Dice & Sorcery

A gondolkodó geekek blogja

A Star Wars: Az ébredő Erő valóban csak egy újracsomagolt Új remény lenne? | vélemény
Elmélkedés arról, mi mindent lehet és szabad átemelni egy vadonatúj Star Wars filmbe.

ezereves-solyom.jpg

Valószínűleg nincs olyan az olvasók között, aki ne látta volna a Star Wars: Az ébredő Erő című filmet. (Ha mégis, tedd meg mielőbb, mert ez a cikk eléggé spoileres.) Valószínűleg olyan se nagyon akad, aki ne látta volna a szembeötlő párhuzamokat az eredeti trilógia (elsősorban a Csillagok háborúja IV: Egy új remény) és a mostani, J.J. Abrams rendezte Az ébredő Erő között. Voltak, akik az ismerős, nosztalgikus elemeket a film előnyeihez sorolták, míg mások inkább csak cinikusan egy remake-hez hasonlították. Az ébredő Erő valóban csak egy újrafeldolgozott Új remény lenne? Vagy azért több annál?

Aki azt állítja, hogy ezt a filmet már látta korábban, csak kicsit más feldolgozásban, de alapvetően ugyanaz volt a kettő, annak valószínűleg csak annyi jött át a filmből, hogy vannak a jófiúk, meg a rosszfiúk, meg egy magányos hős, akiből a film végére jedi lesz, meg persze van egy óriási nagy tömegpusztító fegyver, amit aztán üggyel-bajjal, de sikerül felrobbantani, s a világ megmenekül a zsarnokságtól. Ha ilyen szinten leegyszerűsítjük a film történetét, akkor valóban mondhatjuk, hogy nincs benne sok újdonság, hiszen az alapsztori ugyanaz. Mindazonáltal balgaság lenne ilyet tenni, hiszen ennyi erővel szinte bármelyik szuperhős filmre is mondhatnánk, hogy egy másiknak a remake-je, csak más szereplőkkel. Hiába volt árva mind Superman, Batman vagy Pókember, attól még nem lehet mondani, hogy ugyanazokról a hősökről van szó, csak épp más köntösben. Különbséget kell tehát tenni egyszerű hasonlóság, illetve alapvető egyezés között.

Ugyanakkor viszont azt is kár tagadni, és valószínűleg még a film legnagyobb rajongói is elismerik, hogy bizony rengeteg a párhuzam, a másolt ötlet az eredeti filmekből. Lássunk a legfontosabbakat, természetesen a teljesség igénye nélkül:

rey.jpg

A főhős egy árva tinédzser, aki egy kietlen, sivatagos bolygón nőtt fel, majd megtanulja használni az Erőt.

Ez így ebben a formában igaz, ám a hasonlóságok itt gyakorlatilag véget is érnek. Rey ugyanis teljesen egyedül nőtt fel, Luke-nak viszont voltak nevelőszülei. Luke leghőbb vágya volt, hogy végre elhúzhasson messzire a Tatuinról, Rey ezzel szemben akkor is maradni akart, amikor felkérték másodpilótának az Ezeréves Sólyom fedélzetére. Továbbá hiába Rey a film főhőse, aki végül megküzd az „ifjú Darth Vaderrel”, valójában nem ő mentette meg a világot a pusztulástól, hanem a többiek (Han, Finn és Poe elsősorban). Rey karaktere majd a folytatásokban fog leginkább kibontakozni, a film végkifejletéhez nem sok köze volt.

rey-bb8.jpg

Egy cuki droid egy sivatagos bolygón tengődik, a kasznija alatt szigorúan titkos információkkal, aki végül összeismerkedik a főhőssel.

Nos, ez a párhuzam teljesen valid, ám azt se feledjük, hogy mindez egy teljesen érthető és logikus döntés volt a készítők részéről, elvégre Reynek is kellett egy saját droid, akire számíthat a bajban. Igaz, ő csak egyet kapott, nem rögtön kettőt. Ami pedig a titkos információkat illeti: R2-D2 nem egy, hanem két fontos adatot is elraktározott: egy videóüzenetet, illetve az Első Halálcsillag terveit. BB-8 ezzel szemben „csak” egy térképet őrizgetett, amely végül elvezetett Luke Skywalkerhez.

kylo-ren.jpg

Kylo Ren nem más, mint Darth Vader fiatalabb kiadása.

Valójában sokkal inkább hasonlít a forrófejű Anakin Skywalkerre, semmint a kimért, hideg nagyúrra. A hasonlóságot leginkább a fekete maszk adja, de amikor azt leveszi, akkor hirtelen elhomályosulnak az addig triviálisnak tűnő hasonlóságok. Igaz ugyan, hogy egykori mesterét ő is elárulta, de azért messze nem ő volt az egyetlen, aki engedett a sötét oldal delejes csábításának. Bár nagy hatalma van, és ő a sötét oldal ifjú reménysége, a hadsereget nem ő vezeti, hanem Hux tábornok. Ez az apró, de jelentős különbség elegendő arra, hogy a klasszikus fojtogatós Erő-fitogtatás helyett sokkal inkább egy folyamatos farokméregetésben legyen részünk, ami szintén újdonság az eddigi lineárisan hierarchikus renddel szemben. Kylo most még inkább csak egy kis suhancnak tekinthető, nem valódi főgonosznak, bármennyire is szeretne az lenni. A következő filmekben viszont még visszatér, s feltehetőleg a karaktere már sokkal sötétebb lesz.

starkiller-base.jpg

Starkiller bázis, avagy a Harmadik Halálcsillag

A (szó szerint) legnagyobb hasonlóság az eredeti filmek és a VII. rész között nem más, mint az aktuális tömegpusztító fegyver. A Csillagpuszító nevű támadóeszközt a Halálcsillag mintájára építették, ám ezúttal egy bolygót formáltak át úgy, hogy a közeli csillag energiáját felhasználva képes legyen egész csillagrendszereket megsemmisíteni. Ettől persze még a legtöbb ember számára egy bazi nagy Halálcsillag marad. (A teljesség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy az Univerzumban minden nagyobb objektum gömb vagy korong alakú, a fizika törvényeinek megfelelően. Ami olyan nagy, mint a Csillagpusztító, az a gravitáció hatása miatt alapvetően csak gömbszerű lehet.)

Ám én azon a véleményen vagyok, hogy nem az új Halálcsillaggal volt a baj, elvégre az ma már – kis túlzással – éppúgy része a Star Wars univerzumnak, mint jedik vagy a fénykardok. Mi több, már jóval a film előtt is lehetett tudni, hogy egy jeges bolygó lesz az új csodafegyver, sőt, még a hivatalos plakáton is szerepelt. A negatív kritikák viszont inkább a film bemutatója után voltak hangosak. Ennek véleményem szerint az volt az oka, hogy a Csillagpusztítót minden különösebb megerőltetés nélkül, szinte játszi könnyedséggel sikerült elpusztítani. Gyakorlatilag csak a védőpajzsot kellett kikapcsolni, a többi pedig már ment, mint a karikacsapás. Még az Erőt sem kellett hozzá használni, nem úgy, mint az eredeti filmben. Ez a végkifejlet túl gyorsan és túl könnyen jött, és így sokkal inkább nevezhetnénk lejáratott klisének, mint pusztán egyszerű másolásnak.

snoke-kylo-ren.jpg

Sokkal érdekesebbek azonban azok a párhuzamok, amik bár elsőre hasonlóságnak tűnhetnek, valójában pont, hogy ellentétesek az eredeti történettel. Az egyik legjobb példa erre az, amikor Snoke figyelmezteti Kylo Rent, mielőtt találkozna apjával, hogy legyen erős, és mindenképp álljon ellen az Erő világos oldalának. Nem ismerős ez valahonnan? Dehogynem! Yoda mester is hasonló tanáccsal látta el Luke-ot, mielőtt útnak indult, hogy találkozzon apjával. De akár említhetnénk azt az ironikus jelenetet is, amiben Han Solo, az ügyeletes öreg bölcs okítja a fiatalokat az Erőre s annak óriási hatalmára. Valójában pont ő volt az, aki 30 évvel ezelőtt az egészet csak humbugnak nevezte, amire kár fecsérelni az időt. Az ehhez hasonló, frappáns párhuzamok nem hogy elvesznek a film értékéből, hanem pont, hogy rengeteget adnak hozzá: egyszerre nosztalgikusak, de mégis van bennük annyi csavar, hogy meglepő újdonságként szolgáljanak.

Ám felmerül a kérdés: vajon tényleg olyan nagy baj, ha sok az ismerős elem egy filmben? Vagy jobban szeretjük a teljesen új dolgokat, amiket még sosem láttuk annak előtte? A válasz nem teljesen triviális, ugyanis egy jó filmben mindkettőre egyaránt szükség van. Az eredeti Csillagok háborúja is ilyen volt: korszakalkotó, innovatív film egy egyszerű, sablonos történet köré építve. A szereplőkhöz anélkül is tudunk kötődni, hogy pontosan tudnánk, ki kicsoda, vagy hogy mik a szándékaik. J.J. Abrams pedig nem csinált mást, mint fogta ezt a jól bevált formátumot, és másik, hasonló történetet kerekített ki belőle. Az ébredő Erő esetében a hasonlóság azonban sokkal szembetűnőbb, mivel nem egy vadonatúj univerzumot készített hozzá, hanem az eredeti Star Wars világba helyezte a történetet.

A fenti gondolatokat remekül összefoglalja a következő videó, ami részletesen bemutatja a régi és az új dolgok közötti egyensúlyozás problematikáját a Star Wars: Az ébredő Erő szemszögéből nézve:

Igen, J.J. Abrams mindig is szeretett jól ismert elemekből építkezni, és mivel ez nála sokkal inkább a történetben jön ki, így nála sokkal könnyebb észrevenni a párhuzamokat, mint elődjénél, George Lucasnál. Mert bizony az eredeti Csillagok háborúja film, amely meghatározó szerepet töltött be a filmes történelemben, valójában ugyancsak szép számmal másolt jeleneteket más filmekből. A westernfilmek éppúgy hatottak rá, mint a feudális japán történetek. Érdemes megnézi a következő videót, amely remekül összefoglalja, mennyi mindent adaptált George Lucas más filmalkotásokból:

Hollywood márpedig nemigen változik. Mindig is jóval egyszerűbb és megbízhatóbb volt a klasszikus, jól bevált elemekre építkezni, mintsem kockázatos újdonsággal előállni, ami vagy beüt, vagy bukta lesz belőle. Az ébredő Erő esetében pedig teljesen tudatosan építettek a régi, mindenki által jól ismert és kedvelt dolgokra, de mindezt úgy, hogy ennek ellenére önálló, saját története legyen, amit majd a folytatás filmek fognak továbbvinni. Ez a recept pedig tökéletesen bevált: Az ébredő Erő igazi kasszasiker lett, folyamatosan döntötte meg az újabbnál újabb rekordokat a mozipénztáraknál.

Valószínűleg sosem fogunk teljesen új dolgokkal találkozni: mindig lesz jó és gonosz, világos és sötét oldal, elnyomók és elnyomottak. A kérdés csak az, hogy sikerül-e kijavítani azt a csorbát, amit az előzménytrilógia okozott, és továbbvinni az eredeti Star Wars örökséget? Ha így nézzük, Az ébredő Erő jelesre vizsgázott, még ha talán túl sokat is vett át a korábbi filmekből. De talán pont ezért lett olyan sikeres, mert mi nézők nagyon is szeretjük a régi, jól bevált dolgokat. Mint amilyen a Star Wars maga.

– Scotty

A bejegyzés trackback címe:

https://diceandsorcery.blog.hu/api/trackback/id/tr628756250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fillérbaszó vadász 2016.05.30. 13:27:18

A Hobbitokat és a Dumb és Dumber kettyó-t is azzal támadták (részben jogosan), hogy újraforgatták a régi film(ek)ből a bevált jeleneteket, poénokat. Szinte földbe döngölték emiatt ezeket a filmeket.
Akkor az Ébredő erő esetében ez miért nem áll?
Amúgy, ha izgalmas és jó lett volna az Ébredő erő, és nem ilyen középszerű , meg lehetett volna bocsájtani az Új remény copy-zást, hisz vannak jó filmek egyszerű történettel is. (Mad Max: Fury Road, John Wick, Rover ...)

Revizionista 2016.05.30. 13:41:05

Tényleg jól sikerült a film, de azért JJ inkább egy tribute filmet csinált, szinte maximális kockázatkerüléssel. Nekem úgy tűnik, hogy legfőképp saját magának forgatta le a filmet, hiszen nem egyszer nyilatkozta, hogy a New Hope miatt lett rendező.

Arra meg ne vegyünk mérget, hogy Kylo Ren még gonoszabb lenne. Szerintem mindenképp átigazol a világos oldalra, Solo jóslata fog valóra válni (amit Snoke-al kapcsolatban mondott). Kylo egy igazi balfék figura, ez tisztán látszik a filmen.

Din Serpahis 2016.05.30. 13:50:39

Nem az a baj a filmmel, hogy az Új reményt másolja, hanem az, hogy egyben egy rakás szar. Sematikus szereplők, pojáca főgonosz, stb stb.

Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2016.05.30. 13:52:28

Ha egy Star Wars film más sem lehet, mint a Skywalker-dinasztia története, és a rajongók miatt "illik" abból a kelléktárból válogatnia, amiket az "őstrilógia" lefektetett, akkor akár még igaz is lehet mindez, és akkor persze az önismétlések sem annyira gázak. Az SW szerintem ennél egy sokkal színesebb világ, pedig nem is sokat tudok róla.
Majd a Rouge One-nál kiderül.

Rufus78 (talán vak vagyok, de nem hülye) 2016.05.30. 13:55:12

@Din Serpahis:
Luke, Leia és Han éppen ilyen sematikusak voltak a maguk idejében, Vader tekintélye meg kb. akkora volt abban a filmben, mint Matolcsynak.

sikeres-e 2016.05.30. 14:28:50

A bevétel nagysága nem feltétlenül egyezik a sikerrel, hiszen ha nem tetszik a film, akkor sem kapjuk vissza a jegyárat!
Amúgy az egy dolog, hogy rengeteg rész (najó, ne ködösítsünk, az egész) a 4. részből lett másolva, sokkal nagyobb baj az, hogy az annó részletesen kitalált világ/fizika/technika/erő itt egy mozdulattal le lett egyszerűsítve, már-már paródiává változtatva azokat.
Sorolnám:
- Kylo Ren (Darth Vader klón): megállítja a lézernyalábot, kiírt egy falut, ennek ellenére Finn majdnem legyőzi őt karpárbajban (úgy, hogy életében először tart olyat a kezében), Rey pedig le is győzi, miután 2 óra alatt szuper jedit képzett magából (annó Luke-nak azért kellett pár órát vennie Obi Van-tól illetve Yoda-tól, de itt ez már nem szükséges, csak feleslegesen vinné az időt)
- Rey egy kis koncentrálással már simán manipulálja az ellenfelet, Luke-nek ehhez... (lásd fennt)
- Finn: lásd fennt, egy rohamosztagos, aki azonnal képes majdnem tökéletesen lézerkardot forgatni!
- Han Solo és a védőpajzs: a Jedi visszatérben rengeteg időt szántak rá, hogy kiiktassák azt, most elég, ha hiperürből érkezel és nagyot fékezel! Az ellen ugyanis nem véd! És persze simán meg lehet állni fénysebességről. Aha...
- Hiperhajtómű: annó megtanultuk, hogy igen veszélyes, mert pontos koordinátorok nélkül simán belecsapódsz egybolygóba, napba, stb. Mot már változott a tudomány, és ugyanannak a hajónak már nem kell ilyennel szaroznia, simán menekül hiperugrással! Aha-aha...
- Halálcsillag felrobbantás: annó azért adtak arra, hogy a robbantást valahol a csillag magjában kell elvégezni, mégiscsak az van a legmesszebb a külsejétől, elvileg az a legvédettebb. Most? A felszínen lőssz hatot és kész!!! A legnagyobb halálcsillagot már így tervezték, hiszen a régiekből nem tanultak semmit. Jajajaj...
- Csubakka: meghal Han, a legjobb barátja, Leia szeretője, de amikor visszatér a bázisra, még csak rá se néz. Leia inkább a 20 perce ismert főhössel ölelkezik, ez így van rendjén. Naná, minek az érzelmeskedés, abból nem lesz többmilliárd bevétel!
- BB-8 (R2D2): hát az a térkép, ami elvezet Luke-hoz, hát az valami eszméletlen csúcs. Mintha a 3 éves fiamnek odadnék egy térképet és mondanám, hogy vágd ki a közepét. És persze így a maradék térkép már tökéletesen használhatatlan, senkinek még csak lövése sincs, hol lehet.
- R2D2: ő kikapcsolta magát, és csak akkor hajlandó visszakapcsolni magát, ha ismét meglesz a gazdája (Luke). Kivéve, ha éppen rá van szükség, mert akkor azonnal magához tér. Semmi előzmény, semmi történet előtte. Csak úgy! Hogy be lehessen fejezni a filmet...
- stbstbstb

Hagyjuk is, ez egy szánalomtenger, az eredeti Star Wars megcsúfított paródiája, egyetlen céllal: $$$
És akkor a kérdésre a válasz (hogy ez csak egy újracsomagolt új remény lenne?): sajnos nem, attól nagyon messze van. Ez az új reménynek egy minden eredeti gondoltot nélkülöző, az abban kitalált világnak egy minimálisra lebutított, érezhetően nulla kreativitást felmutató silány másolata!
Persze gyönyörű grafikával és hanggal, ma már ezek + a név sajnos elég a dollármilliárdokhoz... :-(

Kopasz Károly 2016.05.30. 14:35:12

... a SW7 egy SW4x3! Szerintem nem kellett volna J.J. Abramsnek ezt bevállalnia! Akkor már az I., II., III. is jobb volt ...

Mad Mind 2016.05.30. 14:35:56

A film megnézése után, még kevésbé értem, miért kellett kidobni az extended univerzumot. Illetve értem, csak elfogadni nem tudom.

Macropus Rufus 2016.05.30. 14:38:12

"Rey ugyanis teljesen egyedül nőtt fel, Luke-nak viszont voltak nevelőszülei. "
azért az tudod, hogy ez erősen sántít. Mondjuk úgy, hogy a 7. részből semmit nem tudtunk meg Rey származásáról. Elég nehéz elhinni, hogy egy ilyen helyen egy lány gyerekként (pár évesen) életben maradt volna. Szóval biztos vagyok benne, hogy a 8. részben ki fog derülni sok minden a lányról.

Egyébkén nem kell minden képkockát kielemezni. Miről szól a film? Van egy ember egy sivatag bolygón akiben benne van az erő de ő még nem tud róla. Aztán belebotlik egy robotba ami titkos infókat hordoz, és ez kellhet a lázadóknak (is) meg a gonoszoknak is. Ez kb. 1:1-ben a 4. rész. Aztán ott van az a Halálcsillag dolog. Meg hát ismét egy fekete ruhás emberke vezeti a gonoszokat egy sisakban, és láss csodát mögötte is áll egy sokkal nagyobb erővel bíró emberek akár csak Vader mögött. A többi csak a körítés. De a film alapszála az 80-90%-ban megegyezik a 4. résszel.

Macropus Rufus 2016.05.30. 14:40:56

@sikeres-e:
" Kylo Ren (Darth Vader klón): megállítja a lézernyalábot,"
azért ez fájt. Nem lézer hanem sugár! :) soha nem volt egyik filmben sem lézer, csak a barom magyar fordításba került bele még anno. Sugár vetők vannak és fény kard. ;)

elemes 2016.05.30. 14:56:47

az nem annyira zavart, hogy remake, az viszont igen, hogy katasztrofális dramaturgiája van.
például az olyanok miatt, amit te is kiemeltél: robbantsuk fel a halálcsillagot? nem gond, ÍGY SZOKTUK CSINÁLNI, na ez gáz volt. a new hope-ban sokkal precízebben ki voltak dolgozva ezek a részletek -- és részben ettől a precizitástól lett világsiker.

melee sc 2016.05.30. 15:08:02

@Macropus Rufus: Nem így van EP1-ben többször is elhangzik a lézerkard kifejezés.

Anakin: You're a Jedi Knight, aren't you?
Qui-Gon Jinn: What makes you think that?
Anakin: I saw your laser sword. Only Jedi carry that kind of weapon.
Qui-Gon Jinn: Perhaps I killed a Jedi and took it from him.
Anakin: I don't think so. No one can kill a Jedi.

de még az eredeti forgatókönyvben is így van

TC14 : Oh, excuse me, so sorry.

The PROTOCOL DROID passes the armed camp just as two flashing laser swords
fly out of the deadly fog, cutting down several BATTLE DROIDS before they
can fire.

És még a fegyverek is lézerágyuk:

The WHEEL DROIDS, led by P-59, rush the entry area from three hallways,
blasting away with their laser guns.

sikeres-e 2016.05.30. 15:09:00

@Macropus Rufus: látom a lényeg megvan! :-)
Nekem meg a VII. rész fájt, a lézer az nem...

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2016.05.30. 15:12:26

Szerintem is az előzménytrilógia vágta haza az egészet. Azt már nem lehet helyrehozni.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2016.05.30. 15:24:42

@Macropus Rufus: Az eleve látszik Rey fénykardos múlt és jövő látásakor (Maz alagsorában), hogy amikor elrepül a családja, akkor valaki áll mellette és fogja a karját, minta rá bízták volna. Ráadásul a keze olyan, mintha a fémkereskedő lenne, akinek Rey hordja a csillagroboló- alkatrészt.

Void Bunkoid 2016.05.30. 15:29:02

@melee sc: igen, valóban elhangzik, sőt, a légvédelmi ütegeket turbólézerként említik, de amúgy a kézifegyverek tényleg nem lézerpuskák, hanem "blasterek", elvileg valami plazmaelven működő dolgok.

Az, meg hogy a tatuini parasztgyerek lelézerkardozott egy fénykardot, az nála megbocsátható egyszerű műveletlenség, sokan a ceteket is halnak tartják, pedig emlősök :)

szúnyog?? mert nem buddha 2016.05.30. 15:29:08

"Bár nagy hatalma van, és ő a sötét oldal ifjú reménysége, a hadsereget nem ő vezeti, hanem Hux tábornok. Ez az apró, de jelentős különbség elegendő arra, hogy a klasszikus fojtogatós Erő-fitogtatás helyett sokkal inkább egy folyamatos farokméregetésben legyen részünk, ami szintén újdonság az eddigi lineárisan hierarchikus renddel szemben. "

Szerintem pedig az Új Reményben biztos nem Vader vezeti a hadsereget, ugye bele is keveredik egy kis fojtogatásos konfrontációba.... (farokméregetés)

AltonDevir 2016.05.30. 15:34:29

Adszolút nem értek egyet ezzel a cikkel. Ez az eredeti SW volt felturbózva kicsit megváltoztatva. Ugyan azokból az elemekből állt. És azok a kis változtatások amiket ebben a cikkben felsoroltatok hogy Rey egyedül élt meg hogy csak 1 droidja volt nem 2.meg hogy csak 1 infó volt nála nem kettő, ezek olyan apró változtatások amikkel védekezni szerintem vicc. Sajnos nem volt az ami még az előzmény trilógiánál is megvolt. Mégpedig az eredetiség. A történet az ugyan az volt. És ez a gondja a rajongóknak. Nem a világot kell megváltoztatni csak a történetet. de azt meg kell. Egy két eredeti ötlete volt a filmnek. Kylo fénykardja , meg a Ren lovagok, bb8. Azok nagyon tetszettek. De minden más nagyon hasonlított. Miért kellett egy 3. bolygópusztító fegyver?, Miért nem egy titkos flotta elpusztítása volt a "győzelem"?? Miért kellett 3.alkalommal is egy ilyen fegyvert csinálni. Én nagyon reménykedtem benne hogy ez csak egy bázis ahol a "fővárost"alakították ki az Első rend hú katonák. De nem. De ami még ennél is zavaróbb volt az a háttér infók totál kihagyása. És ebben is a 4.részre hasonlított. Csak míg ott egy nemlétező világot ismertünk meg. Addig itt már egy létező világot folytatott de ugy hogy hatalmas változások voltak a 6.részhez képest! Ami nem baj, sőtt nagyon is jó de magyarázni azért kellene hogy miért azt látjuk amit. de ez nem történt meg. És szerintem ez a legnagyobb hibája a filmnek. Nem az hogy nem tudott eredeti lenni és kellőképpen megváltoztatni egy történetet hanem hogy ugyan azt akarta megcsinálni úgy hogy közben 180fokot fordított az előző rész helyzetén. Ilyet nem lehet csinálni. És persze jönnek ki a kiegészítő könyvek képregények meg nem tudom mik, de szerintem asz egy rossz film ha a film megnézése után nem életük dolgokat és könyvek meg riportok meg stb.-kből kell megtudjunk dolgokat. és sokkal többet akartam volna megtudni mind a köztársaság irányításáról Leia miért van távol, miért nem Corruscant a főváros, hogy irányítják a galaxist. mind a sötét oldalről. Első rend, ren lovagok, Snoke, hogy lett vezető, eddig hol volt, ki ő , honnan ismeri a sötét oldalt, mi lett vele. De ezeket kihagyták totálisan. És ahogy tudom a Ren lovagokat is le fogják tudni a kövi részben egy csatával azt csókolom. Nem lesznek kidolgozva,. Csak bábuk akiket halomra lehet majd ölni.Nagyon nagy rajongója vagyok az SW-nek de ez a rész rhatalmas csalódtam benne. Annyira akartam hogy jó legyen és végre tovább folyjon a történet, valami érdekes és izgalmas storyval, és annyira hinni akartam a kritikusoknak, hogy hatalmas csalódás lett a film. Pedig nem volt rossz film de mint SW7 csalódáskeltő volt.

Jazo 2016.05.30. 15:36:38

Szerintem felesleges mosdatni a történetet, mert nagyrészt másolás. Egyszerűen valaki lustaságból lemásolta az eredeti filmet és ezek szerint ennyire nulla IQ-sak a producerek a Disney-nél, hogy átengedték. Gondolom, ha valami Donald kacsa remake lett volna, kiszúrták volna azonnal.

Rengeteg jobbnál jobb Star Wars könyvet írtak az elmúlt évtizedekben és mindegyiknek eredetibb a története, mint ez. Nem az a lényeg, hogy van különbség is, hanem az hogy meg sem próbáltak eredeti story-t írni ehhez.

AltonDevir 2016.05.30. 15:44:20

@sikeres-e: Ja és Phasma kapitányt ne is felejtsed el!4 Melyik kaopitány za aki ha a fejéhez szegez egy volt katonája a fegyverét akkor roktön ellenkezés nélkül kikapcsolja a pajzsot, ugy hogy a katona nem tudja hogy hogyan kell. Simán tudott volna riadóztatni vagy csak ellenkezni. Mert ha meg jedi elmetrükközik akkor nem szóltam volna de igy egy vicc volt!!

Darth Revan 2016.05.30. 15:45:08

@sikeres-e:

Anno nem neztem meg a moziban, mert a gomboc robot meg az uj gonosz hulye fenykardja kiutotte nalam a biztositekot. Par hete azonban a repcsin ezt adtak es megneztem, de csak felidegesitett, rengeteg sebbol verzik ez a film, fizikai fajdalmat okozott vegig nezni.

ROTFL Manó 2016.05.30. 15:45:35

Nem feltétlenül baj, hogy megcsinálták ezt a részt, csak így a megnevezése körül vannak gondok. Mert akkor ne nevezzék VII. résznek, hanem inkább a IV. rész rimékjének! Oszt akkor minden rendben lenne! Akkor nem tudnánk belekötni abba, hogy rimék, ha hivatalosan is annak lenne hívva!

(Uram, uram, a kurva életbe már!)

:-D

Pervenimus 2016.05.30. 15:50:44

Ez a poszt egy "védőbeszéd" a Star Wars legújabb része mellett. Értelmetlen a maga nemében, mert akinek tetszett a film, azt az isten sem győzi meg arról, hogy az egyik leggyengébb alkotásról van szó, aki meg felfedezte a Force Awakens -ben a mélyen minőség alatti kivitelezést, a teljes ötlettelenséget és a folyamatos másolást, az pontosan tudja, hogy mennyire mellé ment az egész J.J. Abrams giccs. Egyébként meg maga a poszter írja le, mennyire koppincs az egész csak éppen ravasz kivitelben. De a legnagyobb baj mégsem ez a filmmel, hanem a hihetetlen alacsony színvonal. Nulla eredetiség. Aki ezt nem látja az örüljön a filmnek, és szerencséjének, hogy kevéssel is lenyűgözhető, aki meg látja, az reménykedjen abban, hogy a következőre jobban összeszedik magukat a készítők.

Bobby Newmark 2016.05.30. 15:58:58

Hát a kedves posztoló azért eléggé nem látja a fától az erdőt...

Igen, az eredeti Star Wars (amikor még nem volt New Hope a címe), akkor pontosan az a kockázatos újdonság volt, amit Hollywood nem szeret. Lehet, hogy egy rakás elemet újrahasznosított, de akkoriban _egyedi_ módon. Szamurájwesztern az űűűűűrben, II. VHs légiharcokkal. Az egyes elemei nem voltak újdonságok, de az egész egy teljesen új dolog hatását keltette.

Na ez az, ami abszolúte teljes mértékben hiányzik az új részből, itt minden újrahasznosított, rég lerágott csont, és gyakorlatilag semmi új elemet nem találni benne.

Elfogadom, hogy kellett egy rebút, hogy lássuk, hogy a dizni is tud sztárvórszt csinálni, de kicsit fárasztó volt már harmadjára-negyedjére ugyanazt a sztorit más körítésben végignézni. Sivatagos bolygón felnőtt autodidakta jedi sztoriját harmadszor láttuk, szuperfegyver elpusztítását, ami megold minden problémát, azt meg negyedszer.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.05.30. 16:05:34

A 4. rész kerek történet volt, általános hepiend, és ha visszagondolunk rá, rengeteg dolog fért bele. A folytatásáról a készítésekor legfeljebb ábrándozhattak, csak a nagy siker láttán jöttek rá arra, hogy ez valójában egy trilógia első része volt. A 7. rész kínos igyekezettel ágyazott meg a következő résznek, ami zavaró volt. Ráadásul valahogy sokkal kevesebb fért bele, nekem ez az érzésem maradt, meg az, hogy a film egy részére nem is emlékszem. Látványos volt, de kicsit lapos.

A lány erős szerep, tetszett, a gonosz csak egy kicsit béna akarnok, a kísérőfigura néger túlságosan pancser, aki villámgyorsan beletanult a hősségbe, Han csak mutatóba került elő, hogy mégiscsak legyen valami közös, a kis robot jópofa ötlet, de ugyanolyan sablonosan mókás, mint a kiskutya a vígjátékokban. Más érdekesre nem emlékszem.

A 4. részben a hős egy pancser, aki lassan belejön a hősségbe, a gonosz egy torokszorítóan erős és félelmetes alak, aki csakis a császár előtt hajol meg, a lány kicsit idegesítő, de a végére kialakul, a kalandor társ igazi cowboy, erős figura, aki mellett azért még a szőrmók is tudott érvényesülni. Csakhogy ott volt még az öreg mester, aki nagyon érdekes alapfigura volt, egy rejtőzködő erő, kulcsember és hős.

Az űrcsata akkor újdonságként hatott, de megvolt a dramaturgiája is, a vissza-visszavert rohamokkal, a bekapcsolódó, izgalmas és csak véletlenül vesztő főgonosszal. Amikor először láttam, kicsit már lecsengett siker volt, hitetlen voltam, és lelkesen távostam a moziból.

Ahogy ezt nézegetem, érződik, hogy a 7. rész, amelynek valai érdekeset kellett volna elővarázsolni a cilinderből, adós maradt a nagy mutatvánnyal, és még csak jó figurákat sem sikerült hoznia. Vékonyka film lett, bosszantóan folyamatos marketinggel, amire nagyon rá lehet faragni, ha a film nem lesz hozzá méltó. A 7. rész jó lett annyira, hogy a hívek ne legyenek dühösek, de nem több. Gondolkodtam azon, hogy ha ez lenne a széria első darabja, akkor mi lenne a sorsa, és kétesélyesnek érzem. És ha 77-ben lenne ez az első darab? A látvány pazar, de a film maga összességében nem lett volna akkora elsöprő siker, nekem valahogy az az érzésem. A látvány vitte volna el, nem a sztori és a figurák. Ma viszont már ez a látvány egyáltalán nem páratlan, ezért sokkal több gondot kellett volna fordítani egy nagyon jól felépített sztorira és a szerepekre. Meg persze egy lezárásra, amiről tudjuk, hogy most nem volt várható.

Nyilvánvaló volt a kissé túl sok hasonlóság a 4. résszel, de nekem csak azt jelezte, hogy a készítők féltek egy megismételt balfogástól egy könnyed családi animációs filmmel, és a hívek nosztalgiájára alapoztak, jó vastagon, abból nehezebben lesz baj, főleg ha előtte egy éven át megy az agymosás. Nem volt rossz film, de nem sietek újra megnézni.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.05.30. 16:14:08

@szúnyog?? mert nem buddha: "Szerintem pedig az Új Reményben biztos nem Vader vezeti a hadsereget"

Nem, ő a hadsereg vezetőit felügyeli, a császár teljhatalmú képviselőjeként. És ha megjelenik valahol, ott a tábornokok kapkodni kezdenek. Nekem ez azért elég erős figura.

Macropus Rufus 2016.05.30. 16:19:11

@sikeres-e: ezzel nincs vita köztünk. Ha VII. tényleg pötyet gáz ;)

Macropus Rufus 2016.05.30. 16:22:20

@Narancsos Ödéma: sztem az a valaki Luke volt. Neki van terminátor keze. Meg hát nem ő akarta kiképezni a kistáskát? (Obi Van - Dart Vader duó anno)

sikeres-e 2016.05.30. 16:35:03

@Darth Revan: hát a 8-at én sem fogom moziban megnézi. Ameddig nem hajlandóak némi szellemi munkát belefektetni és sem fogok anyagit, az hótbiztos!

sikeres-e 2016.05.30. 16:35:49

@Macropus Rufus: sajnos igen nagy volt az a pötty! :-)

TGer 2016.05.30. 16:54:04

@sikeres-e: Így van, sőt, még 'ígyebbül. Miután letudtam a filmet, szegény barátnőmnek vagy egy óráig kellett hallgatnia, amíg ezeken, meg még vagy ötven ilyen marhaságon puffogok magamban.

Lehet szidni az előzménytrilógiát is, tényleg tele van "szemöldökfelszaladós" pillanatokkal a három film, de azért egy valamit nem lehet elvitatni, mégpedig azt, hogy azok hozzáadtak az egészhez, nem pedig elvettek belőle. Amikor a régi filmek először jöttek ki VHS-en, volt egy-egy interjú a kazik elején Lucas-al, ahol feketén-fehéren elmondja, hogy azért a közepén kezdi a történetet, mert a filmipar még nem jár ott, amilyennek az elejét elképzeli. Magyarán szólva bevárja, hogy a CGI elérje azt a szintet, amivel már elég ütős akciót kaphat a klónháború, és azok a dolgok, amik oda vezettek, ahol a 4-ik rész feveszi a fonalat. Persze ez egy végletekig felületes szempont, és legkommerszebb blockbuster-recepthez kell, de magában hordozza azt is, hogy mindig is szerette volna ezt a világot nagynak, grandiózusnak, színesnek, változatosnak ábrázolni, csakhát a hetvenes években nem tudott még mihez nyúlni, hogy sikerüljön. Az is elhangzik például, hogy már a Jedi visszatérben el akarta sütni a vuki-bolygó ötletet, az Endor lett volna az, csak sajnos akkor még muszáj lett volna három tucat 2 méter 20 centis csávót szerezni, hogy beöltözzenek vukinak, és az nem jött össze. Arra akarok kilyukadni, hogy minden kis apró idegesítőség mellett, amit én szerintem a "hardkór rajongók" kissé túlreagálnak, az előzménytrilógiában sikerül szépen bemutatni, hogy mi az a sok minden, ami elveszett, és összeomlott, és elpusztult a háborúban, ami után a 4-5-6-ik részek olyan "szocreálnak" hatnak.

Ehhez képest ez az új film egész egyszerűen elidegenedett az egész SW világtól. Az a kifejezés jutott eszembe, hogy "unstarwarslike", így szépen külföldiül. Olyan görcsösen igyekszik a korábbi "hibákat" orvosolni, hogy teljesen átesik a ló túloldalára. Amíg a fanboyok még mindig Jar Jar, meg Hayden Christiensen, meg az össze-vissza lövöldöző pálcikarobotok, meg az a pár felületes probléma miatt dühöngenek, ez a film "kutyaharapást szőrivel" jelleggel még a jó ötleteket is zárójelbe teszi, hogy nem, mégse úgy volt. Dob az ősrajongóknak egy csontot, hogy "meghallgattuk imáitokat", de én mondjuk kizártnak tartom, hogy bárki azt mondja, hogy IGEN, TELIBE TRAFÁLTÁTOK, pontosan ezt kértük az előzménytrilógia helyett, már korábban is.

Sajnos, amit újjonan hoz a képbe, az is olyan, hogy nyitott hozzáállással sem talál be. A felvetett problémák súlytalanok, nem kezdtem izgulni, nem kezdtem magamban fejtegetni, hogy "navajon ezt hogy oldják meg", egyértelmű volt, hogy lehozzák rutinból. Ez a hatalmas félarcú CGI főgonosz még egy Marvel filmben is felejthető lenne, vagy itt van ez a "leszívjuk a csillagot, hogy lőni tudjunk az átalakított bolygónkkal" koncepció...anyááám borogass. Azt sem tudták hitelesen ábrázolni, hogy eltelt az idő. A 4-ik rész elején pár faékegyszerű mondattal gyönyörűen bemutatták, hogy azok a dolgok, amik annó mindenki számára hétköznapiak és nyílvánvalóak voltak [Erő, jedik, stb], már csak egy öreg ember emlékei, és a jelenkorban egyáltalán nem valóságos, itt meg egy totálisan színpadias, erőltetett, nyálas jelentben lenyomják a torkunkon, hogy bizony, a legendák igazak, és az öreg Han Solo ott is volt, és látta/átélte, benne bízhattok. Csettintésre meseországban találták magukat.

Haverokkal dumáltunk a filmről, Ők nem sok elvárással nézték, nekik tetszett is, nekem csak egy költői kérdésem volt, miszerint "mi olyan tud történni egy amerikai filmben, amit nem tudunk fejből?". Erre kaptam a savat, hogy én vagyok az első, aki nem botránkozott meg Han Solo sorsán. Há'mondom...minden trilógia első részében megöltek egy főszereplőt, menetrend szerűen. Obi-van, Qui Gonn, most Han Solo...igazából már maguktól is meghaltak volna nemsokára...totál ingerszegénység. Ezzel Ők is kénytelenek voltak megbírkózni.

Ha valaki szeretne rálátást szerzeni arra, hogy vajon mit is lehet[ett volna] kezdeni ezzel az egész univerzummal, azt javaslom, hogy olvasson inkább, ne a filmekből induljon ki.
Persze a Star Wars esetében egy filmmel kezdődött az egész, de próbáljátok ki, könyvben jobb.

Én is csak a fővonalhoz közel álló köteteket olvastam, de ahhoz az előzménytrilógia, és a Timothy Zahn féle közvetlen folytatás is bőven elég, hogy egy sokkal összetettebb, sokkal rétegeltebb, érettebb történetet kapjunk, mint amit a filmek ábrázolni képesek. Lucas nem tökéletes [lásd: Indi 4], de a sztorival amit kitalált, semmi gond nincs. Filmre vinni nehéz, sok olyan elemet nem bír el ez a formátum, ami könyvben tökéletesen működik [pl a szereplők gondolatait legfeljebb narrálni tudják, ami gyakran elég fárasztó] de megírva nagyon is jól volt. Hozzáteszem, még a legbővítettebb kiadásokban is csak a könyvben leírtak 30%-a fért el.

Hát nem tudom minek kéne történnie a következő filmekben ahhoz, hogy onnan visszahozza az érdeklődésemet, ahová ez a film kergette... :-(

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.05.30. 17:08:06

@TGer: "Dob az ősrajongóknak egy csontot, hogy »meghallgattuk imáitokat«" ... "IGEN, TELIBE TRAFÁLTÁTOK, pontosan ezt kértük az előzménytrilógia helyett, már korábban is." ... "A felvetett problémák súlytalanok, nem kezdtem izgulni"

Ez mind nagyon ül, kitűnően fogtad meg.

TGer 2016.05.30. 17:11:48

@Bobby Newmark: Igen, ez meg a másik fele. Lucas-t egy tucat kiadótól elküldték a vérbe a forgatókönyvvel. "Túl sok pénz kéne rá, túl kockázatos, te pedig kezdő vagy barátom". Aztán végül a FOX-nál arra hivatkoztak, hogy tetszett nekik a korábbi filmje [American Graffiti], úgyhogy tehetnek egy próbát.

Egyébként, amikor a csaj megtalálta Luke fénykardját a fa ládikában, az az érzésem támadt, hogy ezt talán már kivágták valamelyik Karib Tenger Kalózai részből, onnan kukázták ide. :-)

TGer 2016.05.30. 17:12:31

@Androsz: Kösz. :-) Bár ne így lenne.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2016.05.30. 20:10:32

@Macropus Rufus: Nem. Én arról a jelenetről beszélek, amikor a kiscsaj sír a sivatagban, egy hajó pedig elrepül.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2016.05.30. 21:13:11

"eredeti Csillagok háborúja film, amely meghatározó szerepet töltött be a filmes történelemben, valójában ugyancsak szép számmal másolt jeleneteket más filmekből"

ja, csak épp hozzáadta az SW lényegét: eredeti látvány, eredeti hangulat, LÉLEK. nem, nem a sztori az SW lényege.
és az SW7 pontosan azért egy totálgáz nagy nulla, mert semmit se adott hozzá semmihez, egy totálisan ötlettelen, semmilyen, lélektelen nagy nudli

és ezt jól tudja a disney ipari termékgyár is, hogy ez kell a népnek. profik ottan a marketingesek meg a pszichológusok

lucas meg elgondolkodhat, mert valszeg ő azt hitte, hogy a népnek a kreativitás, egyediség, lélek kell. szegény lucas, ilyen idősen jön rá erre...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.05.30. 23:14:09

@endike: Lucast én már semmiért nem fogom sajnálni. Elég pénzt sajtolt ki saját kezűleg a hívekből a mindenféle újabb kiadásokkal, sosem látott jelenetekkel és belerajzolt figurákkal.

Lucas egyébként a 4. részt rendezte, a többire már csak ránézett, és ment a pénzcsaphoz.

Shiron 2016.09.28. 17:25:37

Sziasztok!

Tudom, hogy 5 hónap eltelt az utolsó komment óta, de ezt a témát nem tudom szó nélkül hagyni :P Először is grat a bloghoz, nem rég találtam rá és a régi posztokat is visszaolvasom, így akadtam erre is.

Szóval: A Star Wars VII nekem is nagy csalódás volt a fentebb már részletezett dolgok miatt, de kicsit furcsállom, hogy senki nem hozza fel a számomra nagyon evidensnek tűnő testvér párhuzamot...

Sok helyen olvastam, hogy Rey esetleg Luke lánya vagy hasonlók, de szerintem tök egyértelmű, hogy Rey Kylo Ren hugicája, és bizony Leia valamint Solo lánya. Ez megmagyarázná, hogy miért fogékony az Erőre, miért ölelte meg őt Leia Chewi helyett a film végén, és miért is kapta meg a Sólymot olyan könnyen. Lehet, hogy túl sok Game of Thrones folyt már le a könyvekkel meg egyebekkel együtt, de adná magát, hogy Kylo Ren, volt Luke első tanítványa, csak valami nem úgy ment, és inkább eldugták a hugicát a világ elől. Esetleg tényleg Lukera bízták a felügyeletét a szülei, ami egyébként simán jó magyarázat lenne arra is, hogy Han és Leia miért nincsenek együtt a film elején. Lányuk "elrejtése" simán okozhatott ekkora családi viszályt.

Nem akarom véden maszkos Sithünk becsületét, de a meglepetése amúgy arra is irányulhat, hogy megérezte a rokonságot kettejük között.

Erről kinek mi a vélemény? :)

Remélem olvassa még valaki, vagy legalább a bloggazdák látják az új kommentet :D

Balázs AttiIa · http://diceandsorcery.blog.hu/ 2016.09.30. 19:43:38

@Shiron: Szia! Először is üdv a fedélzeten, örülünk, hogy tetszik a blog! A filmmel kapcsolatban a szerkesztőségen belül is eltérő vélemények merültek fel, a mai napig szívesen vitatkozunk róla néhány korsó sör mellet :) Itt az én kritikám, ha esetleg még nem botlottál volna bele: diceandsorcery.blog.hu/2016/01/04/star_wars_az_ebredo_ero_kritika_a_sotet_oldalrol

Ami a Skywalker családfát illeti: Én is arra tippelek, hogy Rey és Kylo Ren testvérek, de van egy olyan érzésem is, hogy az írók a következő rész folyamán rendesen megcsavarják majd a sztorit, és valami nagyobb intergalaktikus összeesküvés van a háttérben.

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása