Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

Bemutatkozott a Nintendo Switch, de vajon olyan lett, amilyennek vártuk?
Részletes elemzés a konzol lehetőségeiről a mai kíméletlen videojáték-piacon.

switch-hero.png

A Nintendo csütörtökön jelentette be legújabb konzolját, a Nintendo Switch-et, amely jövő év márciusában kerül majd a boltok polcaira. A leleplező videót javarészt pozitív fogadtatás követte: a hivatalos YouTube videót idáig több mint 15 milliónyian nézték meg, amely szám folyamatosan növekszik. Gyakorlatilag egy nap alatt a valaha legtöbbször megtekintett Nintendo videóvá vált, ezzel letaszítva a trónról a Zelda: Breath of the Wild trailert. Hovatovább a nézők 96%-ának tetszett, amit látott.

Az általános vélekedés is hasonlóan pozitív: bloggerek, újságírók, játékkiadók és kereskedők nyilvánították ki tetszésüket az új masina iránt. Ám akadnak olyanok is, akiket egyelőre nem győzött meg a bemutató: az elemzők már kritikusabb hangvétellel írtak a Switch-ről, rámutatva azokra a problémákra és veszélyforrásokra, amikre a Nintendónak mindenképp oda kell figyelnie.

switch-console.jpg

De vajon tényleg jó lesz a Switch? Eléri majd azokat a sikereket, amiket a Nintendo remél tőle? Részletes elemzésünkben bemutatjuk, milyen lehetséges aggályok merülnek fel a különleges hibrid szerkezettel kapcsolatban.

Elsősorban otthoni konzol

A Nintendo hivatalos álláspontja szerint a Switch „mindenekelőtt egy otthoni játékgép”, ami amúgy hordozható. Ez magyarul annyit tesz, hogy nem szeretnék feladni a mindmáig húzó üzletágukat, a 3DS gyártását. Továbbá pletykák keringenek arról is, hogy ha esetleg mégsem lenne sikeres a Switch, akkor mellette a 3DS számára is kiadnak majd egy utódot.

Ugyanakkor az igazi probléma azzal, hogy a Switch-et elsősorban otthoni konzolnak szánják, az nem más, minthogy így direkt konkurenciája lesz a PlayStationnek és az Xboxnak. Márpedig ezen a fronton igencsak kiélezett a küzdelem: manapság leginkább az számít a hardcore játékosoknak, hogy hány pixelt képes renderelni a gép másodpercenként. Nem véletlen, hogy mind a Sony, mind Microsoft igyekszik mihamarabb kiadni egy-egy új konzolt a generáció közepén, mert hát a technológia gyorsan fejlődik, a jelenlegi kínálatuk pedig pillanatok alatt idejétmúlttá vált.

switch-skyrim.jpg

De vajon megállja majd a helyét a Switch ebben a vérre menő küzdelemben? Azon források szerint, akik már hónapokkal ezelőtt kiszivárogtatták a Switch jellegzetességeit és főbb funkcióit, azok szerint a konzol még az Xbox One szintjét sem éri el teljesítményben. Ez pedig sajnos 2017-ben nagyon kevés lesz ahhoz, hogy a Switch ne váljék elavulttá már a megjelenése napján.

Másodsorban handheld

A Switch legnagyobb újdonsága az, hogy bárhol lehet vele játszani: otthon, a parkban, a repülőtéren vagy a vonaton utazva. Nem véletlen, hogy a bemutató videóban is leginkább ezt a fontos tulajdonságát emelték ki. Ha ebből az aspektusból tekintünk a konzolra, akkor sokkal inkább tűnik handheldnek, mint otthoni játékgépnek. Ami egyáltalán nem véletlen; ha ugyanis szimplán technológiailag nézzük a dolgokat, akkor láthatjuk, hogy

a Nintendo Switch alapvetően egy handheld, amit rá lehet kötni a tévére.

Célközönség

De vajon kinek szánják majd ezt a konzolt? A promóciós videóban a hagyományos gyerek/szülő/nagyszülő kombináció helyett kizárólag huszonéves fiatal felnőttek szerepelnek. Ez egy teljesen új irány a Nintendo részéről, ami alapján látszik, hogy ezúttal igyekeznek ezt a réteget is megszólítani – nagyon helyesen.

switch-young-adults.jpg

A legnagyobb kérdés azonban a készülék ára lesz. A Macquarie Capital Securities szerint (akik már előre tudták, hogy a héten mutatják be a konzolt) a Switch ára várhatóan 300 és 350 dollár közé fog esni. Nagyjából ez az a tartomány, amit a legtöbb elemző is jósol, hozzátéve, hogy legfeljebb 300 dollárba kerülhet a konzol, különben nem lesz sikeres. Azt se feledjük, hogy a PS4 Slim és az Xbox One S is 300 dollárba kerül; így ha tényleg ennyi lesz az ára, valamint otthoni konzolként tekintünk rá, akkor elsősorban ezekkel a konkurens termékekkel fog versenybe szállni. Ha viszont handheldként nézzük a Switch-et, akkor a mobilos és tabletes piacon kell megmérettetnie magát, ami szintén nem lesz könnyű. Ezen a piacon a 300 dollár soknak számít: a 3DS annak idején 250 dollárba került kezdetben, de senki sem vette. Ezt követően egy drasztikus lépést kellett meghúznia a Nintendónak: leszállította a 3DS árát 170 dollárra, ami ugyan súlyos veszteségeket generált a cégnek, de a termék végül sikeres lett.

Ki lesz tehát a valódi célközönség? A pixelhajhász hardcore gémer, vagy az olcsó iOS játékokon szocializálódott casual réteg? Ha a Nintendo a kettő között szeretné megtalálni magának az új célközönségét, vajon talál hozzá elég érdeklődőt? Igaz ugyan, hogy Japánban sok ilyen embert találni, de nyugatabbra már jelentősen kevesebb a kutyasétáltatás közben Zeldázó játékosból.

switch-zelda.jpg

Vadonatúj koncepció

A Nintendo azért nem mutatta be a Switch-et az idei E3-on, mivel attól féltek, hogy ha idő előtt leleplezik a konzolt, akkor könnyedén lemásolhatják a spéci ötleteiket. Ez mind teljesen érthető, és valós problémára utal, azonban a helyzet az, hogy a Nintendo Switch jelenlegi ismereteink szerint

nem tartalmaz semmilyen innovációt vagy forradalmi újdonságot, amit el lehetne lopni.

A helyzet az, hogy az alapötletet, miszerint egy tabletet egészítsünk ki oldalsó kontrollerekkel, valamint egy dokkoló egységgel, amivel rá lehet kötni a tévére, az AMD idestova három évvel ezelőtt már kitalálta, és a 2014-es CES-en be is mutatta:

Rajtuk kívül mások is meglovagolták ezt az alapötletet. Ilyen többek között a kínai Morphus X300 is, amihez már egy éve próbálnak befektetőket keresni, eleddig mindhiába. Fel kell tehát tenni a kérdést:

A Nintendo Switch tényleg csupán egy tablet volna, mini kontrollerekkel az oldalán?

Avagy rejteget még valamit a nagy N a tarsolyában? A Wall Street Journal szerint még maradt néhány be nem jelentett meglepetés is: „Még nem mutattunk meg mindent.” – mondta nemrégiben a Nintendo egy képviselője. Vajon tényleg maradt még rejtély, vagy ez lenne minden? Az viszont biztos, hogy idén már nem fogunk válaszokat kapni az olyan kérdésekre, hogy milyen játékok jelennek meg rá, mennyibe fog kerülni, vagy régiózáras lesz-e. (Utóbbihoz: szinte biztos, hogy nem lesz.) Nyitott kérdés tehát még maradt bőven. A spekulációk és pletykák ideje még korántsem járt le…

Supplemental Computing Device

Avagy röviden SCD. Ez egy olyan technológia, amit a Nintendo maga szabadalmaztatott, és amivel a játékok vizuális és egyéb számítási teljesítménye könnyedén bővíthető egy külső készülék (SCD) hozzáadásával. A szabadalomban szereplő rajz segít megérteni, hogyan is kell mindezt elképzelni:

scd.png

Elméletileg tehát az is elképzelhető, hogy a dokkoló egység (vagy egy másik, még nem látott kiegészítő) tartalmaz olyan extrákat, amivel egyszerűen fel lehet tuningolni a már meglévő konzol teljesítményét. Az is lehet, hogy kezdetben nem, hanem majd csak 1-2 év után adják ki a plusz löketet kínáló egységet. A szabadalom egyébiránt azt is megemlíti, hogy az SCD lehet akár a hálózaton is: egy közeli, másik játékos használaton kívüli gépéhez csatlakozva akár meg is sokszorozhatjuk a számítási kapacitásunkat. Ez ugyan nagyon jól hangzik, egyelőre viszont inkább a jövő zenéjének tűnik.

Akárhogy is, ha valóban sikerül elérnie valahogy a Nintendónak, hogy skálázható legyen a Switch, az már valódi, forradalmi áttörés lenne a videojátékok piacán. Egyelőre azonban csak annyit tudunk, hogy ez a szabadalom csak papíron létezik, és könnyen lehet, hogy sosem fog megvalósulni.

Játékok

Az egyik legnagyobb meglepetés azonban az, hogy több tucat játékfejlesztő cég fejezte ki tetszését és elkötelezettségét a Nintendo Switch iránt. Köztük olyan nevek is, mint az EA, Bethesda, Take-Two, akik eddig inkább csak kerülték a Nintendo konzoljait. Egyelőre ugyan még nem tudni, hogy milyen játékok lesznek elérhetőek a Switch-en, mindenesetre a bemutatóban szereplő Skyrim elég biztatónak tűnik.

switch-partners.png

A nagy kérdés azonban az, hogy sikerül-e végre a Nintendónak egy olyan készülékkel előállni, amelyre kompromisszummentesen lehet fejleszteni a legújabb AAA címeket. Az efféle játékok fejlesztése és optimalizálása ugyanis sok időt és erőforrást vesz el a készítőktől, akiknek nem biztos, hogy megéri kiadni egy játékot egy olyan platformra, amivel túl sok felesleges nyűgjük lenne (lásd Wii U). Így aztán a kezdeti nagy barátságból hamar hátbatámadás kerekedhet (rád nézek, EA). A jó partnerség nyitja az erős hardver, amivel a jelek szerint nem nagyon fog rendelkezni a Nintendo Switch. Vajon így is megéri majd átportolni rá a legújabb játékokat?

Az viszont egészen biztos, hogy exkluzív címekben nem lesz hiány. Már most csorog a nyálunk a legújabb Zelda és Super Mario láttán. És persze ne feledjük, hogy a Beyond Good & Evil 2 valószínűleg szintén Switch-exkluzív lesz. De vajon elég ennyi, hogy a Wii U és 3DS tulajokon kívül mások is beszerezzék a Switch-et?

switch-mario.jpg

Végszó

Sok megválaszolatlan kérdés maradt még, amik nélkül elég nehéz pontos véleményt alkotni. Nem tudni például az árat: ha túl drága lesz, nem fogják venni a tömegek, ha túl olcsó, akkor pedig a grafikai teljesítménye bánja majd. Igaz ugyan, hogy ez a Wii esetében nem volt probléma (ami ma éppen 300 dollárba kerülne az inflációt belekalkulálva), de akkoriban messze az volt a legolcsóbb konzol. Ráadásul olyan innovatív tulajdonsággal rendelkezett, amiről nem szívesen maradt le senki. A Wii Sports a világ egyik legegyszerűbb játéka, mégis gyakorlatilag egy „must have” cím volt.

Persze az is lehet, hogy a Switch megfizethető áron kínálja majd a hordozható, PS4 szintű játékélményt, ám erre sajnos kevés az esély. A feladat tehát nem könnyű: ütős, agresszív, korábban soha nem látott marketing kampányt kell majd levezényelnie a Nintendónak jövő év januárjától kezdve két hónapon keresztül, meglovagolva a mostani hype-ot. Ha sikerül elérni, hogy az új iPhone helyett inkább ezt vegye meg magának a játékra éhes fiatal, akkor lehet esélye a konzolnak. A start egyelőre nem rossz, de még sok víznek kell lefolynia a Dunán.

Mi mindenesetre szívből reméljük, hogy ez a konzol olyan lesz, amire minden gémer vágyik – legyen hardcore vagy mezei játékos –, és a Nintendo újra méltó lesz régi nagy híréhez.

– Scotty

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr211829811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása