Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Gwent: The Witcher Card Game | Bétateszt
Trónkövetelő mesekártya a láthatáron?

 A Gwent kártyajáték bétája már tart egy ideje, és elég sok frissítésen, ráncfelvarráson van túl. Még mikor csak híreztünk róla, hogy egyszer majd lesz ilyen, én már jelentkeztem is a bétára. Nagy Witcher-rajongóként, a könyvek és a játékok után ebbe is bele szerettem volna állni teljes mellszélességgel. Végül is csupán egy újabb dolog, ami merítheti a szabadidőm amúgy is egyre soványabb patakját. Amint jött a mail, hogy kedves személyemet is meghívták a tesztelésre, már telepítettem is a csudálatos gog-ot, illetve a játékot. Nézzük, miután eltelt pár hónap, hogy áll a játék jelenleg, illetve mik a tapasztalataink vele.

Mielőtt belemennénk a részletekbe, szeretnék kitérni rá, hogy a játék jobb-e jelenleg, mint a most hódító Hearthstone, Magic vagy éppen a tavaly év végén debütált Star Wars: Sorsok. Ez egy olyan kérdés, mely a kompetitív játékoknál óhatatlanul felmerül. Megéri-e játszanom, vagy keressek olyat, ami balanszoltabb, jobb rendszerű, kidolgozottabb, több lehetőséggel kecsegtet. Nos, ez egyelőre még szerintem nem látható. A Gwent egy igencsak új lépcső, ezért több idő kell ennek eldöntéséhez.

Az viszont biztos, hogy a Gwent baromi szórakoztató, és kellően mély taktikai lehetőségekkel rendelkezik ahhoz, hogy időről időre visszatérjek hozzá még úgy is, hogy nem vagyok egy nagy kártyás fiú.

Már mondom is, hogy miért.

Az alapok

Aki próbálta a Witcher: Wild Hunt-ot, annak nagyon ismerős lehet már a játék alapja, de előre érdemes leszögezni, hogy nagyon sok változtatáson esett át, ami szörnyen jót tett neki. A játék alapjai a Condottiere nevű FFG-s kártyajátékból lettek lopva kölcsönözve, ahol a játékosoknak Olaszország területeit kell elfoglalniuk. Ami itt más, hogy a 3-5 játékost is támogató játék helyett egy manapság jól menő duel rendszert kapunk. A lényeg, hogy “best of 3” alapon működik a győzelem, tehát a meccset az nyeri, aki két győzelmet fel tud mutatni egy parti során. A Gwentben a Witcher világának népcsoportjai szerint különböző frakciók szerepelnek. Mindegyik saját különleges képességgel rendelkezik, mely kihasználja, illetve erősíti az oda tartozó lapokat, vezetőket.

 Jelenleg öt frakció kap szerepet, mely nagyrészt lefedi az ismert történetek szereplőgárdáját. Nilfgaard, ami főként diplomáciára, megtévesztésre, és piszkos kis trükkökre épít. A Szörnyek, akiket nem állít meg időjárás, s számbeli fölényüket és tiszta erejüket használva igyekeznek mindent elpusztítani. Skellige, akik a hősi halált és bátorságot tartva szem előtt a sírból visszatérve, a halotti kártyák manipulációival lephetik meg ellenfeleiket, illetve fájdalmat nem érző, tomboló harcosok élén söpörhetnek el mindent és mindenkit.

Az Északi Királyságok, akik a csatatér irányításával, erős lovagokkal, harci gépekkel és képzett orvosokkal okoznak fejtörést a legjobb stratégáknak is. Végül, de nem utolsó sorban a Scoia'tael, a kisebbségben élő törpök, elfek, és hozzájuk tartozó egyéb népek, akik kiszorítva, kiközösítve, erdős és hegyvidékes területeik ismeretét kihasználva gerillákként küzdenek. Mozgékony, bárhová tehető egységekkel, fejjel lefelé kirakható csapdákkal, s hőseik fanatikus követőivel operálnak. Végezetül egy ezeken kívül álló hatodik fél is létezik, a semleges lapok személyében, ami főként a mindenki által használható witcherek és buff-lapok miatt lényeges.

Mechanika

Aki még soha nem játszott a Witcher-ben nagy sikert aratott kártyajátékkal, annak gyorsan összefoglalom, hogy miről is van szó. Mindkét játékos húz 10 lapot a 25-40 kártyát számláló paklijából. Ebből még pár lap kezdésnél újrahúzható. Ezek a lapok nagyrészt egységek, akiknek az ereje az életét is meghatározza, s ez az érték hozzáadódik a térfeled összesített erejéhez. A legtöbb egység rendelkezik speciális szabályokkal, mint hogy amikor beérkezik, sebzést oszt le más lapoknak, amik ettől gyengülnek, avagy megsemmisülnek. A kártyák négy kategóriába oszlanak, ezek alapján pakolhatjuk őket le. Közelharci, távolsági, ostrom, valamint a varázslatok és támogató kártyák. Ez azért fontos, mert a különböző hatások, buffok, debuffok általában egy adott sorra érvényesek. Sok kártya esetében azonban figyelni kell, mert hatása mindkét térfélre kiterjed. Ilyen például a fagy, a köd, az eső, mely egy-egy sor értékét 1-re csökkenti, illetve a legnagyobb illetve legkisebb kártyák megsemmisítésére szolgáló varázslatok.

Sok más játékkal ellentétben a Gwentben nincsen mana, se semmilyen más nyersanyag, egyszerűen, csak felváltva lepakoljuk a lapjainkat. Érdemes figyelni, mennyi lappal gazdálkodik az ellenfelünk, s sokszor jobban megéri feladni egy menetet, hogy lapelőnybe kerülhessünk. A második körre kettő, míg a harmadikra egy darab extra lapot húzhatunk még fel. Számomra kimondottan szórakoztató az a Gwent alapjául szolgáló mechanika, miszerint a lényeg, hogy elhitesd az ellenféllel, hogy készülsz egy dologra, s kihúzd a lapokat a kezéből ezáltal.

A megtévesztés  kulcsfontosságú. Ha ráérzel az ízére, ez fog hozzásegíteni leginkább, hogy több pontod legyen a térfeleden, mint ellenfelednek.

 

Tanulási fázis

Könnyű megtanulni a Gwentet? Szerintem a lassabban tanulható játékok közé fog tartozni, mégpedig azért, mert szinte minden kártyának van képessége, rengeteg különböző kombinációt lehet létrehozni, s szinte minden lap teljes változást hoz egy-egy pakli taktikájába. Persze, mondhatja bárki, hogy ez máshol is így van, én ezzel vitába nem szállok. Egyszerűen csupán szerintem bonyolultabb a Hearthstone-nál, ami úgy lett kitalálva, hogy még egy csecsemő is boldoguljon az alapokkal. Ez nyilván épp akkora előny, mint amekkora hátrány is. Amiben talán én közelebb érzem magamhoz a Gwentet, az az a tény, hogy a szerencse sokkal kevésbé játszik szerepet, illetve hogy komolyabb taktikai lehetőségek rejlenek benne.

Más részről viszont a Gwentben is nagy szerepe van a farmolásnak. Valahogy ugyanis meg kell szereznünk a szükséges lapokat. Ehhez pedig két dolog kell, amennyiben valaki nem akarja rákölteni a világ összes pénzét. Az első és legfontosabb, hogy tegyük le a voksunkat egy kiválasztott frakció mellett, így sokkal több lapunk lesz idővel már hozzájuk. A második pedig természetesen a sok-sok játék. Ez pedig a következőket eredményezi: scrapet, amiből majd craftolhatunk, és boostereket, illetve itt Keg-eket, amit a jóképű troll úr nyitogat ki nekünk. Minden keg tartalmaz négy darab fix lapot, és még hármat, amiből egyet választhatunk. Értelemszerűen a választott frakciónknak megfelelően, ha van benne olyan. A craftolás a nehezebb út. A gyenge bronz lapok 100 nyersanyagba kerülnek, míg az arany kártyák és a frakcióvezetők akár 800-ba. Ez pedig sok-sok óra játékot jelent...

A korszellemnek megfelelően kapunk még xp-t is, és szintlépéskor újabb keg üti a markunkat. Arany helyett itt ore, azaz érc van, ezt is gyűjtögethetjük, csurran csöppen valamennyi győzelmenként, illetve a napi küldetések után is. Egyébként jelenleg 1 keg 100 érc, vagy 1.50USD. 

Tükröm, tükröm, elég szép vagyok-e

A 2D illusztrációk nagyon igényesek, a táblára sincs panasz. A hangok jól eltaláltak, a zene fülbemászó. Míg az alap kártyák nagyon tetszettek, s gyönyörű grafikákkal vannak ellátva, addig a szemem kissé megakadt az animált verziókon. Ugyanis Gerlat lapján jó öreg szörnyvadászunk olyan "igényesen" hasítja le a szörnyek fejét, hogy még talán az 1996-os Lara Croft és ferdén nézne rá. Geralt pedig szinte minden pakliban megtalálható. Kérdezem én, mi a tő akadályozta meg egy igényesebb megoldás használatát? Felőlem ne mozogjon, meg ne csillogjon, csak ne essen benne hasra a szemem. No, nem szapulom tovább, ennek kivételével minden megnyerő a Gwent külalakjában.

Ez legyen a következő időrabló tevékenységem?

Jó kérdés. Aki szereti a kártyajátékokat, mindenképp adjon neki egy esélyt, abból baj nem lehet.  A Gwent kimondottan jó, és bár még csupán béta fázisban jár, mindenképp érdemes odafigyelni rá. Jó játékmenet, izgalmas harcok, sok gondolkodás teszi ragadóssá a újabb meccsek ikonját. Mivel még csak egy bétáról beszélünk, az még a jövő zenéje, hogy mennyire lesz komolyan véve, szeretgetve, s mennyire kapja fel a közösség. Egyelőre úgy tűnik, minden esély megvan rá, hogy sokan rákattanjanak. 

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr212408411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.12. 15:38:07

Én pár játék után néhány hónapja feladtam. Mini játékként érdekes volt a W III-ban, ahol mindig újra nekimehettél egy ellenek, de borzalmasan balanszolatlan volt. A játékmenet alapvető balanszhibákkal küzdött. Meg valahogy mindig sokkal erősebb ellenfelekkel rakott össze a matchmaking.

Időm nem volt rá, ezért fel is hagytam vele. Ettől függetlenül persze lehet, hogy most már jó.

mrTade 2017.04.12. 15:59:07

@molnibalage: na igen, az eleje döcögős volt, de azóta rengeteget csiszoltak rajta.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása