Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Bemutatkozott a Nintendo Switch, de vajon felér az eddig generált hype-pal?
Részletes összefoglaló és elemzés a Nintendo legújabb konzoljáról.

nintendo-switch.jpg

Hosszas várakozás után végre minden részletében bemutatták a Nintendo Switch névre hallgató hibrid konzolt, mely idén március 3-án jelenik meg világszerte. Sok új információval gazdagodtunk a napokban; van, aminek örülünk, és van, aminek viszont egyáltalán nem. A következőkben részletesen bemutatjuk mindazt, amit jelenleg a konzolról tudunk, és hogy vajon ez lesz-e a kulcs ahhoz az átütő sikerhez, amire a Nintendónak már hosszú évek óta nagy szüksége van.

Konzol is meg nem is, handheld is meg nem is. Mi az?

A legszembetűnőbb újdonság, amivel a Nintendo Switch nevű készülék jellemezhető, az nem más, minthogy ez egy olyan otthoni konzol, amit bármikor a hónunk alá csaphatunk, hogy aztán úton-útfélen, a buszon vagy a metrón utazva folytathassuk kedvenc játékunkat annak megszakítása nélkül.

switch konzol

A konzol-handheld hibrid leglényegesebb eleme az a tablet törzs, amelyben a készülék motorja, azaz a játékok futtatásához szükséges elektronika foglal helyet. Minden más csupán kellék, kiegészítő. Ennélfogva ezt a 6,2 colos érintőképernyővel rendelkező gépet ráköthetjük akár a tévére, vagy tehetjük a táskánkba egy hosszabb-rövidebb utazáshoz.

Joy-Con: apró örömök az életben

A tablet két oldalán a Joy-Con™ nevű apró, levehető mini-kontrollerek találhatók. Ezek akár önmagukban is teljes értékű kontrollerként is használhatók, ugyanis szerepel rajtuk valamennyi gomb, ami a Switch játékok irányításához szükséges. Sőt, még ennél is több van bennük: gyorsulásérzékelő, giroszkóp, infravörös mozgásérzékelő kamera, no és persze az amiibókhoz szükséges NFC olvasó sem maradhatott ki.

joy-con.jpg

Mindezen felül még egy spéci új funkcióval is rendelkeznek: az „HD rumble” névre hallgató technológia az eddigiekhez képest sokkal realisztikusabb rezgéseket képes érzékeltetni. A játékosok így akár olyan kifinomult mozgásokat is érezhetnek, mint jégkockák koppanása egy pohárban. Az egyszer biztos, hogy egy ilyen cuccnak nagyon örült volna az a vak srác, aki végigvitte a Zelda: Ocarina of Time-ot anélkül, hogy életében akár egy képkockát is látott volna belőle.

Wii U 2.0

Nehéz megfogalmazni, miként érdemes erre az új játékkonzolra tekinteni. Egyfelől ez egy olyan konzol, amit bármikor magával vihet az ember, másfelől viszont egy olyan handheld, amit rá lehet kötni a tévére. A Nintendo hivatalos álláspontja szerint azonban

a Switch elsősorban otthoni konzol.

Így aztán innentől kezdve kénytelenek vagyunk mi is elsődlegesen otthoni konzolként tekinteni rá. De nem is nagyon tehetnénk mást, egyszerű handheldnek ugyanis túlságosan is drága lenne: 110 ezer forintos árával a Switch kénytelen a PS4 és Xbox One kiélezett piacán versenyezni, éppen úgy, ahogy azt elődje, a Wii U is tette. Funkcionalitását tekintve pedig elmondhatjuk, hogy a Switch gyakorlatilag egy olyan Wii U, amivel nemcsak a lakáson belül, hanem bárhol a világon játszhatunk.

link-playing-switch.jpg

Teljesítmény

Ám felmerül a kérdés: mennyivel erősebb a vas, mint elődjében, a Wii U-ban? Ez olyasvalami, amire jó darabig nem fogunk hivatalos választ kapni. Azt viszont már – különféle forrásokból – régóta tudjuk, hogy a Switch grafikai teljesítménye valahol a Wii U és az Xbox One között van. Ez persze nem is csoda, hiszen egy ilyen apró készülékbe jelenleg lehetetlen volna egy grafikai atomerőművet belepréselni. Így ha úgy vesszük,

a Switch egyrészt egy bivalyerős handheld, másfelől viszont egy harmatgyenge konzol.

Mert hát valljuk be, egy olyan készülék, ami 2017-ben még egy Xbox One szintjét sem éri el, nehezen nevezhető kompetensnek egy mai, teljesítményorientált világban.

A Nintendo viszont úgy döntött, nem tanul a Wii U egyik legkritikusabb hibájából: az egyedi játékélményért cserébe ezúttal is feláldozta a kicsit is komolyabb grafikájú játékok könnyű átportolásának lehetőségét. (Viszlát, third party!). Ám ami a Wii esetében anno tökéletesen bejött, azt a Wii U-nál már nem tudták megismételni. Ahhoz, hogy most legalább mérsékelt sikereket érhessen el a Switch, nagy szükség van egy fenomenális játékkínálatra.

Lássuk hát, milyen különféle játékokkal kecsegtet minket a Nintendo új masinája:

1-2-Switch

Az 1-2-Switch valójában nem más, mint egy jópofa tech-demó, melynek lényege, hogy két ember egymással farkasszemet nézve párbajozhat különféle minijátékokban, mint például vadnyugati pisztolypárbaj, táncmozdulatok leutánzása, vagy éppen tehénfejés (!). Vélhetően ez akarna lenni az a killer app, mint ami annak idején a Wii Sports volt. Ezzel két alapvető probléma van: az emberek már unásig játszottak a Wii különféle parti játékaival, és csak emiatt biztosan nem fognak venni egy vadiúj konzolt, inkább tovább tapicskolják a mobiljukat. A másik pedig, hogy

a Switch konzol kizárólag önmagában lesz árusítva, azaz nem jár majd mellé egy alap játék sem.

Ez azt jelenti, hogy bármilyen szoftvert, beleértve az olyan végtelenül egyszerű tech-demót, mint amilyen az 1-2-Switch, külön kell majd megvenni. Ami így lényegében egy óriási kihagyott ziccer.

Arms

Az Arms a Nintendo legújabb kakukktojása, ami ha úgy tetszik, nem más, mint egy agyonszteroidozott Wii Boxing. Elsőre talán kissé bugyutának tűnhet, de valójában egy igen jópofa és szórakoztató játéknak ígérkezik ez a vadiúj, ízig-vérig Nintendo IP. És persze most már azt is tudjuk, kik lesznek az új karakterek a soron következő Smash Bros.-ben…

Splatoon 2

Új pályák, új öltözékek, új fegyverek. A népszerű festéklövöldözős játék második részében ismét harcba vonulnak a kalmár-lányok és fiúk, amivel valamikor idén nyáron játszhatunk. Ugyanakkor a 720p melletti élsimítás hiányára egyszerűen nincs mentség, és remélhetőleg még sokat csiszolnak a külsőn a megjelenésig. Ettől persze a játékélmény természetesen még éppoly pörgős és hangulatos, mint amilyennek megismertük.

Mario Kart 8 Deluxe

Gyakorlatilag akinek valaha volt Wii U-ja, az játszott a Mario Kart 8. részével. Ebben a deluxe kiadásban az eredeti játék valamennyi DLC-je benne van, továbbá King Boo és a Splatoonból ismert inklingek is kormányt ragadnak. Sőt, ezúttal a jogosan kritizált battle mód pályáit is teljesen lecserélték. Akinek még nem volt meg a játék, az áprilisban bepótolhatja eme hiányosságát.

Super Mario Odyssey

Ahogy a Super Mario 64 és Sunshine esetében, itt sem lineáris pályákban, hanem valódi 3D-s világokban fedezhetjük fel kedvünkre a környezetet. Mario legújabb kalandjára azonban az év végéig még várnunk kell.

Xenoblade Chronicles 2

A Monolith Soft által fejlesztett népszerű open world JRPG második része várhatóan valamikor idén jelenik meg, legalábbis Japánban. Sajnos ennél többet eddig még nem árultak el a játékról, az előzetes alapján viszont ígéretesnek tűnik.

Project Octopath Traveler

A Square Enix legújabb exkluzív RPG-jében a Bravely Defaulthoz hasonlóan sajátos és páratlan látványvilággal kényezteti a játékosokat. A 16-bites grafikájú karakterek és a 3D-s világ keresztezésével egy szemkápráztató játékhoz lesz szerencsénk, azt azonban egyelőre még nem tudni, hogy mikor fog megjelenni.

Skyrim

Ha valaki egyszerűen képtelen letenni ezt a klasszikus játékot, annak most már soha többé nem is kell: a Bethesda mindmáig népszerű open world játéka többé már nem marad ki a Nintendo kínálatából sem. Várhatóan valamikor ősszel fog megjelenni.

További játékok

Lesz persze még Fire Emblem Warriors , Shin Megami Tensei, Project Sonic 2017, FIFA, NBA 2K18, Minecraft, Just Dance 2017, Lego City Undercover, Dragon Quest X és XI, és persze még egy csomó indie játék. Viszont nagyon úgy tűnik, hogy a nagy nyugati kiadók ezúttal sem fogják megerőltetni magukat legújabb AAA játékaik portolásával, azaz vélhetően marad minden a régiben. *sóhaj*

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Végül, de nem utolsó sorban elérkeztünk az idei év egyik, ha nem a legjobban várt játékához. Az eddigi leggrandiózusabb Zelda játék a Switch megjelenésének napján, azaz március 3-án fog debütálni. Hosszú volt az út idáig, de tavasszal végre minden Zelda rajongó megismerheti Hyrule históriájának legújabb fejezetét. De kár is a szóért, inkább nézzük meg a legújabb előzetest, magyar felirattal:

Természetesen néhány csodaszép screenshot is jár a fenti videó mellé:

A játék Wii U-ra is szintén március 3-án fog megjelenni. De vajon érdemes-e inkább a Switch verziót beszerezni? Rövid válasz: mindenképp, ha van rá lehetőség. Nagyobb felbontás (900p), valamivel jobb textúrák, stabilabb képfrissítési gyakoriság (30 FPS), szebb világítás, jóval gyorsabb töltési idő. Ha valaki szeretné, saját szemével is megnézheti a különbségeket ebben a három összehasonlító videóban.

Végül pedig jöjjön egy bámulatos rajongói alkotás:

c2cazdlwgaap5fw.jpg

Online

Sajnos a Nintendo sosem jeleskedett az online funkciók mai modern normáknak megfelelő megvalósításában. Éppen emiatt adta ki ezt a kritikus házi feladatot DeNA nevű partnerének, akik már jóval otthonosabban mozognak az online infrastruktúrák kiépítésében. Ugyanakkor a Nintendo ősztől kezdődően pénzt fog kérni az online muliplayer játékért, hasonlóan konkurens társaihoz. Öröm az ürömben, hogy havi egy ingyenes Virtual Console játék jár majd az előfizetőknek. További részleteket, beleértve a szolgáltatás árát, egyelőre még nem tudni.

Tárhely

A Switch belső tárhelye 32 GB: ide kerül minden letöltött játék, patch, DLC, mentés, valamint az operációs rendszer is. Ez pontosan annyi hely, mint a Wii U Premium esetében: gyakorlatilag semmire sem elég, ha az ember szeretné virtuálisan letölteni játékait. A Wii U-val ellentétben ugyanakkor nem lesz lehetőség külső merevlemezt csatlakoztatni: kénytelenek vagyunk micro SD kártyát beszerezni a tárhely bővítéséhez.

Üzemidő

A hivatalos leírás szerint a Switch aksija 2,5-6,5 órán át bírja, játéktól függően. A Zelda esetében ez kb. 3 órát jelent, ami sajnos nem valami sok. Ha pedig lemerül, 3 órába telik, amíg újra teljesen feltöltődik.

Kellékek

Nem létezhet Nintendo konzol tengernyi sok kiegészítő nélkül, és ez most sincs másként. Természetesen lesz Pro Controller, Joy-Con töltő, pánt, kormánykerék, és még ki tudja, mi minden. A probléma nem is ezzel van, hanem az árakkal: a dokkoló például, ami valójában egy darab műanyag, trafóval és HDMI kábellel együtt nagyjából 30 ezer forintba fog fájni. Aucs! És sajnos a többi kellék sem lesz sokkal olcsóbb ennél…

pro-controller.jpg

Régiózár

Hogy a végére azért maradjon valami jó hír is: mostantól nem lesz többé régiózár, azaz innentől kezdve nyugodtan lehet majd amerikai vagy akár japán játékokkal is játszani az Európában vásárolt konzollal, és nem kell majd többé efféle múlt századi megszorításokkal kínlódni.

Verdikt

A Nintendo – nagyon helyesen – egyesítette a konzol és handheld részlegeit, ám sajnos mindezt úgy, hogy egyetlen hibrid masinába sűrítette a két teljesen eltérő célközönséget megcélzó technológiákat. Ennek eredményeként egyszerre kaptunk egy méregdrága handheldet, és egy (zsinórban harmadik) idejétmúlt konzolt. És bár az exkluzív címek ígéretesnek tűnnek, ezzel igazából már a Wii U esetében sem volt gond.

Hogy sikerül-e visszahódítani az elvándorolt casual réteget és a szétszéledt rajongói tábort? Erősen kétséges. Az viszont biztos, hogy Nintendo Switch sikerén vagy bukásán rendkívül sok minden fog múlni, hiszen ezúttal a nagy N mindent egy lapra tett fel. Reméljük, hogy maradt még pár trükk a tarsolyában, és sikerült valami olyasmit meghúzni, amire senki sem számít. Ha valaki képes erre, az a Nintendo.

– Scotty

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr9612126211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása