Azul társasjátékajánló

KralleKralle 2018. június 11. 22:30
Azul társasjátékajánló

Szerintem Spiel lesz!

fokep_4.jpg

 Hosszan elmerenghetnénk azon, hogy a Spiel des Jahres jelöléssel vagy épp díjjal plecsnizett játékok valójában jó társasok-e. Vannak, akik egyetértenek magával a díjjal és a jelölésekkel, és akadnak, akik nem, de abban megegyezhetünk, a Spielre jelölt darabok körül mindig forr a levegő. Kivéve, amikor valami olyan (jellemzően német) darab esik be, ami heves bgg böngészést okoz, miközben miafenézikazember.

Amikor 2017-ben megjelent az Azul, többeknek Spielre nyílt a szája, ugyanis ez a játék abszolút hozza a szempontokat: egyszerű és egyben mély, könnyen tanulható, elegáns és nagyon kellemes a szemnek.

 

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Spiel des Jahres 2018 - itt vannak a jelölések és az ajánlások!

kovacs.lehel 2018. május 28. 14:40
Spiel des Jahres 2018 - itt vannak a jelölések és az ajánlások!


Igen-igen, picit megcsúsztunk ezzel a hírrel, amiért szeretnénk az elnézéseteket kérni! A díjkiosztonál már jobban résen leszünk ;)

Elég kevés szakmai díj mondhatja el magáról, hogy képes az adott hobbit űzőkön kívül a szélesebb közönség figyelmét is felkeltenie. Nincs ez másképp a társasjátékok világában sem, ahol messze a lassan 40 éve kiosztott német Év Játéka díj generálja mind a legnagyobb érdeklődést, mind a legnagyobb vitákat. Nincs ez másképp idén sem, a tovább után kiderül, miért!

Tovább
Megosztás:
1 komment

Fedőnevek: Négyszemközt társasjáték-kritika

KralleKralle 2018. május 15. 09:00
Fedőnevek: Négyszemközt társasjáték-kritika

Kétfős is, kooperatív is, hogy is van ez?

img_20180504_114612.jpg

 

Breaking! Újabb trónbitorló kapaszkodik felfelé a boardgamegeek party játék ranglistáján, és már csak egy hajszál választja el a jelenlegi első helyezettől, az általunk is imádott Fedőnevektől. Vajon, melyik az a játék, ami képes lenne megugrani a Fedőneveket? Kattints, és megtudod, hogy nem más, mint a…Fedőnevek.

Jó, oké, Fedőnevek: Négyszemközt.

Tovább
Megosztás:
1 komment

Mennyei ser társasjáték-kritika

Balázs AttiIa 2018. március 24. 16:00
Mennyei ser társasjáték-kritika

Sörbe mártott stratégia négy szerzetes részére.

mennyei_hero.jpg

A távoli dolgok találkozása mindig izgalmas, különleges élményekkel kecsegtet. Azt hiszem ez volt az első gondolatom, amikor a Heaven & Ale avagy Mennyei ser című játékról eljutottak hozzám az első hírek. Gamerként nagyon szeretem a mély stratégiai élményeket, nem áll távol tőlem a nyersanyagmenedzsment, a lapkalehelyezés, civilben pedig igencsak szeretem a jóféle söröket, leginkább meginni. Ezen két világ találkozása pedig tökéletesen harmonizált a fejemben, így fokozott lelkesedéssel vártam a játékot, ami egyébként a Piatnik gondozásában magyar kiadás formájában is megjelent.

A fantázia és a valóság azonban nem mindig úgy harmonizál egymással, ahogy szeretnénk, ez pedig a társasjátékok világában hatványozottan igaz.

mennyei1.jpg

Sörkorcsolyák  

Michael Kiesling és Andreas Schmidt játéka minden cseppjében magában hordozza a modern euró játékok sajátosságait. Bármennyire is erősnek tűnik a tematika, ne hagyjuk magunkat sörmámorba taszajtani; a Mennyei ser nagyon vékony szálakkal kötődik a sörfőzéshez. A játékosok szerezeteseket alakítanak, akik saját apátságukat fejleszgetve fáradoznak azon, hogy a játék végén megalkossák életük legjobban sikerült sörét, ami játékos nyelven annyit jelent, hogy a legtöbb győzelmi ponttal távozó játékosé lesz a hőn áhított mennyei ser. Jó, nem mondom, hogy nem találkoztam abszrtaktabb koncepciókkal játékos karrierem során, de mindenképp fontos volt megemlíteni, hogy a Mennyei ser tematikusan jóval kevesebb fogódzót kínál a játékosoknak, mint mondjuk egy Blood Rage vagy akár egy Pandemic.

mennyei5.jpg

A vékony sörréteg alatt azonban nagyon izmos és elegáns mechanika ketyeg, ami kellemes puzzle-élményt nyújt azoknak, akik nem riadnak vissza a matekosabb játékoktól. Bizony, a Mennyei serben nagyon sokat kell számolnunk, de ne szaladjunk ennyire előre! A játékban minden játékos rendelkezik egy saját táblával, ami apátságának madártávlati képét ábrázolja, annak napos és árnyékos oldalával, szépséges hexákra bontva. A játék során ide fogjuk pakolászni a központi tábláról beszerezhető nyersanyagokat és szerzeteseket. A saját tábla azonban más célt is szolgál: az egyes nyersanyagokat szimbolizáló hordók és a sörfőzőmester is itt található, egész pontosan a külső peremen található pontozósávon mozognak attól függően, milyen döntéseket hozunk a játék során. Minden nyersanyag más pontról indul, tehát a fejlesztésnél egyiknél-másiknál nagyobb utat kell bejárnunk, ami nagyban nehezíti az általános menedzsmentet, a sikeres végjátékhoz azonban nélkülözhetetlen, hogy ne koncentráljunk az összes hordóra, a sörfőzőmesterről nem is beszélve.

mennyei2.jpg

A végső pontozás ugyanis sörfőzőmester pontozósávon betöltött pozíciójának és a leghátsó hordójának a függvénye, ami számos nehézséghez vezethet.Tulajdonképpen maga a pontozás is furcsa élmény: a pontozósávon a sörfőzőmester végső pozíciója meghatároz egy aránypárt is, ami a hordókra vonatkozik. Ennek segítségével a legrosszabbul teljesített hordókkal araszolhatunk fölfelé a jobb pozícióban tanyázó hordókért cserébe, amelyekkel visszafelé kell lépkednünk egészen addig, amíg a sáv leghátsó hordóját nem lépjük át. Miután ezzel megvagyunk, az utolsó hordó pontértékét megszorozzuk a sörfőzőmester pozíciójából következő szorzóval és meg is van a végső pontszámunk. Nem volt könnyű követni, ugye? A gyakorlatba is furcsa volt áthelyezni, ám bármennyire különös is, mégis itt érzem leginkább a tematikai kapcsolódást, hiszen ez a pontozás valahol azt szimulálja, hogy a különböző minőségű nyersanyagok kiegyenlítik egymást egy tehetséges sörfőzőmester keze alatt.

Sörben az igazság

A pontozásig azonban el is kell jutni, ez pedig a Mennyei serben egy roppant addiktív, szórakoztató és pörgős folyamat. A játékosok egymás után haladnak a központi táblán, ahol nyersanyagokat, szerzeteseket és pontozókorongokat vehetnek fel. A táblán való haladás viszonylag egyszerű, csupán annyi a megkötés, hogy folyamatosan előre kell lépni, ennek mértéke azonban nem korlátozott, annyit haladunk, amennyi jól esik. A nyersanyagokat meg kell vásárolni, áruk pedig a hozamukból (a lapkán látható számokból), illetve abból következik, hogy hova kívánjuk lehelyezni őket apátságunkban. Amennyiben a napos oldalt választjuk, a hozam dupláját kell befizetnünk, míg ha az árnyékos oldalt, csupán a feltüntetett hozam mértékétől kell megválnunk. Adódik a kérdés, hogy mi a különbség a kettő között. A napos oldalon található lapkák aktiválása nagyon értékes, ugyanis ezek segítségével haladunk előre az egyes hordókkal a pontozósávon, ezzel szemben az árnyékos oldalon lévő lapkák aktiválása pénzszerzéssel kecsegtet. Ebből következik, hogy ügyesen kell menedzselni a vásárlásokat, hiszen a napos oldalra történő építkezés nagyon drága, pénz nélkül pedig nem igazán tudunk haladni. Az első játékok során ennek kitapasztalása lesz a fő házifeladat.

heavenandale.jpg

A nyersanyagok mellett szerzeteseket is pakolászhatunk saját táblánkra, az ő esetükben is hasonló módon történik a lehelyezés, mechanikai szempontból azonban másképp működnek. Amennyiben aktiválunk egy szerzetest, a velük szomszédos lapkákat is aktiváljuk, tehát ügyesen kell kitalálnunk, hova helyezzük őket. Hogy tovább bonyolódjon a helyzet, a szerzetesekkel szomszédos szerzetesek másképp működnek aktiváláskor, ilyen esetben a sörfőzőmesterrel haladunk előre a pontozósávon.

Bár nehéznek hangzik, a Mennyei ser játékmenete egyáltalán nem az, inkább szokatlan a ritmusa, ugyanis a lehelyezett lapkák nem azonnal aktiválódnak, hanem akkor, amikor az aktiválókorongok segítségével kiválasztjuk a megfelelő nyersanyagokat. Ez eleinte nagyon nyűgös dolog, a tapasztalat azonban sokat segít, ráadásul mélyíti a stratégiai lehetőségeket, de az tény, hogy hozzá kell szokni ehhez a sajátos ritmushoz, amit a játék, illetve játékostársaink kínálnak.

A Mennyei ser egyébként nagyon szépen skálázódik, volt alkalmam kipróbálni minden lehetséges módon, és egyik esetben sem kellett csalódnom. Kiválóan működik két játékossal, de a legjobb élményt talán három játékossal tapasztaltam.

Az első korsó keserűsége

A Mennyei ser nehezen adja meg magát. Ismerős ízekkel dolgozik, az élmény azonban más a megszokotthoz képest, ami a gyakorlottabb játékosok számára is okozhat nehézségeket. Éppen ezért fontos a türelem (magunkkal és társainkkal szemben egyaránt), mert ha sikerül legyőznünk az első próbálkozások keserű mellékízét, a következő kortyoknál egyre kellemesebb, zamatosabb élményben lesz részünk. Ehhez persze rá kell éreznünk a játék ritmusára, a mechanizmusok harmóniájára és játékostársaink stílusára is. Bár kegyetlennek tűnik a játék pontozása, számos lehetőségünk van gyarapítani pontjainkat. A központi táblán tulajdonképpen egy miniverseny van a játékok között, amit a középen elhelyezkedő hordókért folytatnak. Ezek a hordók jutalompontokat rejtenek, amit a játékban elért haladásért, fejlesztésekért kaphatunk meg.

A hordó vége

A Mennyei ser nem kifejezetten nehéz játék, mégsem adja meg magát könnyen. Az első játékoknál tapasztalható mechanikai vakság játékról játékra oszlik el, aminek köszönhetően minden parti egyre élvezetesebb, gazdagabb élményt kínál, a vékony tematika és a lassú tanulási ív azonban sokakat elriaszthat attól, hogy komolyabban elmélyedjenek ebben a nagyszerű játékban. Én mindenképpen ajánlom a próbálkozást, mert ha sikerül magunkat hozzászoktatunk ehhez a különös ízhez, azon kapjuk magunkat, hogy újra és újra el akarunk benne merülni, és mi alkothassuk meg azt a pontszámokba kódolt mennyei nedűt, amire még a legszigorúbb szerzetes is elégedetten csettint.

Megosztás:
Szólj hozzá!

Túlélők szövetsége | társasjáték-teszt

kovacs.lehel 2018. március 11. 20:05
Túlélők szövetsége | társasjáték-teszt

Szólójáték három fő részére

boritotulelo.jpg

Jacob Fryxelius (és népes családja) az általunk is kiválónak tartott A Mars terraformálása című mesterművel robbant be a társasjátékos köztudatba. Sejtettük és reméltük, hogy ezt követően új játékkal jelentkezik, és lám a 2017-es Spielre meg is érkezett a Túlélők szövetsége, ami a Reflexshop gondozásában magyar kiadást is kapott.

Ha egy társasjáték tervezője egy olyan játékkal szerez magának nevet a hobbiban, ami rekordgyorsasággal veszi be a BoardGameGeek öröklistájának legfelső szféráit, mindig kitüntetett figyelmet érdemel, ha új játékkal jelentkezik. Jacob Fryxelius elég magasra tette a lécet a A Mars terraformálásával, habár (ahogy látni fogjuk) a Túlélők szövetsége teljesen más ligában játszik. Azért akad hasonlóság is: egy ismerős alapokra építkező, mégis egyedi, nem túlbonyolított, hangulatos és kihívásokkal teli játékról van ugyanis szó. Elég ígéretesnek hangzik, nemde?

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Resistance - Avalon társasjáték-ajánló

KralleKralle 2018. február 25. 20:08
Resistance - Avalon társasjáték-ajánló

Alszik az udvar

cover.jpg

A társasos banda titkos jegyzőkönyvéből:

“-... De Zsolti, beválogattalak a csapatba, mert elutasítottad mind a két csapatot, amiben Laci is benne volt. Össze-vissza pofáztál meg meresztgetted a szemedet. Tudod, mit legközelebb akkor sem bízok benned, ha tényleg egy csapatban vagyunk! Nem hiszem el…”

Mindenkinek megvan a meme, amiben egy nagydarab srác a játékos társaira borítja a Catant? Ha igen, elevenítsük fel, ha nincs pótoljuk gyorsan be.

Ez az:

Nna, hát egy Catan parti során előfordul, hogy egy gyengébb pillanatban asztalt borogatnánk, viszont egy jó Avalon parti vége közepe felé ez abszolút természetes érzelmi reakció.

A mi kis keménymagos nyolc fős társaságunkban a The Reistance Avalon “a partyjáték” ami keretek közé szorította és ránk igazította a tábortüzes-gyilkosos (vagyis Ultimate Werewolf) estéinket

Nálunk egy laza buli Artúrnál általában így kezdődik:

Heten (amikor nem 7 Csodázunk), három gonosszal (köztük Morganával), és a jók között Percivallal.

“Alszik az udvar, minden csendes, a jó lovagok mély álomban pihennek, ám Mordred három alávaló szolgája gonosz terveket szövöget -  a bérgyilkos, Morgana és a harmadik  bérenc nyissa ki a szemét és nézzék meg jól egymást, csukjátok be a szemeteket. A jó Merlin egy kapualjból figyeli őket - nyújtsátok fel a kezeteket… jó leengedhetitek, Merlin csukd be a szemed. De úgy tűnik nem csak a vén varázsló hánykolódik álmatlanul, hanem a jó Percival is, aki aggodalmaskodva osont Merlin után, de az boltívek alatt két tovasuhanó köpönyeges alakot is látni vél - Merlin, Morgana emeljétek fel a kezeteket, rendben, most le. Vajon melyikük lehet Merlin…? Percival, hunyd be a szemed, és próbálj meg visszaaludni, de már közel a reggel. Éééés, mindenki nyissa ki a szemét, új nap virradt Artúr király udvarában.”

Én csak egy egyszerű, hű lovag vagyok

Persze, itt mindenki annak vallja magát, hiszen ez a legbiztonságosabb. Átlagos, szürke jó lovagnak lenni szinte unalmas lenne, amennyiben nem állítaná a társaság java magáról ugyanezt. Az Avalonban két tábor munkálkodik azon, hogy megnyerjék a játékot a jó és a rossz örök harca ez.

A cél egyszerű: Mordred alamuszi szolgáinak csak úgy, mint Artúr hűséges támogatóinak három küldetést kell sikerrel véghez vinniük a győzelemhez, ám az utóbbi csapat még nem lehet biztos a győzelmében, ugyanis a gonosz oldalon állók még meggyilkolhatnak egy karaktert, akit Merlinnek gondolnak. És ha valóban Merlin az áldozat, akkor hiába a három sikeres küldetés, az udvar elbukott.

img_20180225_122834.jpg

Eddig eljutni viszont elég kalandos, vannak ugyan játékszabályok, de a játék hatalmas teret enged az udvar lakóinak: bárki állíthat magáról bármit, röpködnek a teóriák és spekulációk, mindenki monitoroz mindenkit, egyesek az asztal alatt erőteljes lábmunkával jelezgetnek, vagy épp tikkelésre panaszkodva kacsintgatnak sűrűn. Hiszen, a puding próbája az evés, és bizony egy csapat valós (vagy annak vélt) összetételére úgy lehet rájönni, ha elküldjük őket kalandozni - illetve elküldenénk, mert ezt előbb meg is kell szavazni. Ennél a pontnál már mindenki gyanús, miért fogadta el, miért nem, miért cserélt, miért hezitált satöbbi.

A küldetések emberigénye játékosszámtól függően változik (és persze ettől függ a gonosz-jó karakterek eloszlása is) és küldetésenként is változik a létszám, illetve az, hogy hány sikertelen kártya kell az elbukásához.

Persze nem csak szájalni kell, hanem a szerepünkhöz mérten titokban tartani a valós kilétünket, szavazni, elutasítani, dönteni, siker vagy balsiker kártya közül dönteni, tehát a tettek is beszédesek.

Nagyon zanzásítva: a Mordred (gy)alázatos szolgái akkor játszanak jót s jól, ha minél több kételyt keltenek, esetleg egy-egy küldetést is meghiúsítanak és a ha nem tudják teljesen ellehetetleníteni a játékot, legalább megölik Merlint. Artúr követői pedig akkor bravúrosak, ha nyernek is (három kék plecsni a küldetések mellett) és még a nagyhatalmú varázsló is túléli a partit.

Az utóbbihoz nem árt, ha kezdőként Percival karakterét is bevetjük, ő hozza az igazi színt a játékba. Merlin és a Bérgyilkos nélkül nincs játék, a többi karakterrel tetszőlegesen színesíthetők a partik, de Percival az, aki már az elején csavar rajta egyet, hiszen ő tudja, hogy ki Merlin és mártírkodhat helyette kedvére, persze nem árt, ha ezt ésszel teszi.

Merthogy itt szerepek is vannak:

Artúr hűséges lovagja (jó) - csak simán: jó

Mordred bérence (gonosz) - nagyon gonosz

Merlin (jó) - ismeri a gonoszokat

Percival (jó) - tudja kicsoda Merlin, ha Morgana is játékban van, tudja, hogy a két játékos közül valamelyik Merlin és valamelyik Morgana

Morgana (gonosz) - ő is Merlinnek vallja magát

A bérgyilkos (gonosz) - mezei gonosz, de a végén megölheti Merlint, az ő szava a gyilkos szó

Oberon (gonosz) - de nem tudja kik a többi gonoszok

Mordred (gonosz) - Merlin előtt ismeretlen marad

Nagyon fontos, hogy amikor egy csapat küldetésre indul és a szettnyi küldetéskártyából titkosan a vezetőnek adja döntését jelképezőt, a jók csak siker-t tehetnek, nem buktathatják el a küldetést, Mordred bérencei választhatnak siker és balsiker közül.

A lovagok, akik azt mondják: NI!

Pár játék után felmerül, hogy melyik oldalnak van könnyebb dolga, illetve nagyobb esélye nyerni. Nálunk elég kiegyensúlyozott a dolog, fele-fele arányban nyerünk, de másoktól azt hallom, hogy az alapverziókban inkább Mordred bérencei győzedelmeskednek.

Erre a problémára szolgál megoldásként a A tó hölgye és a hűségkártyák verzió, de mi nem csak ezért játsszuk így (is).

28580221_1872678022755949_1421809645_o.jpg

Ekkor bizonyos küldetések után az, akinél a Tó hölgye kártya van, megbizonyosodhat egy másik játékos hűségéről: a hölgy ad egy szett hűségkártáyát, és a kérdezett visszaadja neki aszerint, hogy ő jó vagy gonosz - ebben az esetben vallani kell, nincs helye hazugságnak, DE a hölgy nyilatkozik az udvarnak és bármit mondhat, akár hazudhat is az illető kilétéről, ami persze még több drámához vezet.

A helyzet fokozódik hűségkártyákat nem használtuk soha, pedig rengeteget Avalonoztunk, ha van tapasztalatotok, osszátok meg velünk!

Célkeresés verzióval a küldetéseket tetszőleges sorrendben lehet teljesíteni, a vezető nem csak a csapatot rakja össze, hanem a küldetést is megválaszthatja. Természetesen egy küldetést csak egyszer lehet lejátszani. Ez is egy olyan csavar, amit pár ismerkedő parti után be lehet vezetni bátran.

Verdikt

Nehéz általános ajánlást írni az Avalonról, számomra ez “a partijáték”, de tény, hogy nagyon sok múlik a csapaton. Működhet teljesen új emberekkel akár nyári táborban vagy céges csapatépítőn, de az összeszokott bandák kedvencévé is válhat. A titkos szerepek és a dedukció miatt végig izgalmas és feszült játékot eredményez, stressz is akad benne bőven, emiatt sokan nem kedvelik. A szerencse szerepe leginkább az ülésrendben, illetve a kártyák leosztásában ki is merül, itt mindenki a saját gesztenyéjét kapargatja.

A doboz szerint 5-10 játékossal játszható, de a hat játékostól válik igazán izgalmassá, és nagy előnye hogy tíz fővel (meg némi csavarral) tökéletesen működik és a játékidő nem húzódik el attól, ha többen játsszák.

Ár-érték arányban szerinte abszolút győztes, kb. 5000 forintért van benne egy pakli kártya, tokenek, küldetéslapkák amik mind jó minőségűek és rengeteg potenciális parti nagy újrajátszhatósággal.

Megosztás:
2 komment

7 Wonders applikáció | játékbemutató

kovacs.lehel 2018. február 17. 22:25
7 Wonders applikáció | játékbemutató

Álmodnak-e az appok elektronikus csodákkal?

logo.png

A 7 Csoda tavaly lett “kereken” 7 éves, és az egyik legnépszerűbb már-már belépő szintű, de mégis kellően összetett társasjáték lévén a rajongók joggal várták, hogy az okoseszközökre szabott verzió mihamarabb elérhetővé váljon. A fejlesztés igencsak elhúzódott, már-már a StarCraft Ghost - WarCraft 4 - Half Life 3 által alkotott szellemi Bermuda-háromszögbe került, de végül a tavalyi év végén a nagy nyilvánosság számára is letölthetővé vált a 7 Wonders iOS és Android rendszerekre írt digitális változata.

Társasjátékokat digitális formába önteni sosem egyszerű feladat. Na nem feltétlen technikai szempontból, ugyanis a legtöbb esetben mind a játékmenet, mind a főbb vizuális elemek adottak, “csak” valamilyen programnyelvre le kell fordítani őket. Ellenben a társasjáték hangulatát, a szociális interakció adta élményt már sokkal nagyobb kihívás digitalizálni. A helyezet tovább bonyolítja, hogy az okoseszközökre átültetett játékok nem csak a társasos előddel, hanem a többi játékappal is elkerülhetetlenül összehasonlításra kerülnek.

A 7 Csoda a világ egyik legnépszerűbb modern társasjátékaként pörgős játékmenetével jó eséllyel indul ebben a versenyben, lássuk milyen eredménnyel!

Csodálatos gyermekbetegségek

FONTOS: Ez a cikk NEM fogja a 7 Csoda játékmenetét bemutatni. Ha nem ismered a játékot, olvasd el a vonatkozó cikkünket! A teszt a játék androidos verziója alapján íródott.

A 7 Wonders nevű applikáció egy Android és iOS platformokra elérhető, az azonos nevű (magyar piacon 7 Csodaként ismert) társasjáték okoseszközökre átültetett változata.

Az app árát tekintve nem a legolcsóbb kategóriában indul: a zöld robotos rendszeren 5 eurót, az almás verzióért pedig 5 dollárt kell a virtuális pénztárnál fizetnünk. A játék mérete meglepően nagy, nagyjából 500 Mb szabad helyet igényel. A 7 Wonders applikáció egyelőre angolul, franciául, spanyolul, németül, lengyelül, hollandul és olaszul tud (magyarul tehát nem).

Személyes tapasztalat, hogy a letöltés után a játék valamiért a betöltésnél megállt, amit a telefon újraindításával könnyedén tudtam orvosolni - simán lehet, hogy a hiba (szó szerint) az én készülékemben volt. Egyébként a csodálatos 7-es ikonjára kattintva a játék nagyjából fél perc alatt betölt.

screenshot_2018-02-15-20-44-53-114_com_rprod_sevenwonders.png

A kezdőképernyő már-már spártai egyszerűségű: logó, “Play” gomb, “Tutorial” gomb, credits, beállítások. Ez utóbbi menüpontban tudunk nyelvet választani, illetve ki-be kapcsolni a zenét és a különböző hangeffekteket (szerencsére egyik sem zavaró, de sokat sem érdemes tőlük várni), valamint lehetőség van a játék során minden lépésünket validáltatni.

Az oktatómód elsősorban a játékszabályt segít elsajátítani, de megismertet néhány trükkel, már ami az app kezelőfelületét illeti. A türelmetlenebbek szerencséjére erre nem feltétlenül van szükség, ugyanis elég intuitív az UI, főleg ha már ismerjük a társasjáték szabályait.

screenshot_2018-02-15-21-01-11-215_com_rprod_sevenwonders.png

Ha a bűvös “Play” gombra bökünk, a csevegés mellett (szó szerint, a csetablak a képernyő jobb oldalát foglalja el) lehetőségünk van mind offline, mind online játszani, illetve még a játékosok számát is be lehet állítani. Ezen kívül ez a képernyő árulkodik az applikáció jövőjéről is: hamarosan a két legnépszerűbb kiegészítőnek számító Leaders és Cities is elérhető lesz digitális formában.

Szóló módban botok ellen kell játszani, a “gép” pedig véletlenszerűen sorsolja ki a csodákat a virtuális parti előtt (ha nagyon mást akarunk, lehet újrakevertetni is). Ezzel szemben az online játéknál kapunk, amit kapunk, csak győzzük kivárni, amíg az app további játékosokat talál.

 screenshot_2018-02-15-21-03-46-156_com_rprod_sevenwonders.png

A játékfelület három fő részből áll. Az alsó sáv nagy részét a “kezünk” foglalja el: itt vannak a kártyák, amik közül az adott körben választhatunk. Minden kártya bal alsó sarkában láthatjuk, hogy megépíthetjük-e kapásból, esetleg fizetnünk kell-e nyersanyagért, vagy neadjisten nincs elég erőforrásunk, hogy letegyük a kártyát a tablóra. Bármelyik eset is áll fenn, a kártyát megragadva húzhatjuk adott esetben a tablónkra (középső terület, feltéve ha nem piros, hanem zöld keretet kap), egy csodaszintre (középső terület alsó kis “fülei”) vagy a dobópaklira 3 pénzért.

Itt kell megjegyezni, hogy a kártyák folytatják az eredeti 7 Csoda hagyományát: nyelvfüggetlensége révén csak és kizárólag szimbólumokkal kommunikál a játék, ami veteránok számára nem jelent problémát, de a laikusok sajnos nem kapnak “szótárat” a jelekhez. Szerencsére ha hosszan ott felejtjük az ujjunkat valami fölött, felugrik egy kis ablak, ami megmagyarázza mit is csinál az adott lap vagy csoda, aminek annyi szépséghibája van, hogy ahogy említettem egyelőre még csak külföldiül beszél a játék.

A kezünk bal oldalán láthatjuk, hogy hanyadik korban járunk, és hogy hány kártya van a dobópakliban, míg jobb oldalt a jelenlegi pontállást tekinthetjük meg.

A középső területet a csodáink és a tabló foglalja el. Minden megépített kártyánk típusonként oszlopokba rendeződve ide fog kerülni, legalábbis egy sáv belőle, rajta a legfontosabb információkkal (itt is lehet puskázni, ha éppen arra lenne szükség). A tablónk alatt láthatjuk a csodánk szintjeit, illetve a rendelkezésre álló pénzösszeget, katonai győzelem- és vereségjelölőket, illetve az aktuális katonai erőnket.

screenshot_2018-02-15-21-16-00-989_com_rprod_sevenwonders.png

A képernyő felső részén az ellenfeleinkről találhatunk információkat: ki milyen csodával van, illetve kinek mekkora a katonai ereje és hány érmével rendelkezik. Mindemellett a két szomszédunk kártyáit is folyamatosan látjuk a tabló két szélén. Elvileg egyébként ha bármelyik ellenfél városát lehúzzuk, akkor minden fontosat megtudhatunk róla (nem csak a szomszédainkéról). A hangsúlyt az “elvileg” szóra helyezném: az oktatómódban egyszer teljesen véletlenül sikerült ezt a műveletet elvégeznem, egyébként legfeljebb csak felidegesítettem magam.

Ha egy adott korszak végére értünk a játék elvégzi a katonai erő összehasonlítását, és kiosztja a megfelelő pontokat, a harmadik kor után pedig győztest is hirdet.

Expressz csodavárás

A 7 Wonders applikáció nem árul zsákbamacskát:

egy az egyben átülteti az asztali játékot telefonra/tabletre,

miközben az adminisztratív részt teljesen automatizálja. Hogy ez jó-e vagy sem, ízlés kérdése.

screenshot_2018-02-15-21-23-26-548_com_rprod_sevenwonders.png

Az alapjáték egyébként is pörgős mivoltát a digitalizálás tovább erősíti: egy parti kb. 5 perc hosszúságú, legfeljebb csak akkor kell hosszabb játékidővel számolni, ha sokat kell online módban a többiekre várni. Igen, ez pontosan azt jelenti, hogy csak valósidejű játékra van lehetőség, ami a párhuzamos játékmenet és a magas játékosszám miatt érthető is. Sajnos azonban nem lehet konkrét felhasználók ellen játszani, minden partit teljesen random sorsol össze a szerver.

Szerencsére azonban a gép elleni offline mód is tartogat izgalmakat:

az AI kifejezetten jól játszik,

amit az is jól szemléltet, hogy eddig gyakrabban sikerült emberek ellen játékot nyernem, mint szóló módban.

Maga a kezelőfelület láthatóan inkább táblagépre, mintsem kisebb kijelzőjű telefonra lett szabva: a játéktér elég zsúfolt, és nehezen átlátható - mondjuk ez az asztali társasjátékra is abszolút igaz. Éppen ezért a digitális 7Csodát is inkább érzésre, mintsem véres stratégia mentén érdemes játszani.

screenshot_2018-02-15-21-23-18-207_com_rprod_sevenwonders.png

Ami viszont nagy hátránya a játéknak (az apróbb idegesítő gyerekbetegségeken kívül, amin nyilván javítani fognak idővel), az pont a teljes automatizációból fakad: az app tálcán kínálja a lehetséges lépéseket, a helyzet felmérésének örömét elveszi tőlünk. Emiatt kissé mechanikussá, már-már lélektelenné válik a játékmenet, amit tovább súlyosbít a személyes érintkezés szinte teljes hiánya.

Vélemény

Persze ez csak akkor probléma, ha a digitális verzióban 100%-ig az asztali 7 Csoda élményt keressük. Ellenben ha csak szeretnénk egy kicsit gyakorolni, vagy egy 5 perces kávészünet alatt megidézni a társasjátékot, ez a verzió több mint elegendő. Sőt mi több, kifejezetten megéri a pénzét.

Így tehát feltéve, hogy sikerül a fentebb említett néhány apróbb problémát orvosolni, hovatovább a kiegészítőket integrálni az appba, kiváló telefonos társasjáték tulajdonosai lehetünk.

Azt viszont nem hinném, hogy a 7 Csodát nem ismerő laikus játékosok szívét különösebben megdobogtatná 7 Wonders applikáció: a játék célközönsége egyértelműen az alapművet már ismerő tárasjátékos közösség. A többiek számára a zsúfolt játéktér és az elsőre bonyolultnak tűnő szimbólumrendszer inkább elrettentő lehet, mintsem hogy fizessen a játékért. De ez egyáltalán nem baj, és részemről nagyon örülök, hogy szinte bármikor előránthatom a zsebemből az egyik kedvenc tablóépítő játékomat.

Megosztás:
Szólj hozzá!

Prehistory | Board Game Preview

KralleKralle 2018. február 05. 17:30
Prehistory | Board Game Preview

main169.png

We started our review of Ave Roma with the phrase “A lot of options while keeping luck at a minimum” back in those days when its Kickstarter campaign was launched. It seems the above sentence could be a trademark of Attila Szőgyi as it stands true for his second big box game Prehistory as well.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Prehistory társasjáték-ajánló

KralleKralle 2018. február 05. 17:30
Prehistory társasjáték-ajánló

Kicsit sem kőkorszaki megoldások

main169.png

 

“Rengeteg lehetőség, minimális szerencsefaktor” - ezzel a felütéssel kezdtem a cikkem, amikor az Ave Roma című társasjátékot vettem górcső alá és úgy tűnik ez a mondat Szőgyi Attilával kapcsolatos mottónkká is válhatna, ugyanis ez a Prehistoryra is igaz.

This post is also available in: English.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

A Tiltott Sivatag | társasjáték-kritika

kovacs.lehel 2018. január 08. 14:45
A Tiltott Sivatag | társasjáték-kritika

Megtetszett A Tiltott Sziget című társasjáték nemrég írt kritikánk alapján? Netán meg is vetted, kipróbáltad, és túl könnyűnek találtad? Akkor van egy jó hírünk, ugyanis A Tiltott Sivatag bebizonyítja, hogy a homokdűnék fölött repülőszerencsétlenséget szenvedni sokkal nagyobb szívás, mint egy süllyedő szigetről kincseket menteni. De ez egyáltalán nem baj, sőt!

Egy sikeres társasjáték folytatásának mindig nehezebb dolga van újonc társainál, hiszen nem elég önmagában jónak lennie, illik megugrania az előd által magasra tett lécet is. Különösen igaz ez A Tiltott Sivatagra, ami A Tiltott Sziget (egyébként Spiel-jelölt játék) folytatásának tekinthető, magyarul pedig vele együtt jelent meg a Reflexshop gondozásában. Vajon tud-e úgy építkezni a jól bevált alapokra, hogy közben kellően új és friss tudjon maradni? Cikkünkből remélhetőleg kiderül (SPOILER ALERT: mi az hogy!).

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!