.

A kezünk bal oldalán láthatjuk, hogy hanyadik korban járunk, és hogy hány kártya van a dobópakliban, míg jobb oldalt a jelenlegi pontállást tekinthetjük meg.

A középső területet a csodáink és a tabló foglalja el. Minden megépített kártyánk típusonként oszlopokba rendeződve ide fog kerülni, legalábbis egy sáv belőle, rajta a legfontosabb információkkal (itt is lehet puskázni, ha éppen arra lenne szükség). A tablónk alatt láthatjuk a csodánk szintjeit, illetve a rendelkezésre álló pénzösszeget, katonai győzelem- és vereségjelölőket, illetve az aktuális katonai erőnket.

screenshot_2018-02-15-21-16-00-989_com_rprod_sevenwonders.png

A képernyő felső részén az ellenfeleinkről találhatunk információkat: ki milyen csodával van, illetve kinek mekkora a katonai ereje és hány érmével rendelkezik. Mindemellett a két szomszédunk kártyáit is folyamatosan látjuk a tabló két szélén. Elvileg egyébként ha bármelyik ellenfél városát lehúzzuk, akkor minden fontosat megtudhatunk róla (nem csak a szomszédainkéról). A hangsúlyt az “elvileg” szóra helyezném: az oktatómódban egyszer teljesen véletlenül sikerült ezt a műveletet elvégeznem, egyébként legfeljebb csak felidegesítettem magam.

Ha egy adott korszak végére értünk a játék elvégzi a katonai erő összehasonlítását, és kiosztja a megfelelő pontokat, a harmadik kor után pedig győztest is hirdet.

Expressz csodavárás

A 7 Wonders applikáció nem árul zsákbamacskát:

egy az egyben átülteti az asztali játékot telefonra/tabletre,

miközben az adminisztratív részt teljesen automatizálja. Hogy ez jó-e vagy sem, ízlés kérdése.

screenshot_2018-02-15-21-23-26-548_com_rprod_sevenwonders.png

Az alapjáték egyébként is pörgős mivoltát a digitalizálás tovább erősíti: egy parti kb. 5 perc hosszúságú, legfeljebb csak akkor kell hosszabb játékidővel számolni, ha sokat kell online módban a többiekre várni. Igen, ez pontosan azt jelenti, hogy csak valósidejű játékra van lehetőség, ami a párhuzamos játékmenet és a magas játékosszám miatt érthető is. Sajnos azonban nem lehet konkrét felhasználók ellen játszani, minden partit teljesen random sorsol össze a szerver.

Szerencsére azonban a gép elleni offline mód is tartogat izgalmakat:

az AI kifejezetten jól játszik,

amit az is jól szemléltet, hogy eddig gyakrabban sikerült emberek ellen játékot nyernem, mint szóló módban.

Maga a kezelőfelület láthatóan inkább táblagépre, mintsem kisebb kijelzőjű telefonra lett szabva: a játéktér elég zsúfolt, és nehezen átlátható - mondjuk ez az asztali társasjátékra is abszolút igaz. Éppen ezért a digitális 7Csodát is inkább érzésre, mintsem véres stratégia mentén érdemes játszani.

screenshot_2018-02-15-21-23-18-207_com_rprod_sevenwonders.png

Ami viszont nagy hátránya a játéknak (az apróbb idegesítő gyerekbetegségeken kívül, amin nyilván javítani fognak idővel), az pont a teljes automatizációból fakad: az app tálcán kínálja a lehetséges lépéseket, a helyzet felmérésének örömét elveszi tőlünk. Emiatt kissé mechanikussá, már-már lélektelenné válik a játékmenet, amit tovább súlyosbít a személyes érintkezés szinte teljes hiánya.

Vélemény

Persze ez csak akkor probléma, ha a digitális verzióban 100%-ig az asztali 7 Csoda élményt keressük. Ellenben ha csak szeretnénk egy kicsit gyakorolni, vagy egy 5 perces kávészünet alatt megidézni a társasjátékot, ez a verzió több mint elegendő. Sőt mi több, kifejezetten megéri a pénzét.

Így tehát feltéve, hogy sikerül a fentebb említett néhány apróbb problémát orvosolni, hovatovább a kiegészítőket integrálni az appba, kiváló telefonos társasjáték tulajdonosai lehetünk.

Azt viszont nem hinném, hogy a 7 Csodát nem ismerő laikus játékosok szívét különösebben megdobogtatná 7 Wonders applikáció: a játék célközönsége egyértelműen az alapművet már ismerő tárasjátékos közösség. A többiek számára a zsúfolt játéktér és az elsőre bonyolultnak tűnő szimbólumrendszer inkább elrettentő lehet, mintsem hogy fizessen a játékért. De ez egyáltalán nem baj, és részemről nagyon örülök, hogy szinte bármikor előránthatom a zsebemből az egyik kedvenc tablóépítő játékomat.

Megosztás:
Szólj hozzá!

Prehistory | Board Game Preview

KralleKralle 2018. február 05. 17:30
Prehistory | Board Game Preview

main169.png

We started our review of Ave Roma with the phrase “A lot of options while keeping luck at a minimum” back in those days when its Kickstarter campaign was launched. It seems the above sentence could be a trademark of Attila Szőgyi as it stands true for his second big box game Prehistory as well.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Prehistory társasjáték-ajánló

KralleKralle 2018. február 05. 17:30
Prehistory társasjáték-ajánló

Kicsit sem kőkorszaki megoldások

main169.png

 

“Rengeteg lehetőség, minimális szerencsefaktor” - ezzel a felütéssel kezdtem a cikkem, amikor az Ave Roma című társasjátékot vettem górcső alá és úgy tűnik ez a mondat Szőgyi Attilával kapcsolatos mottónkká is válhatna, ugyanis ez a Prehistoryra is igaz.

This post is also available in: English.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

A Tiltott Sivatag | társasjáték-kritika

kovacs.lehel 2018. január 08. 14:45
A Tiltott Sivatag | társasjáték-kritika

Megtetszett A Tiltott Sziget című társasjáték nemrég írt kritikánk alapján? Netán meg is vetted, kipróbáltad, és túl könnyűnek találtad? Akkor van egy jó hírünk, ugyanis A Tiltott Sivatag bebizonyítja, hogy a homokdűnék fölött repülőszerencsétlenséget szenvedni sokkal nagyobb szívás, mint egy süllyedő szigetről kincseket menteni. De ez egyáltalán nem baj, sőt!

Egy sikeres társasjáték folytatásának mindig nehezebb dolga van újonc társainál, hiszen nem elég önmagában jónak lennie, illik megugrania az előd által magasra tett lécet is. Különösen igaz ez A Tiltott Sivatagra, ami A Tiltott Sziget (egyébként Spiel-jelölt játék) folytatásának tekinthető, magyarul pedig vele együtt jelent meg a Reflexshop gondozásában. Vajon tud-e úgy építkezni a jól bevált alapokra, hogy közben kellően új és friss tudjon maradni? Cikkünkből remélhetőleg kiderül (SPOILER ALERT: mi az hogy!).

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Sushi Go! – társasjátékajánló

KralleKralle 2017. december 30. 12:43
Sushi Go! – társasjátékajánló

Ez aztán nem savanyú!

Kétféle ember létezik: van aki _odavan_ a szusiért, és akad, aki undorral küszködve rázogatja le az fekete algaizét az íztelen rizsről, miközben a vaszabis szójaszósz az orrát csavargatja. Én az első kategóriába tartozom, bármikor szívesen látok egy adag szusit a konyhaasztalon, legyen szó ételről, vagy… társasjátékról.

Tovább
Megosztás:
1 komment

Robinson Crusoe | társasjáték-ajánló

kovacs.lehel 2017. december 21. 13:54
Robinson Crusoe | társasjáték-ajánló

Túlélőparti a nappaliban

Robinson Crusoe neve egyet jelent a lakatlan szigeten való túléléssel. Daniel Defoe hőse hatalmas hatással van mai napig a popkultúrára, elég csak a tévékben futó különböző túlélési helyzeteket szimuláló valóságshow-ra és docureality műsorra gondolni. Ha jobban belegondolunk hajótörést szenvedni, és egy civilizáción kívül eső helyen tengődni nem lehet éppen mókás elfoglaltság, mégis van a műfajnak valamilyen egzotikus bája, ami miatt évszázadokon keresztül népszerű tudott maradni. Ezt a témát dolgozza fel Ignacy Trzewiczek Robinson Crusoe: Kalandok az elátkozott szigeten c. játéka is, amely frissen kapott magyar kiadást. Ja, és mellesleg a világ egyik legjobb társasjátéka.

A Robinson nem mai darab, első kiadása immáron 5 éve, hogy megjelent, és gyorsan meg is hódította a BGG öröklistájának felsőbb szféráit. Hiába a játék kifejezetten összetett szabályrendszere – amit az első kiadás egy szörnyen megírt és megszerkesztett szabálykönyvvel „támogatott meg” – és extrém nehézsége, ennyire pontosan és élethűen még egy játék sem idézte meg egy túlélős kaland viszontagságait, ezt pedig a gémerek szemmel láthatóan díjazták.

A játéknak azonban nagyon kellett egy második kiadás, ami kisebb dobozban, jobb komponensekkel és lényegesen jobban szerkesztett szabályfüzettel érkezik, és immáron a Gémklub gondozásában magyarul is elérhető.

Tovább
Megosztás:
3 komment

Small World – társasjáték-ajánló

kovacs.lehel 2017. december 19. 18:14
Small World – társasjáték-ajánló

Kicsi a világ, de erős!

Gyakran fordul elő, hogy kollégák vagy ismerősök tanácsot kérnek tőlem – lévén „társasos arc” vagyok –, hogy melyik Rizikó iterációt vegyék meg karácsonyra. Habár léteznek gémer szemmel is élvezhető darabok (lásd: Trónok harca Rizikó kritikánkat), én általában inkább egy másik területfoglalós játék, a Small World felé szoktam őket terelgetni. Mivel a játék nemrég kapott újra magyar kiadást, ezért mindenképp érdemes – kiváltképp így az ünnepek előtt – írnunk róla „pár” sort, hogy mégis miért ezt a játékot érdemes leemelni a játékbolt polcáról a jó öreg Rizikó helyett.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Sakura – társasjáték-ajánló

KralleKralle 2017. december 15. 14:00
Sakura – társasjáték-ajánló

Essen 2017 magyar üdvöskéje

A divat mindenhol felüti a fejét, így a társasjátékok esetében is beszélhetünk divatról. Ilyen például az, hogy a játék alkotóelemei között egyre népszerűbbek a minik, amire már külön hobbi is épült. Ugyanakkor a menő miniatűr figurás játékok mellett az is divatba jött, hogy klasszikus játékmechanikákra, vagy épp konkrét ősjátékok vázára húznak fel a fejlesztők egy modern társasjátékot.

Hegedűs Csaba legújabb játéka, a Sakura az utóbbi kategóriába tartozik, az ütésvivős kártyajátékok alapjaira helyezett japán témájú társasjáték.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Galaktikus fogócska | Star Wars: Lázadás társasjáték

Balázs AttiIa 2017. december 13. 01:48
Galaktikus fogócska | Star Wars: Lázadás társasjáték

A Fantasy Flight Games társasjátékos nyelvre fordította a Csillagok háborúját. Újra.

A Star Wars brand asztali játékok terén az utóbbi évek során igazi nehézsúlyú veresenyzővé nőtte ki magát. Komoly istállóban is van, hiszen a Fantasy Flight Games – korunk talán legdinamikusabban fejlődő asztali játékos cégóriása – mindent meg is tesz, hogy a messzi-messzi galaxisban folyamatosan háborogjanak a csillagok, de mi játékosok ennek csak örülhetünk, hiszen jobbnál jobb játékokat tesznek le az asztalra.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

A Tiltott Sziget | társasjáték-kritika

kovacs.lehel 2017. december 08. 18:00
A Tiltott Sziget | társasjáték-kritika

Kincsvadászok a süllyedő szigeten

Matt Leacock eddigi játéktervezői pályafutásának csúcsa kétségkívül a Pandemic-család, különösen a klasszikus játék és annak immáron kétrészes Legacy-sorozata. Van azonban egy másik vonal, az ún. „Forbidden-széria”, ami szintén a mester munkája, és nagyon sok hasonlóságot mutat a Pandemic-kel. Ahogy azt már korábban beharangoztuk, ez utóbbi játékok immáron magyarul is elérhetőek a Reflexshop gondozásában, és annak rendje s módja szerint írunk is róluk cikket. Elsőként a könnyedebb A Tiltott Sziget c. társast vesszük górcső alá.

Amikor először találkoztam a Forbidden Island és Forbidden Desert játékokkal, nem különösebben keltették fel az érdeklődésem a megkapó megjelenésük ellenére sem. Valamiért úgy gondoltam, hogy az egyébként zseniális Pandemic megléte mellé felesleges ugyanattól a szerzőtől, ugyanarra a működési elvre épülő játékokra időt és pénzt áldozni. Nos, miután néhány partit sikerült játszanom A Tiltott Szigettel, kijelenthetem, hogy nem is tévedhettem volna nagyobbat.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!