Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Eldritch Horror társasjáték | kapuzárási pánik
Cthulhu és a haverok világkörüli turnéra indultak, mi pedig nem győzünk csápolni nekik.

untitled_design.png

A Fantasy Flight Games már évek óta bizonyítja, hogy kiválóan tudják a lovecrafti kozmikus horrort az asztali játékok világába ültetni. Van is benne gyakorlatuk, hiszen majd’ minden alkalmat megragadnak, hogy összecsápozzák dobozaikat, legyen szó kártya- vagy társasjátékokról. Egyik legsikeresebb randijuk a Mérhetetlen Vénekkel a 2005-ös Rettegés Arkhamban volt, amely a kooperatív játékélményt, a nyomozás izgalmát és a kalandot öntötte nyakon a Cthulhu-mítosz zölden fortyogó páclevével, ez a recept pedig - bár koránt sem volt hibátlan - sokak számára meghatározó élménynek bizonyult a társasjátékos világban. Ennek a játéknak a szellemi örököse a 2013-as Eldritch Horror, amelynek magyar változata éppen idén jelent meg a Delta Vision gondozásában.

Cthulhu visszahívása

Az Eldritch Horror alapvetően ugyanazzal a recepttel dolgozik, mint a nagy előd, mégsem mondhatjuk, hogy ugyanannak a játéknak az újradizájnolt változatával lenne dolgunk. A nyomozás, a kaland és persze a Cthulhu-mítosz természetesen ezúttal is jelen vannak, ám ellentétben az Arkham lokális horrorjával az Elrditch Horror csápjai a teljes bolygóra kiterjesztik borzalmaikat. A játék során kontinenseken átívelő rejtélyek megoldását kell a játékosoknak megoldaniuk, miközben a Mérhetetlen Vének erői folyamatosan azon lesznek, hogy romba döntsék világunkat. A kozmikus borzalmak mellett pedig az idő is ellenünk dolgozik, miközben a különböző helyszíneken próbálunk boldogulni.

dscn1830.JPG

A boldogulás viszont sokkalta egyszerűbb, mint az annyiszor emlegetett Arkham Horror esetében, ám ez a fejlesztők kifejezett szándéka is volt. A játékosok egy olyan pofonegyszerű, képességpróbákon alapuló rendszerben igyekszenek testi és szellemi épségüket megőrizni a borzalmakkal szemben, amely gyakorlatilag negyed óra elsajátítható, élvezetes, de kellő kihívást is jelent ahhoz, hogy ne fulladjon unalomba a szörnyvadászat. Bizony,

az Eldritch Horror izzasztó élmény tud lenni,

amelyhez kifejezetten jól jött a Pandemic Legacy-s rutin, de mi mást is várhatnánk akkor, amikor világunkat Cthulhuék igyekeznek leigázni? És lesz dolgunk bőven, ugyanis a játék során megállás nélkül nyílnak majd a térkapuk, hogy válogatott borzalmakat okádjanak a Földre, ha pedig tétovák vagyunk, előbb-utóbb valamelyik Mérhetetlen Vén is felébred…

A magyar Lovecraft-helyzet fokozódik

Howard Philips Lovecraft munkássága Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend, ráadásul kifejezetten aktív közösség bábáskodik a mester irodalmi hagyatéka felett. A The Black Aether című rajongói magazin online és print formában is minőségi tartalmakkal járul hozzá a kozmikus horrorhoz, így ha egy kicsit komolyabban is szeretnél elmerülni Lovecraft munkásságában, mindenképp csekkoljátok őket!

Kozmikus komponensek

A Fantasy Flight Games ezúttal sem volt szégyenlős, amikor megpakolta a dobozt; igazi token- és kártyaviharral van dolgunk. Azonban a komponensek mennyisége most sem ment a minőség rovására, kiváló minőségű és megvalósítású játékszerekkel van dolgunk, az pedig külön öröm, hogy a magyar változat is pazar lett.

Egy ilyen erősen nyelvfüggő játéknál pedig elképesztően fontos ez, hiszen alapvetően szövegekkel és leírásokkal találkozunk, amelyek éppen akkor tudnak működni, ha sikerül átültetni az eredeti hangulatot. Itt-ott persze találkozhatunk nyelvi ügyetlenségekkel, furcsa mondatokkal, de alapvetően

igényes és hangulatos szövegekkel van dolgunk,

hazai játékosként így mindenképp megérte kivárni a magyar változatot.

A komponensek mennyisége egyébként tényleg tekintélyt parancsoló, központi tábla, a különböző kártyapaklik és tokenek gyakorlatilag felfalják az asztalt, így akik el szeretnének merülni a lovecrafti rejtélyekben, nagy asztallal készüljenek!

Így kell megmenteni a világot

Ahogy korábban említettem, az Eldritch Horror sikeresen egyszerűsített a korábbi formán, aminek köszönhetően viszonylag gyorsan elsajátíthatjuk a játék alapjait. Mivel kooperatív játékról van szó, a közös tanulás és fejlődés eleve természetesebb része a játéknak, attól azonban tényleg nem kell tartanunk, hogy tanácstalan kultisták módjára vakargatjuk majd a fejünket.  

dscn1852.JPG

A játék kezdetén ki kell választanunk, hogy a négy bedobozolt Mérhetetlen Vén közül melyikkel szeretnénk szembeszállni. Cthulhu, Azathoth, Yog-Sothoth és Shub-Niggurath négyese áll rendelkezésünkre, elsősorban tehát a hozzájuk köthető gyötrelmek fogják megkeseríteni játékos életünket. Miután megvan a rémség, jöhet a játékos karakterek kiválasztása, belőlük 12 található a dobozban. Mindegyikük különböző attribútumokkal és egyedi akciókkal bír, így érdemes megnézegetni, melyik nyomozó mire képes, de akkor sem dől össze a világ, ha a véletlenre bízzuk választásunkat. Mi első alkalommal így tettünk, és - bár csúnya vége lett - tök jól szórakoztunk.

A különböző paklik összeállítása és megkeverése után pedig készen is állunk rá, hogy megkezdjük világunk csáptalanítását. Innen pedig körökre osztva haladunk, amelyek minden esetben három fázisból állnak:

1. AKCIÓFÁZIS

Ebben a fázisban a játékosok 2 különböző akciót hajthatnak végre, amelyek az alábbiak lehetnek:

Utazás: egy szomszédos területre, amelyek között lehetnek városok, vadregényes tájak és kikötők

Pihenés: ha ezt az akciót választjuk, regenerálódnak testi és szellemi sérüléseink.

Csere: a többi játékoskarakterekkel csencselhetünk.

Felkészülés az utazásra: Hajó- illetve vonatjegyeket vehetünk, amelyeket segítségével utazáskortovábbi szomszédos területekre mozoghatunk

Felszerelkezés: Lehetőségünk van felpakolni magunkat mindenféle tárggyal és varázslattal, amelyeket a tábla egy kijelölt részéről vásárolhatunk meg, feltéve, ha sikerrel járunk az adott eszközhöz tartozó képességpróbán, aminek eredményét kockadobással döntjük el. Az 5-ös és 6-os dobások számítanak sikernek, ezek számát kell maximalizálnunk ahhoz, hogy megkaparintsuk az egyes tárgyakat, melyek értéke természetesen változó.

Speciális képességek: Az egyes karakterekhez tartozó akciók.

2. TALÁLKOZÁSI FÁZIS

Ebben a fázisban minden játékosnak végre kell hajtania a saját aktuális helyzetéhez tartozó akciót, pontosabban találkozást. Amennyiben az adott helyen valamiféle szörny is tartózkodik, kockadobások segítségével kell megcipőznünk. Amennyiben sikerrel járunk, végrehajthatjuk az adott helyszínhez tartozó találkozást, azaz húzhatunk egy kártyát a megfelelő pakliból. A kártyákon található szöveg pedig egy újabb próbatételt rejt, amelynek pozitív és negatív kimenetele is lehet. Ebben a fázisban gyűjthetünk nyomjelzőket is, amelyek a különféle rejtélykártyák megoldásához, illetve a játék megnyeréséhez kellenek: A feladatunk elsődlegesen tulajdonképpen az lesz, hogy az adott Mérhetetlen Vénhez tartozó rejtélykártyák közül hármat megoldjunk. Amennyiben sikerrel járunk, koccinthatunk, ugyanis megnyertük a játékot.

3. MÍTOSZFÁZIS 

Ez az a fázis, amelyben a játék bosszút áll minden erőfeszítésünkön. Itt az egyszerű eseményektől kezdve a nyakig szaron át bármi történhet: új kapuk nyílnak meg, szörnyek jönnek, haladunk az ómenjelzővel és a végzetjelzővel, tehát nagyrészt kevésbé kellemes dolgok történnek velünk. Vigyáznunk kell, ugyanis amennyiben a végzetjelző befejezi a visszaszámlálást, felébred a Mérhetetlen Vén, és bár ez még nem jelent automatikus vereséget, nagyon nehéz dolgunk lesz, ha nyerni szeretnénk.

 

Árnyék a konyhaasztal fölött

Az Eldritch Horror egy kegyetlenül hangulatos játék, ugyanakkor kellően nyitott is ahhoz, hogy ne csupán Lovecraft prófétái számára legyen tartalmas élmény a találkozás. Ettől függetlenül kár lenne elmenni amellett, hogy a játék elsősorban azok felé kacsingat, akik otthonosan mozognak az Arkham-Dunwich-Innsmouth aranyháromszögben, és alkalomadtán az Őrület hegyeit is megmászták. Ezzel persze az ég világon semmi gond sincs, hiszen az Eldritch Horror a lovecrafti hagyományra, azonban belül is a Cthulhu-mítoszra épül, ehhez pedig szinte kötelező is, hogy a beavatottak elégedetten csettintsenek, amikor valami ismerős borzalommal találkoznak.

eldritch_horror_big.jpg

Játékmechanikai szempontból viszont óhatatlanul felmerül a Pandemic-játékokkal való összehasonlítás, hiszen az Eldritch Horror is a kooperatív játékok világából származik. Nekem kifejezetten jól esett a lovecrafti rejtély megoldása a tavalyi intenzív Pandemic Legacy maraton után, ugyanakkor mechanikai szempontból az Eldritch Horror valamivel döcögősebb, és néha frusztrálóbb élmény.

A random dobásoknak köszönhetően jóval kisebb a kontroll, Cthulhuék pedig néha kifejezetten rossz hatással vannak a kockákra, ezáltal valahogy kevésbé “precízebb” az élmény, ami persze tematikai szempontból teljesen érthető. Az Eldritch Horror nem is ebből a szempontból nehézkes. A rengeteg komponens, a hatalmas helyigény kifejezetten rémisztő lehet sokak számára; már egy közepes méretű asztalon is bajos lehet a kényelmes játék, ami miatt nálam meglehetősen nehéz egy Eldritch Horror parti leszervezése.

És egy kis furcsaság: a sok komponens bizonyos szempontból kevésnek is bizonyul, a négy Mérhetetlen Vén, valamint a kontinensenként 8 helyszínkártya szinte üvölt a kiegészítőkért. Az angol változat esetében ezzel nincs is gond, hiszen az évek során jöttek is kiegészítő tartalmak rendesen. Reméljük, előbb-utóbb a magyar kiadás is súlyosbodik ezekkel a kiadványokkal.

Verdikt

Az Eldritch Horror 2017 egyik legfontosabb magyar társasjátékos megjelenése, ami egyszerű játékmenetével, elképesztően gyönyörű megvalósításával és lovecrafti hangulatával olyan erővel csapódott be, hogy a Mérhetetlen Vének ébredése elkerülhetetlen volt. Mi nagyon jól szórakoztunk, és valami azt súgja, hogy a jövőben is gyakran fogunk kooperálni, hogy elűzzük Cthulhuékat szeretett világunkból. Reméljük, hamarosan magyar nyelvű kiegészítőkkel is súlyosbíthatjuk az élményt.

A játékot a Delta Visiontől kaptuk tesztelésre, ám ez véleményünket nem befolyásolta.

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr812369291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

glezmen 2017.04.24. 14:21:08

az elso (FF) animgif mibol/honnan van?

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása