Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

CIVILIZATION VI - JÁTÉK AZ IDŐN TÚLRÓL
Egyszerre voltunk múltban és jövőben, de kétség kívül kiválóan szórakoztunk!

civvi_fb_share.jpg

Az első, ami szembetűnő, hogy az egész nagyon egyben van. Tudjátok van az az érzés, amikor minden jó, de valami apróság mégis kilóg a sorból, a Civilization VI esetében viszont a ritkábbik eset, a fordítottja az igaz: A bevezető animáción át, a menüig, a háttérben szóló zenén keresztül a játék minden egyes lapjáig és felületéig, az art-design és játékmenet elemei, dinamikája, szóval a játék minden aspektusa szinte már tökéletességbe hajlóan passzol egymáshoz.

Ez nagyon hamar feltűnt, és ekkor már éreztem, hogy baj lesz. Ugyanis ez a fajta „egyben lét” sokszor a függővé tévő, szinte már-már drogként ható játékóriások sajátja. De valóban ennyire tökéletes lenne a Civilization legújabb installációja? Vagy netalántán hosszú távon fejcsóválás és unalom lesz az osztályrészünk? Nézzünk kicsit be a kulisszák mögé is, ha már eleget ámuldoztunk azon, ami a színpadon fogadott minket...

CIV fanokat hamar erőteljes nosztalgia kerítheti hatalmába, hiába változott sokat a felhasználói felület. Mindent rögtön felismerünk, a stilizáltan is gyönyörű környezetben. A Civilization nagyon text-heavy azaz szövegközpontú játék, így kicsit hiányoltam az állítható betű és ikonméretek opcióját, ugyanis sokszor nagyon pici szövegekkel találkozhatunk így igazán sasszemnek kell lennünk olykor-olykor, ha mindent figyelemmel akarunk kísérni. De hát miért ne akarnánk? Szőrszálhasogatásnak tűnhet a dolog, de egy játéknál, amiben időnk 70%-át olvasással töltjük majd, ez igenis fontos dolog.

civ-2.jpg
Már érintve említettem, hogy a játék gyönyörű. 4X stratégiához mérten pedig feltűnően szép, ami főleg a tökéletes designnak köszönhető. Nagyszerű, szerethető és felismerhető karakterek, csodaszép térkép, városok és épületek. A szépségnek persze ára van, szóval jobb ha időben megszokjuk a gondolatot, hogy

nagyon sokat fogjuk a töltőképernyőt bámulni

vagy éppenséggel a saját kis világunkra meredni, miközben az ismeretlenség ködében az ellenséges játékosok is meglépik a körüket. Eleinte ezt boldog mosollyal fogadjuk, később kicsit már zavaró lehet a sok várakozás, és jöhet az „ejj-ejj!” meg a „cöccögés”.

cleo.jpg
Mégis, az egyedi miliő, a zene, az atmoszféra kárpótolni fog minket. Valamint – és ez ebben a zsánerben nagyon fontos 

a játék átláthatósága sokat javult a korábbi részek óta.

A harc is látványos, a diplomácia szintén nagyon jól néz ki, és viszonylagosan jól is működik. (deeee nem teljesen… erre ki is térek!) A mesterséges intelligencia alapvetően jó, sőt harci helyzetekben könnyebb fokozatokon is izzasztó lehet, a diplomácia azonban még mindig nem működik tökéletesen.

Irracionális döntések, érthetetlen hadüzenetek, túlságosan is törékeny kapcsolatok amelyeket sokkal jobban befolyásolja például az állam berendezkedése, mint kellene… Persze, a valós történelemben sem látjuk mindig mi folyik a színfalak mögött így nem egy nagy embert ért már igen váratlan meglepetés, de a Civ. VI esetében tulajdonképpen szinte le is mondhatunk a szilárdan felépített diplomáciai kapcsolatokról… Ezért pedig kár, mert stratégiánk alapköve lehetne a diplomácia, így viszont én azt vettem észre, hogy a legjobb ha sunyi, magunknak való, másokat csak kihasználó, magányos farkas típusú civilizációt építünk.

civ-4.jpg

De ez sem szegi kedvünk! A játék ugyanis száz és száz körre ragad magával minket. Aki kedveli a műfajt és a korábbi Civilization részeket, szinte biztosan imádni fogja. Sőt, kijelenthető, hogy ha a kiegészítők nélküli alapjátékot vesszük

a Civilization VI a sorozat legszebb, legösszetettebb és legérettebb epizódja.

Szóval kell ennél több? Sokat fogunk várakozni, sokszor szívjuk majd a fogunkat (még viszonylag nagy Civ veteránok is), ám ezeket mind elhomályosítják a gyönyörű képek, valós idézetek, csodás zene és sound design és persze a sorozattól megszokott magába szippantó, soha meg nem unható gameplay. Őszintén… én magam az Alpha Centauri (kedvenc Sid Meier játékom, amely a Civilization: Beyond Earth nagypapájának is tekinthető) óta nem szórakoztam ilyen jól 4x stratégiai játékkal, pedig becsülettel kipróbáltam és nyúztam a zsáner majd minden tagját amióta csak létezik a műfaj.

civilization_vi_devs_play_as_brazil_screenshot_choose_research.jpg

A városmenedzsment és az alapvető civilizációs sajátosságok beállításai nagyjából megmaradtak úgy, ahogy az elődöknél is voltak, mint említettem, számomra mégis átláthatóbb lett a dolog, és mint minden más, ezek menüi is szebbek, csinosabbak. Tény, hogy elkél a játéknak a tutorial, amit maximálisan meg is kapunk, azonban ne várjuk, hogy a játék sokáig fogja a kezünket, mert nem teszi. Egyszer csak attól függetlenül, hogy észre vesszük-e vagy nem, egyedül maradunk, így a döntéseinket 100%-ban nekünk kell majd meghozni.

civilizationvi_greece_pericles_hero.jpg

Verdikt

A drága áron eladott olcsó játékok világában, ahol mindent a hollywoodi szemfényvesztés fátyla takar, üdítő cseppként pottyan a videojátékok tengerébe egy-egy nagy nevű, ám mégis alázatos és őszinte cím, amilyen a Civilization hatodik része is. Mostanában gyakran csak komolyabb indie játékok esetében érezzük, hogy ténylegesen szívvel-lélekkel készült az aktuális játék, de ez a Civ VI-ban 100%-ig benne van.

A legújabb klasszikus nemcsak játékmenetében és újításaiban lépi át az idő korlátait, de természetesen abban a sajátos történelemben is, amit mi magunk formálunk majd döntéseinkkel újra és újra, ahányszor csak egy új, fiatal civilizáció bábái leszünk, mígnem az végül az űrkorszakba lépve el nem hagyja az anyabolygó ölelő karjait.

Nagyszerű utazás a Civilization hatodik része minden alkalommal, és mégis tömény, mély és kíméletlen stratégia, így álmodozók és hardcore stratégák egyaránt egy új barátra lelnek a képében.

Plusz pont a sumerokért és Gilgames királyért!

Varga Bálint Bánk 

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr2611843305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.10.28. 12:31:14

Azért messze nem kellene ennyire méltatni...

Mi az, ami jó?

A játék zenéje valahogy kevésbé változatosnak tűnő, mint régen volt, de ok.

Az alap tartalma messze több, mint a szinte konzoljáték Civ V volt. Legalábbis sokkal többnek tűnik.

A grafika szép, nem értem mit szpulják. Nem jobb, másbabb, mint az V. Nekem mindkettő teszik.

Az új district rendszer nagyon bejön. Végre nem csak egy mezőn koncentrálódik a város és tervezni kell előre.

A harvestálható resourceok is jól.

A great leader system is fasza.

Az nagy művek is jók meg az ásatások.

Az is jó, hogy külön van civics tree és tech tree.

Tetszik az új policy és card rendszer és a váltás lehetősége és költsége attól függően, hogy volt-e abbana körben civics kifejlesztve.

Mi az ami szar?

Édes istenem, a Firaxis 15 év alatt - Civ 3 óta ők fejlesztenek civet- nem képes egy közepes szintű MI-t sem írni. A diplomácia emiatt csak dísz - kivéve városállamok - és az MI olyan kőhülyén üzen hadat vagy mozgatja egyésgeit, hogy az beszarás... Olyan szinten csal és mégis béna az MI, hogy az siralmas. És egyesek Skynettől félnek, mikor egy stratégiai játék szériának 15 év alatt nem sikerül egy basic MI-t írni... Őszintén szólva így 30+ évesen visszanézve értelme MI-t nem igazán láttam még életemben...

A játék kiadott álapota helyenként megalol. Egységeket lehet elnevezni, de várost elnevezni nem lehet...?

Az utak hatása szinte semmi. Mi ez a hülyeség...? Már az ókórban is azért épült út, mert sík terepen is gyorsabban haladhattál rajta. Itt meg sokáig csak hegyen ad bónuszt... Rohadt lassú így a mozgás. (Bár az jó, hogy nem lehet végre 1 MP-vel két pontos mezőre lépni..) Vasút mintha nem is lenne. Anyám...

A promotion tree az egységek számára egy vicc. A korábbiakban túl sok féle lehetőség volt, de itt meg röhejesen kevés. Lényegében nincs igazi választás. A cliff-es bónsz szart sem ér, egyszer nem kellett még használni...

A civilopedia egy katasztrófa, túl sokszor szart sem tud meg belőle az ember, hiába van benne fast search gépelés vizsgálattal.

peco28 2016.10.28. 18:41:49

valami hianyzik ebbol a jatekbol, de nem tudok rajonni hogy mi... a civ5 meg mindig le tud kotni de a 6osban vhogy a reneszansz tajekan mindig elunom magam. valahogy jobb szo hijan "sterilen profi" az egesz, viszont semmi hangulata. a LEGFOBB bune pedig hogy kinyirtak a going high iranyvonalat (1-3 megacity), es csak a going wide maradt, igy csak az eszetlen settler/builder spammeles marad mint jarhato ut.
a vanilla 6 jobb mint a vanilla 5 volt, de fenyevekkel van a "kesz" 5os mogott.
6/10, talan egy ev mulva visszanezek ra, de addig marad az civ5.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.10.28. 19:26:19

@peco28: ????? Én pont azt látom, hogy a sok városnak nincs értelme, meg a districtek ára rohad gyorsan megy fel...

A vanilla Civ5 egy konzol játék szintjén volt. A három kieges Civ V-öt a VI-hoz mérni egyszerűen ostoba húzás... Én a CiV V-öt az első kieggel is meguntam, azóta nem játszottam vele egy percet sem.

A Civ VI egyik lefőbb bűne csak az, mint az V-é a KŐHÜLYE és csaló MI. 15 év alatt (alá Civ III) SEMMI fejlődés nincs. Vicc...

peco28 2016.10.28. 22:14:56

@molnibalage: kinek a pap... a civ6 nekem unalmas, a civ5 meg nem, az ai spammeli a varosokat mint a szar, ha nem tartasz vele lepest siman bedaral. a one city challenge eltunt (pedig nagy kedvencem volt), de ha benn maradt volna akkor is lehetetlen lenne az uj iranyvonallal.

peco28 2016.10.28. 22:24:49

@molnibalage: három kieges Civ V-öt a VI-hoz mérni egyszerűen ostoba húzás.."

ja, igaz, mi a picsaert is varja el az ember hogy egy uj kiadas ne legyen az elozo resznel alapbol jobb, tobb, foleg ugy hogy huztak az aran is vagy 10-15€t. nekem ez a civ6 ENNYIERT gyenge, nem Beyond Earth gyenge, de gyenge.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.10.28. 23:30:46

@peco28: Azért, mert nézd már meg, hogy a Civ V + 3 kieg day 0 árral mennyi... Én speciel 40 EUR-ért vettem a VI-ot, pont annyiért, mint anno a V-öt. A VI-hoz képest a V alapkiadás egy sivár valami...

peco28 2016.10.29. 00:06:55

@molnibalage: 1. mint elso kommentemben is mondtam, a civ6 vanilla JOBB mint a civ5!
1.5 a civ5hoz nekem csak a gods&kings meg a brave new world remlik mint kiegeszito, de lehet hogy tevedek, es amugy is csak szorszalhasogatas.
2. az hogy te 40€ert vetted egy dolog, a nekem a steamen 60 volt.
3. miert kellene jo pofaval turnom hogy a beyond earth utan ISMET le lettem huzva egy felkesz jatekkal (bar az legalabb "csak" 40€ volt)
4. most oszinten, nezz ra pl a new game beallitasokra, es mondd hogy nem szanalmas az a kb 6 fajta terkep + nehany opcio.
5. aztekok mint pre order bonus?! ez a pofatlansag teteje mikor KIVAGNAK kontentet egy jatekbol, a Beyond Earthnel legalabb csak szar map pack volt a bonusz.
De mint mondtam, felolem tetszhet neked ez jobban, nekem tok mindegy, DE nekem ez 5 (6?) ev utan gyenge.

A Megmondó 2017.01.03. 12:36:20

Nekem a legnagyobb bajom az AI-val van. Rettenetesen passzív. Kipróbáltam Ancient Era-tól random AI-val, majd pedig Reneissance Era-tól nagyhatalmakkal (Amerika, Spanyol, Francia, Angol, Német stb). Mindkét esetben az Ai csak tologatta azt a pár egységet amije volt ide-oda a határain belül, meg telepeseket gyártott, de hadat nem üzent, EGYSZER SEM, SENKINEK. Én azt a fajta játékot szeretem amikor az AI agresszív és én védekezésre vagyok szorulva. Ennek itt nyoma nincs. Úgy nyertem meg mindkétszer a meccset, mintha egyedül játszottam volna városépítőst.

Na, mondom kipróbálom harmadjára is, Ancient Era, random enemy. Találkoztam egy, a térkép másik felén lévő civilzációval, majd még egyel, ugyanonnét. Egyszerre csak mindkettő had üzent, holott gyakorlatilag semmit nem tettem, sőt, egy egész térkép választott el, semmi értelme nem volt a hadüzenetnek. Ez fennmaradt egész az Industrial-eraig, mire elértem hozzájuk egyetlen csapattal. Megtámadtam az AI egyik csapatát, majd azonnal békét is kért...

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása