Kingdomino társasjáték-kritika

kovacs.lehel 2017. május 05. 17:00
Kingdomino társasjáték-kritika

Dominózni nem gyerekjáték!

Bruno Cathala neve ismerősként csenghet blogunk rendszeres olvasói fülében: a francia társasjáték-tervező több játékáról is írtunk már (7 Csoda: Párbaj, Five Tribes, Yamatai), mégpedig kivétel nélkül pozitívat. Amikor megtudtuk, hogy 2016-os újdonságát, a Kingdominot a Gémklub elhozza Magyarországra is, örömmel vetettük bele magunkat a dominózásba. A látszat ellenére közel sem gyerekjátékról van szó!

Őszintén szólva, mikor először megláttam a Kingdomino dobozát, egyáltalán nem keltette fel az érdeklődésemet. Na nem azért, mert ne lenne elég szép – kivételesen színes a borító –, egyszerűen túl gyerekjátékosnak tűnt a megjelenése. Ami mégis kíváncsivá tett, az a szerző kiléte. Ahogy azt a címéből sejteni lehet, Bruno Cathala ismét egy klasszikus játék alapjaihoz nyúlt, és kíváncsi voltam, hogy a Five Tribes mankalája után mit hoz ki a szerző a talán még szélesebb körben ismert dominóból.

Dominóba oltott szorzótábla

Ahogy azt említettem, a borító szép színes, és ez a beltartalomra is áll. A doboz nem tartalmaz túlzottan sok játékelemet, pénzünkért kapunk 48 számozott dominólapkát, négy kezdőlapkát a hozzájuk tartozó 3D kastélyokkal, illetve játékosonként két királyfigurát (csak a kétszemélyes játéknál kell mindkettőt használni).

A játék ugyan nem magyar kiadás, viszont a Gémklub szállít hozzá magyar szabályt is. Az első verzióval sajnos volt néhány probléma (elsőre kicsit nehezen lehet elmenni az oldalak számozásán, illetve fordítási hibák is voltak benne), de szerencsére ezt ők is észrevették, és most már javított verzióval látják el a játékot. Mindenesetre érdemes csekkolni a Gémklub oldalán fent lévő szabályt, biztos, ami biztos.

A Kingdomino egy 2-4 fő által játszható lapkalerakós családi játék, játékidő szempontjából 15-20 perc körül érdemes számolni vele.

A játék lényege, hogy minél értékesebb királyságot építsünk dominók segítségével egy 5x5-ös területre. A kezdőlapkánk (rajta a királyfiguránkkal megegyező színű kastéllyal) fogja jelenteni „hódításaink” kiindulópontját, ugyanis ez a lapka jokerként szolgál: bármilyen dominó lerakható mellé.

Egy elkészült királyság

A dominók természetesen kétfelé vannak osztva, és többféle tereptípus is szerepelhet rajtuk: vannak erdők, gabonamezők, tavak, legelők, mocsarak és hegyek. Értelemszerűen lehelyezésnél a dominó egyik felének ugyanolyan tájtípusúnak kell lennie, mint az egyik, ami mellé lerakjuk. Törekednünk kell arra, hogy minél nagyobb egybefüggő területeink legyenek, viszont önmagukban ezek még nem sokat érnek: figyelnünk kell arra is, hogy a területen legyen legalább egy korona, ugyanis koronák számát megszorozva a terület nagyságával kapjuk meg annak értékét. Fontos, hogy a királyságunk legfeljebb 5x5-ös nagyságú lehet, ha ezen túlnyúlnánk, nem rakhatjuk le a dominót!

Persze ez önmagában még nem lenne nagy durranás,

a játék a dominók kiválasztásának módjától válik igazán érdekessé.

A dominók számozottak, a használt királyfigurák számától függően minden kör elején véletlenszerűen kell húznunk adott számú dominót. A húzott lapkákat előbb sorba kell rendezni (minél magasabb a száma, annál értékesebb), majd felcsapni őket. Az első játékos (a sorrend az első körnél még véletlenszerűen dől el) választ egy lapkát, de két dolgot is mérlegelnie kell: minél magasabb számú dominót választ, annál több pontot szerezhet vele, viszont a következő sorból annál később választhat majd. Mikor mindenki választott lapkát, felcsapunk egy újabb sor dominót, és a legkisebb dominón álló királyfigura tulajdonosával kezdve mindenki elveszi a választott területeket, beépíti a saját királyságába, és választ egy új lapkát a következő sorból (elmondva ez sokkal bonyolultabb, mint a valóságban).

Dominóválasztás folyamatban

A játék addig tart, amíg játékosszámtól függően el nem fogynak a dominók (a játékba kerülő lapkák száma úgy van kitalálva, hogy elvben mindenki meg tudja építeni az 5x5-ös kis királyságát). A végén mindenki összeszámolja, hogy a különböző területei hány pontot érnek (területek nagysága szorozva a rajtuk lévő koronák számával), nem meglepő módon a legtöbb pontot elérő játékos lesz a győztes.

Játékosszám tekintetében fontos, hogy két személynél a játékosok két-két királyfigurát használnak (tehát két dominót választanak a négyből), míg a többi esetben mindenki csak egyet (a szerző hasonló megoldással élt a Five Tribes és a Yamatai esetében is).

A játékszabály ezen felül tartalmaz még néhány variánst is, így lehetőség van több parti lejátszására is, illetve plusz pontokat lehet szerezni, ha sikerül úgy terjeszkednünk, hogy a kastélyunk középen maradjon, illetve ha sikerül teljesen beépítenünk az 5x5-ös területünket. A legérdekesebb játékmód viszont csak két személlyel működik: ekkor az összes dobozban lévő dominó felhasználásával 7x7-es királyságot kell építeni.

Mostan színes dominókról álmodom

A játék doboza megtévesztő lehet, ugyanis a rajzfilmszerű grafika nem kifejezetten gyerekjátékot rejt, szükséges hozzá néhány alapvető matematikai művelet (összeadás, szorzás) ismerete. Ellenben felnőtteknek is szórakoztató élmény játszani.

A Kingdomino egy gyorsan pörgő, taktikai játék, aminek ugyan nincsenek hatalmas mélységei, de egy 15-20 perces levezető játéktól nem is vár feltétlen mást az ember. Ettől függetlenül kínál néhány érdekes döntési helyzetet. Egyrészt a dominók lepakolása megadja a „valamit építek” érzést, ha pedig sikerül pontokat is szerezünk ezáltal, az külön sikerélmény. Másfelől a dominók kiválasztása is izgalmas helyzeteket teremt, hiszen azok erőssége és az általuk kínált körsorrend fordítottan arányos. Nagyon ritka, hogy egy dominóval nem tudunk mit kezdeni, de egy „gyengébb”.választás sem feltétlen probléma, hiszen jó eséllyel a következő körben mi választhatunk először lapkát.

Míg mi kényelmesen hódítgatunk, udvari mágusaink fenntartják a rendet

A játék legérdekesebb arcát két játékos esetén mutatja meg, hiszen ekkor egy fordulóban kétszer is jöhetünk, illetve a 7x7-es szabályváltozattal nagyobb birtokot építhetünk (két játékossal mindenképp érdemes ezzel a variánssal játszani). Ekkor ugyan némileg hosszabb (értsd: kb. 10 perc), de így egy kicsit tervezhetőbb a játék, hiszen a doboz minden lapkája sorra fog kerülni, és a beépíthető terület is elég nagy ahhoz, hogy igazán nagy pontszámot lehessen elérni a parti során.

Összegzés

A Kingdomino egy szépen kivitelezett, nagyon könnyed, rövid levezető játék, ami ugyan nem váltja meg a világot, de hálistennek ez nem is célja. Minden játékosszámmal szórakoztató tud lenni, de két fővel nyújtja a legteljesebb játékélményt.

A fentiek miatt tehát melegen ajánljuk gyakorlatilag bárkinek, ideális egy komolyabb játék előtt vagy után ráhangolódásként illetve levezetésként, vagy egy dolgos hétköznap végén könnyed esti kikapcsolódásként.

A játékot a Gémklub bocsátotta rendelkezésünkre.

Megosztás:
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr3212483475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.