Resistance - Avalon társasjáték-ajánló

KralleKralle 2018. február 25. 20:08
Resistance - Avalon társasjáték-ajánló

Alszik az udvar

cover.jpg

A társasos banda titkos jegyzőkönyvéből:

“-... De Zsolti, beválogattalak a csapatba, mert elutasítottad mind a két csapatot, amiben Laci is benne volt. Össze-vissza pofáztál meg meresztgetted a szemedet. Tudod, mit legközelebb akkor sem bízok benned, ha tényleg egy csapatban vagyunk! Nem hiszem el…”

Mindenkinek megvan a meme, amiben egy nagydarab srác a játékos társaira borítja a Catant? Ha igen, elevenítsük fel, ha nincs pótoljuk gyorsan be.

Ez az:

Nna, hát egy Catan parti során előfordul, hogy egy gyengébb pillanatban asztalt borogatnánk, viszont egy jó Avalon parti vége közepe felé ez abszolút természetes érzelmi reakció.

A mi kis keménymagos nyolc fős társaságunkban a The Reistance Avalon “a partyjáték” ami keretek közé szorította és ránk igazította a tábortüzes-gyilkosos (vagyis Ultimate Werewolf) estéinket

Nálunk egy laza buli Artúrnál általában így kezdődik:

Heten (amikor nem 7 Csodázunk), három gonosszal (köztük Morganával), és a jók között Percivallal.

“Alszik az udvar, minden csendes, a jó lovagok mély álomban pihennek, ám Mordred három alávaló szolgája gonosz terveket szövöget -  a bérgyilkos, Morgana és a harmadik  bérenc nyissa ki a szemét és nézzék meg jól egymást, csukjátok be a szemeteket. A jó Merlin egy kapualjból figyeli őket - nyújtsátok fel a kezeteket… jó leengedhetitek, Merlin csukd be a szemed. De úgy tűnik nem csak a vén varázsló hánykolódik álmatlanul, hanem a jó Percival is, aki aggodalmaskodva osont Merlin után, de az boltívek alatt két tovasuhanó köpönyeges alakot is látni vél - Merlin, Morgana emeljétek fel a kezeteket, rendben, most le. Vajon melyikük lehet Merlin…? Percival, hunyd be a szemed, és próbálj meg visszaaludni, de már közel a reggel. Éééés, mindenki nyissa ki a szemét, új nap virradt Artúr király udvarában.”

Én csak egy egyszerű, hű lovag vagyok

Persze, itt mindenki annak vallja magát, hiszen ez a legbiztonságosabb. Átlagos, szürke jó lovagnak lenni szinte unalmas lenne, amennyiben nem állítaná a társaság java magáról ugyanezt. Az Avalonban két tábor munkálkodik azon, hogy megnyerjék a játékot a jó és a rossz örök harca ez.

A cél egyszerű: Mordred alamuszi szolgáinak csak úgy, mint Artúr hűséges támogatóinak három küldetést kell sikerrel véghez vinniük a győzelemhez, ám az utóbbi csapat még nem lehet biztos a győzelmében, ugyanis a gonosz oldalon állók még meggyilkolhatnak egy karaktert, akit Merlinnek gondolnak. És ha valóban Merlin az áldozat, akkor hiába a három sikeres küldetés, az udvar elbukott.

img_20180225_122834.jpg

Eddig eljutni viszont elég kalandos, vannak ugyan játékszabályok, de a játék hatalmas teret enged az udvar lakóinak: bárki állíthat magáról bármit, röpködnek a teóriák és spekulációk, mindenki monitoroz mindenkit, egyesek az asztal alatt erőteljes lábmunkával jelezgetnek, vagy épp tikkelésre panaszkodva kacsintgatnak sűrűn. Hiszen, a puding próbája az evés, és bizony egy csapat valós (vagy annak vélt) összetételére úgy lehet rájönni, ha elküldjük őket kalandozni - illetve elküldenénk, mert ezt előbb meg is kell szavazni. Ennél a pontnál már mindenki gyanús, miért fogadta el, miért nem, miért cserélt, miért hezitált satöbbi.

A küldetések emberigénye játékosszámtól függően változik (és persze ettől függ a gonosz-jó karakterek eloszlása is) és küldetésenként is változik a létszám, illetve az, hogy hány sikertelen kártya kell az elbukásához.

Persze nem csak szájalni kell, hanem a szerepünkhöz mérten titokban tartani a valós kilétünket, szavazni, elutasítani, dönteni, siker vagy balsiker kártya közül dönteni, tehát a tettek is beszédesek.

Nagyon zanzásítva: a Mordred (gy)alázatos szolgái akkor játszanak jót s jól, ha minél több kételyt keltenek, esetleg egy-egy küldetést is meghiúsítanak és a ha nem tudják teljesen ellehetetleníteni a játékot, legalább megölik Merlint. Artúr követői pedig akkor bravúrosak, ha nyernek is (három kék plecsni a küldetések mellett) és még a nagyhatalmú varázsló is túléli a partit.

Az utóbbihoz nem árt, ha kezdőként Percival karakterét is bevetjük, ő hozza az igazi színt a játékba. Merlin és a Bérgyilkos nélkül nincs játék, a többi karakterrel tetszőlegesen színesíthetők a partik, de Percival az, aki már az elején csavar rajta egyet, hiszen ő tudja, hogy ki Merlin és mártírkodhat helyette kedvére, persze nem árt, ha ezt ésszel teszi.

Merthogy itt szerepek is vannak:

Artúr hűséges lovagja (jó) - csak simán: jó

Mordred bérence (gonosz) - nagyon gonosz

Merlin (jó) - ismeri a gonoszokat

Percival (jó) - tudja kicsoda Merlin, ha Morgana is játékban van, tudja, hogy a két játékos közül valamelyik Merlin és valamelyik Morgana

Morgana (gonosz) - ő is Merlinnek vallja magát

A bérgyilkos (gonosz) - mezei gonosz, de a végén megölheti Merlint, az ő szava a gyilkos szó

Oberon (gonosz) - de nem tudja kik a többi gonoszok

Mordred (gonosz) - Merlin előtt ismeretlen marad

Nagyon fontos, hogy amikor egy csapat küldetésre indul és a szettnyi küldetéskártyából titkosan a vezetőnek adja döntését jelképezőt, a jók csak siker-t tehetnek, nem buktathatják el a küldetést, Mordred bérencei választhatnak siker és balsiker közül.

A lovagok, akik azt mondják: NI!

Pár játék után felmerül, hogy melyik oldalnak van könnyebb dolga, illetve nagyobb esélye nyerni. Nálunk elég kiegyensúlyozott a dolog, fele-fele arányban nyerünk, de másoktól azt hallom, hogy az alapverziókban inkább Mordred bérencei győzedelmeskednek.

Erre a problémára szolgál megoldásként a A tó hölgye és a hűségkártyák verzió, de mi nem csak ezért játsszuk így (is).

28580221_1872678022755949_1421809645_o.jpg

Ekkor bizonyos küldetések után az, akinél a Tó hölgye kártya van, megbizonyosodhat egy másik játékos hűségéről: a hölgy ad egy szett hűségkártáyát, és a kérdezett visszaadja neki aszerint, hogy ő jó vagy gonosz - ebben az esetben vallani kell, nincs helye hazugságnak, DE a hölgy nyilatkozik az udvarnak és bármit mondhat, akár hazudhat is az illető kilétéről, ami persze még több drámához vezet.

A helyzet fokozódik hűségkártyákat nem használtuk soha, pedig rengeteget Avalonoztunk, ha van tapasztalatotok, osszátok meg velünk!

Célkeresés verzióval a küldetéseket tetszőleges sorrendben lehet teljesíteni, a vezető nem csak a csapatot rakja össze, hanem a küldetést is megválaszthatja. Természetesen egy küldetést csak egyszer lehet lejátszani. Ez is egy olyan csavar, amit pár ismerkedő parti után be lehet vezetni bátran.

Verdikt

Nehéz általános ajánlást írni az Avalonról, számomra ez “a partijáték”, de tény, hogy nagyon sok múlik a csapaton. Működhet teljesen új emberekkel akár nyári táborban vagy céges csapatépítőn, de az összeszokott bandák kedvencévé is válhat. A titkos szerepek és a dedukció miatt végig izgalmas és feszült játékot eredményez, stressz is akad benne bőven, emiatt sokan nem kedvelik. A szerencse szerepe leginkább az ülésrendben, illetve a kártyák leosztásában ki is merül, itt mindenki a saját gesztenyéjét kapargatja.

A doboz szerint 5-10 játékossal játszható, de a hat játékostól válik igazán izgalmassá, és nagy előnye hogy tíz fővel (meg némi csavarral) tökéletesen működik és a játékidő nem húzódik el attól, ha többen játsszák.

Ár-érték arányban szerinte abszolút győztes, kb. 5000 forintért van benne egy pakli kártya, tokenek, küldetéslapkák amik mind jó minőségűek és rengeteg potenciális parti nagy újrajátszhatósággal.

Megosztás:
2 komment

7 Wonders applikáció | játékbemutató

kovacs.lehel 2018. február 17. 22:25
7 Wonders applikáció | játékbemutató

Álmodnak-e az appok elektronikus csodákkal?

logo.png

A 7 Csoda tavaly lett “kereken” 7 éves, és az egyik legnépszerűbb már-már belépő szintű, de mégis kellően összetett társasjáték lévén a rajongók joggal várták, hogy az okoseszközökre szabott verzió mihamarabb elérhetővé váljon. A fejlesztés igencsak elhúzódott, már-már a StarCraft Ghost - WarCraft 4 - Half Life 3 által alkotott szellemi Bermuda-háromszögbe került, de végül a tavalyi év végén a nagy nyilvánosság számára is letölthetővé vált a 7 Wonders iOS és Android rendszerekre írt digitális változata.

Társasjátékokat digitális formába önteni sosem egyszerű feladat. Na nem feltétlen technikai szempontból, ugyanis a legtöbb esetben mind a játékmenet, mind a főbb vizuális elemek adottak, “csak” valamilyen programnyelvre le kell fordítani őket. Ellenben a társasjáték hangulatát, a szociális interakció adta élményt már sokkal nagyobb kihívás digitalizálni. A helyezet tovább bonyolítja, hogy az okoseszközökre átültetett játékok nem csak a társasos előddel, hanem a többi játékappal is elkerülhetetlenül összehasonlításra kerülnek.

A 7 Csoda a világ egyik legnépszerűbb modern társasjátékaként pörgős játékmenetével jó eséllyel indul ebben a versenyben, lássuk milyen eredménnyel!

Csodálatos gyermekbetegségek

FONTOS: Ez a cikk NEM fogja a 7 Csoda játékmenetét bemutatni. Ha nem ismered a játékot, olvasd el a vonatkozó cikkünket! A teszt a játék androidos verziója alapján íródott.

A 7 Wonders nevű applikáció egy Android és iOS platformokra elérhető, az azonos nevű (magyar piacon 7 Csodaként ismert) társasjáték okoseszközökre átültetett változata.

Az app árát tekintve nem a legolcsóbb kategóriában indul: a zöld robotos rendszeren 5 eurót, az almás verzióért pedig 5 dollárt kell a virtuális pénztárnál fizetnünk. A játék mérete meglepően nagy, nagyjából 500 Mb szabad helyet igényel. A 7 Wonders applikáció egyelőre angolul, franciául, spanyolul, németül, lengyelül, hollandul és olaszul tud (magyarul tehát nem).

Személyes tapasztalat, hogy a letöltés után a játék valamiért a betöltésnél megállt, amit a telefon újraindításával könnyedén tudtam orvosolni - simán lehet, hogy a hiba (szó szerint) az én készülékemben volt. Egyébként a csodálatos 7-es ikonjára kattintva a játék nagyjából fél perc alatt betölt.

screenshot_2018-02-15-20-44-53-114_com_rprod_sevenwonders.png

A kezdőképernyő már-már spártai egyszerűségű: logó, “Play” gomb, “Tutorial” gomb, credits, beállítások. Ez utóbbi menüpontban tudunk nyelvet választani, illetve ki-be kapcsolni a zenét és a különböző hangeffekteket (szerencsére egyik sem zavaró, de sokat sem érdemes tőlük várni), valamint lehetőség van a játék során minden lépésünket validáltatni.

Az oktatómód elsősorban a játékszabályt segít elsajátítani, de megismertet néhány trükkel, már ami az app kezelőfelületét illeti. A türelmetlenebbek szerencséjére erre nem feltétlenül van szükség, ugyanis elég intuitív az UI, főleg ha már ismerjük a társasjáték szabályait.

screenshot_2018-02-15-21-01-11-215_com_rprod_sevenwonders.png

Ha a bűvös “Play” gombra bökünk, a csevegés mellett (szó szerint, a csetablak a képernyő jobb oldalát foglalja el) lehetőségünk van mind offline, mind online játszani, illetve még a játékosok számát is be lehet állítani. Ezen kívül ez a képernyő árulkodik az applikáció jövőjéről is: hamarosan a két legnépszerűbb kiegészítőnek számító Leaders és Cities is elérhető lesz digitális formában.

Szóló módban botok ellen kell játszani, a “gép” pedig véletlenszerűen sorsolja ki a csodákat a virtuális parti előtt (ha nagyon mást akarunk, lehet újrakevertetni is). Ezzel szemben az online játéknál kapunk, amit kapunk, csak győzzük kivárni, amíg az app további játékosokat talál.

 screenshot_2018-02-15-21-03-46-156_com_rprod_sevenwonders.png

A játékfelület három fő részből áll. Az alsó sáv nagy részét a “kezünk” foglalja el: itt vannak a kártyák, amik közül az adott körben választhatunk. Minden kártya bal alsó sarkában láthatjuk, hogy megépíthetjük-e kapásból, esetleg fizetnünk kell-e nyersanyagért, vagy neadjisten nincs elég erőforrásunk, hogy letegyük a kártyát a tablóra. Bármelyik eset is áll fenn, a kártyát megragadva húzhatjuk adott esetben a tablónkra (középső terület, feltéve ha nem piros, hanem zöld keretet kap), egy csodaszintre (középső terület alsó kis “fülei”) vagy a dobópaklira 3 pénzért.

Itt kell megjegyezni, hogy a kártyák folytatják az eredeti 7 Csoda hagyományát: nyelvfüggetlensége révén csak és kizárólag szimbólumokkal kommunikál a játék, ami veteránok számára nem jelent problémát, de a laikusok sajnos nem kapnak “szótárat” a jelekhez. Szerencsére ha hosszan ott felejtjük az ujjunkat valami fölött, felugrik egy kis ablak, ami megmagyarázza mit is csinál az adott lap vagy csoda, aminek annyi szépséghibája van, hogy ahogy említettem egyelőre még csak külföldiül beszél a játék.

A kezünk bal oldalán láthatjuk, hogy hanyadik korban járunk, és hogy hány kártya van a dobópakliban, míg jobb oldalt a jelenlegi pontállást tekinthetjük meg.

A középső területet a csodáink és a tabló foglalja el. Minden megépített kártyánk típusonként oszlopokba rendeződve ide fog kerülni, legalábbis egy sáv belőle, rajta a legfontosabb információkkal (itt is lehet puskázni, ha éppen arra lenne szükség). A tablónk alatt láthatjuk a csodánk szintjeit, illetve a rendelkezésre álló pénzösszeget, katonai győzelem- és vereségjelölőket, illetve az aktuális katonai erőnket.

screenshot_2018-02-15-21-16-00-989_com_rprod_sevenwonders.png

A képernyő felső részén az ellenfeleinkről találhatunk információkat: ki milyen csodával van, illetve kinek mekkora a katonai ereje és hány érmével rendelkezik. Mindemellett a két szomszédunk kártyáit is folyamatosan látjuk a tabló két szélén. Elvileg egyébként ha bármelyik ellenfél városát lehúzzuk, akkor minden fontosat megtudhatunk róla (nem csak a szomszédainkéról). A hangsúlyt az “elvileg” szóra helyezném: az oktatómódban egyszer teljesen véletlenül sikerült ezt a műveletet elvégeznem, egyébként legfeljebb csak felidegesítettem magam.

Ha egy adott korszak végére értünk a játék elvégzi a katonai erő összehasonlítását, és kiosztja a megfelelő pontokat, a harmadik kor után pedig győztest is hirdet.

Expressz csodavárás

A 7 Wonders applikáció nem árul zsákbamacskát:

egy az egyben átülteti az asztali játékot telefonra/tabletre,

miközben az adminisztratív részt teljesen automatizálja. Hogy ez jó-e vagy sem, ízlés kérdése.

screenshot_2018-02-15-21-23-26-548_com_rprod_sevenwonders.png

Az alapjáték egyébként is pörgős mivoltát a digitalizálás tovább erősíti: egy parti kb. 5 perc hosszúságú, legfeljebb csak akkor kell hosszabb játékidővel számolni, ha sokat kell online módban a többiekre várni. Igen, ez pontosan azt jelenti, hogy csak valósidejű játékra van lehetőség, ami a párhuzamos játékmenet és a magas játékosszám miatt érthető is. Sajnos azonban nem lehet konkrét felhasználók ellen játszani, minden partit teljesen random sorsol össze a szerver.

Szerencsére azonban a gép elleni offline mód is tartogat izgalmakat:

az AI kifejezetten jól játszik,

amit az is jól szemléltet, hogy eddig gyakrabban sikerült emberek ellen játékot nyernem, mint szóló módban.

Maga a kezelőfelület láthatóan inkább táblagépre, mintsem kisebb kijelzőjű telefonra lett szabva: a játéktér elég zsúfolt, és nehezen átlátható - mondjuk ez az asztali társasjátékra is abszolút igaz. Éppen ezért a digitális 7Csodát is inkább érzésre, mintsem véres stratégia mentén érdemes játszani.

screenshot_2018-02-15-21-23-18-207_com_rprod_sevenwonders.png

Ami viszont nagy hátránya a játéknak (az apróbb idegesítő gyerekbetegségeken kívül, amin nyilván javítani fognak idővel), az pont a teljes automatizációból fakad: az app tálcán kínálja a lehetséges lépéseket, a helyzet felmérésének örömét elveszi tőlünk. Emiatt kissé mechanikussá, már-már lélektelenné válik a játékmenet, amit tovább súlyosbít a személyes érintkezés szinte teljes hiánya.

Vélemény

Persze ez csak akkor probléma, ha a digitális verzióban 100%-ig az asztali 7 Csoda élményt keressük. Ellenben ha csak szeretnénk egy kicsit gyakorolni, vagy egy 5 perces kávészünet alatt megidézni a társasjátékot, ez a verzió több mint elegendő. Sőt mi több, kifejezetten megéri a pénzét.

Így tehát feltéve, hogy sikerül a fentebb említett néhány apróbb problémát orvosolni, hovatovább a kiegészítőket integrálni az appba, kiváló telefonos társasjáték tulajdonosai lehetünk.

Azt viszont nem hinném, hogy a 7 Csodát nem ismerő laikus játékosok szívét különösebben megdobogtatná 7 Wonders applikáció: a játék célközönsége egyértelműen az alapművet már ismerő tárasjátékos közösség. A többiek számára a zsúfolt játéktér és az elsőre bonyolultnak tűnő szimbólumrendszer inkább elrettentő lehet, mintsem hogy fizessen a játékért. De ez egyáltalán nem baj, és részemről nagyon örülök, hogy szinte bármikor előránthatom a zsebemből az egyik kedvenc tablóépítő játékomat.

Megosztás:
Szólj hozzá!

Prehistory | Board Game Preview

KralleKralle 2018. február 05. 17:30
Prehistory | Board Game Preview

main169.png

We started our review of Ave Roma with the phrase “A lot of options while keeping luck at a minimum” back in those days when its Kickstarter campaign was launched. It seems the above sentence could be a trademark of Attila Szőgyi as it stands true for his second big box game Prehistory as well.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!

Prehistory társasjáték-ajánló

KralleKralle 2018. február 05. 17:30
Prehistory társasjáték-ajánló

Kicsit sem kőkorszaki megoldások

main169.png

 

“Rengeteg lehetőség, minimális szerencsefaktor” - ezzel a felütéssel kezdtem a cikkem, amikor az Ave Roma című társasjátékot vettem górcső alá és úgy tűnik ez a mondat Szőgyi Attilával kapcsolatos mottónkká is válhatna, ugyanis ez a Prehistoryra is igaz.

This post is also available in: English.

Tovább
Megosztás:
Szólj hozzá!